Tuesday, September 23, 2014

सिके प्रकरण, राज्यको नियत र आत्मनिर्णयको अधिकार ः एक चर्चा -किरण कर्ण

किरण कर्ण
अचेल वाक् तथा अभिव्यक्ति स्वतन्त्रताको कुरा जोडतोडका साथ उठेको छ । विचार प्रवाह गर्न पाउनु, आफ्नो अधिकारको निम्ति बोल्नु, गोलबन्ध हुन पाउनु आदि ईत्यादीहरु । आफ्नो कुरा, विचार राख्न प्रकाशन गर्न र जनमत बताउनका लागि पनि मौलिक अधिकारको प्रयोग पनि सबै जसोले विभिन्न कालखण्ड देखि नै उठाउदैँ आएको छ र प्रयोग पनि गर्दै आएको छ । ईतिहासका विभिन्न कालखण्डमा समेत राज्य अर्थात शासक सदैव सैनिकको हतियारबन्दमै विश्वस्तका साथ शासन सत्ता सञ्चालन गरिरहेको हुन्छ । जस कारणले गर्दा राज्यपक्ष सधैँ शञ्mिशाली हुन्छ । उसले पनि वाक् तथा अभिव्यक्ति स्वतन्त्रता उपर अंकुश लगाएकै हुन्छ र सदैव नाकाबन्दी गर्ने दाउमा मरिहत्ते लागि परेको समेत हुन्छ । देशमा विभिन्न आन्दोलन हुदाँ होस् वा जनयूद्ध र मधेस आन्दोलन हुनुको कारण नै किन न होस्, यी सबैको कारक तत्व पनि स्वतन्त्रता अर्थात राज्यले प्रदान गरेको अनिवार्यरुपमा प्राकृतिक रुपमै जन्मसिद्ध अधिकार भएकाले पनि प्रदान गरेको मौलिक अधिकार बाँच्न लागि पनि बोल्नै पर्ने अधिकार हो ।
वर्तमान प्ररिपेक्ष्यमा पनि यही अकिारको कुरा सर्वत्र सुन्न सकिन्छ, एक जना अमेरिकी विद्यार्थीको सवालमा । डा. चन्द्रकान्त राउत मधेस देशको परिकल्पना गर्दै वकालत गरिरहेकै क्रममा उनी मोरंग जिल्लाको रंगेलीबाट पक्राउ परे । डा. राउत नेपालकै सप्तरी जिल्लाका हुन् । उनी अमेरिकाबाट कम्प्युटर वैज्ञानिक सम्मको अध्यापन गरेका छन्, रे ।तर उनको काम गर्ने वाणी र व्याहोराले तथा उनको योजना भने बेग्लै रहेछ । नेपाल देशबाट मधेस अलग्गै बनाउने । तर एउटा नेपालमा रहेका विभिन्न सञ्चारमाध्यमले उनलाई नाइके बनाई दिए छन् । कारण अलग देशको वकालत गर्ने क्रममा अपशब्द प्रयोगले । यसलार्य बौद्धिक जमातले पनि राज्यले वाक् तथा अधिव्यक्ति स्वतन्त्रताको उल्लंघन गरेको ठहर्याईएको छ । यता अहिले पनि अधिकांश मधेसी पार्टीवालहरुले पनि खुल्लारुपमा उनको पक्षमा न त वकालत नै गरेको छ न त नैतिक समर्थन नै । मधेस इतरका दलहरुले त चुई शब्द पनि बोल्न चाहेका छैनन् । न त ध्यान नै दिएको देखिन्छ । किनभने राउतले उठाएको मुद्दाको नै कुनै तुक छैन । उनले राज्यको विखण्डन गर्ने कुरा गरेको हुनाले ।
 मुलुक संक्रमणकालिन अवस्थामा रहेको बेला त्यसमा पनि दुई(दुई पटक संविधानसभाको निर्वाचन भईसकेको छ । संविधान निर्माणसंविधानसभा भित्र रहेका दलहरुले मात्र चाहेका छन् भने संविधानसभा इतरका दलहरुले संविधानसभा माथि नै प्रश्नवाचक चिन्ह खडा गरिसकेका छन् ।  तर पनि संविधानसभा भित्र रहेका दलहरु वीच संघीयता, निर्वाचन प्रणाली, शासकीय स्वरुप र न्यायप्रणाली लगायतका विषयमा भने कसैको पनि मतैक्यता हुन सकि रहेको छैन ।  यस्तो बेलामा पुनः एउटा छुट्टै बहसको आरम्भ हुनुमा राज्यको कमजोरी पक्ष नै मानिनु पर्ला । यसलाई अहिले नै कमजोर पक्ष भन्नु हतार नै हुन्छ होला ।
   एकातिर वर्तमान कांग्रसी(उमाले सरकारले नेकपा(माओवादीसंग कथित सर्वपक्षिय राजनीतिक सभा (गोलमेच सम्मेलन) गर्ने हल्ला र संविधानसभामा रहेका दलहरुको अकर्मन्यता छ चने अर्को तिर नेकपा(माओवादी सहतिक ३३ दलीय मोर्चा आमने(सामने भई रहेको बखत कांग्रेसी सरकारले बोलेकै भरमा एक जनालाई मुद्दा बनाएर राजनीतिक मुद्दा नै धरापमा पार्न खोजेको जस्तो समेत देखिन्छ । डा. सिके राउतलाई कांग्रेसी सरकारले योजनाबद्ध तवरले देशमा अलगाववादीको हौवा पिटाएर संक्रमणकालिन राजनीतिक उपलब्धिका लागि नेकपा (माओवादी सहितका ३३ दलीय मोर्चाले थालेको जनसंघर्षलाई तथा व्यापार विकास परियोजना सम्झौता पिटिए र जलश्रोत विकास परियोजना सम्बन्धि पिडिए लगायतका गलत सम्झौताहरुलाई बर्गल्लयाउन (अन्यत्रै मोड्न) खोजेको देखिन्छ । दोश्रो संविधानसभाबाट अतयन्तै निरिह बनेको एकीकृत नेकपा माओवादी अहिले न घरको न घाटको भएको छ । एमाओवादी भुमिकाविहीन अवस्थामा पुगेको छ । जसको कारणले गर्दा कांग्रेसी सरकारले आफ्नै सहयात्री नेकपा एमालेलाई पन िपाखा लगाएर पिडिए लगायतका गलत निर्णयहरु गरि सम्झौता गरेको सहितका कार्यलाई फत्तेह गरिसकेका छन् । कांग्रेस(एमालेको संघीयता विरुद्धको अभिव्यत्तिःकै कारण पनि जनता उनीहरुबाट सचेत छन् । तर उनीहरुकै रवैयाको कारणले गर्दा उग्ररुपमा विखण्डनवादी सोचको उदयीमान् हुन पुगेको हो । कांग्रेस(एमालेले तराई क्षेत्रलाई सधैँ गुण्डाको अखाडा र भोट बैंकको रुपमा मात्रै प्रयोग गरेको देखिन्छ ।
म्धेसमा माओवादी र मधेसवादी मजबुत अवस्थामा रहेको बेला कांग्रेस कमजोर अत्यन्तै निरिह अवस्थामा पुगेको थियो । सोको समिक्षा सहित कांग्रेस(एमालेले पहिलो संविधानसभालाई विफल तुल्याई मधेसमा आफ्नो भुमिका पुनः मजबुत पार्ने दाउ सहित अगाडी बढे । सो क्रममा कांग्रेसले विभिन्न क्षेत्रिय पार्टी अर्थात पहिचान तथा संघीयतावादी मधेसवादी दलहरुमा आफ्ना भिजिलान्ते प्रयोग गरेकै हुन् । जसले गर्दा मधेसी पार्टी विभिन्न टुक्रामा विभाजित हुन पुगे । विभिन्न हुनुमा मधेसवादी दलहरुको अदुरदर्शीता पनि हो । किनभने सत्ता र सरकारमा पुगेको बखत उनीहरुले पनि कांग्रेस(एमालेकै जस्तो रवाफ र व्यवहार देखाए, गरे । जसको कारणले कांग्रेस(एमाले र मधेसवादी दलहरु उस्तै उस्तै जस्तो देख्न थाले, जनताहरुले । मधेसवादी दलहरु सडक संघर्षमा रहदाँ उग्र विद्रोही र सत्तामा जाने वित्तिकै सत्ताको नेतृत्वगर्ने दल वा व्यक्तिको चाकडीवाज गर्ने मधेसी दलका नेताहरुको प्रवृत्ति रहेको देखिएको छ ।  शाही सरकारको पाला देखि लिएर गणतन्त्र सरकार सम्म राजेन्द्र महतो नेतृत्वको सद्भावना पार्टी कैयन पटक विभाजन विभाजन भए । जति विभाजन भए, जति सत्ता सरकारबाट टाढिदै गए । जत्यत्ति नै भड्काउ अभिव्यक्ति तथा जातिगतको राजनीतिलाई प्रश्रय दिदै गएको पनि देखिएको छ । यहाँ सम्मकी जातकै रुपमा विभिन्न पार्टीहरुलार्य चिन्न थालिएको छ । महतोको सद्भावना पार्टीलाई साहुजीहरुको थलोको रुपमा चिन्निन्छ भने मधेसी जनअधिकार फोरम, नेपालको अध्यक्ष उपेन्द्र यादवलाई यादवहरुको पार्टी र त्यस्तै तराई मधेस लोकतान्त्रिक पार्टीलाई बाहुन वा कथित उच्च जातको पार्टीको रुपमा लिने गरिएको छ । त्यस्तै कांग्रेस(एमालेको त झन् बेग्लै शैली छ । कांग्रेसले त सत्ता र कुर्सीको लागि शाहीकालमा राजाको र आफ्नो घाँटी जोड्न पुगे । त्यस्तै अहिले मेलमिलापको नीति अख्तियारी गरी साटासाट गर्न पुगेको छ । भने भाई भारदार र नोकरशाही हर्कतलाई बढावा दिएको छ । अर्थात एउटा दासत्वको प्रवृत्तिकै विकास गरेको छ । जसको कारणले गर्दा कांग्रेस(एमालेको निगाहमा तराई मुलका नागरिकहरु ह्रुवा चरुवा नै हुन् जस्तो लाग्नु अस्वभाविक होइन । यस्तो हुनुको कारण केही हद सम्म एक किसिमको प्रवृत्ति नै हो । मधेसमा जो धनी वा जमिनदार र पहुचवाल छन्, तिनीहरु सधैँ कुनै न कुनै रुपमा सत्ता निकट छन् । जो हुकुमी प्रथा आदेश दिने र मान्ने मात्रै गर्न जान्दछन् । त्यस्तै अधिकांश नागरिकहरु जे उपेक्षित, उत्पिडनमा परेका छन्, गरिब छन्, मध्यमवर्गका छन्, दलित, महिला दबिएकाहरु विद्रोही स्वभावका छन् । देशमा माओवादी जनयूद्ध र मधेस आन्दोलनबाट पनि यी चिजहरु देखा परेका छन् । तर सत्ता निकटत्तम मधेसीहरु भने बहुसंख्यक गरिब, दलित, जातिय, क्षेत्रिय र लैंगिक हिसाबले उत्पिडनमा परेकाहरुको पक्षमा छैनन् । जसको कारणले गर्दा मधेसमा एक अर्काबाट हेपिनु, आफ्नै तथा अन्यबाट ठगिनु, अपहेलित हुनु मधेसीहरुको परिचय नै बनेको छ ।
तराई(मधेसमा भाषा माथि समेत तिव्ररुपमा आक्रमण छ । तराई( मधेसमा मिथिलाको आफ्नो सांस्कृतिक, पहिचान, भेषभुषा र भाषा सहितकाहरु सबै खाले परिचय छन् । तर मधेसका नाममा कथित मधेसी भनाउदाहरुले योजनाबद्ध रुपमा नै मैथिली भाषालाई नै विभिन्न वर्गिकरण गरी र स(साना बोलाईलाई कारण बनाई कमजोर पार्न खोज्ने दाउपेचमा लागि परेका छन् । भने तराई(मधेस मिथिलामै नभएको हिन्दी भाषालाई आयातित गरेर आफ्नो मातृभाषालाई कमजोर पार्ने षड्यन्त्र क्रमशः रुपमा गरिदैछ । हिन्दी भाषा भारतको राष्टिूय भाषा हो । उक्त हिन्दी भाषालाई लिएर भारतकै आसाम प्रान्तमा उल्फा संगठन सहितका कैयन् प्रान्तमा सो भाषाको विरुद्धमा पृथकतावादीहरु दसकौ देखि सशस्त्र आन्दोलन गर्दै आई रहेका छन् । मधेस(मिथिलाको मातृभाषा नै मैथिली हो । तर भाषा माथि प्रहार गरी सांस्कृति र पहिचान माथि नै आक्रमण भईरहेको छ । जबकी मैथिली भाषा बोल्ने सबैको आ(आफ्नो लोक शैली रहेको छ। यही भाषाकै कारण पुर्व मन्त्री मातृकाप्रसाद यादवले पहिलो संविधानसभामा मैथिली भाषामा सपथ लिएर मधेसी दलहरुको ढोंगी मधेसवादी पर्दाफास गरेका थिए ।
तत्कालिन नेकपा माओवादीका पुर्व नेता तथा मधेसी राष्टिूय मुक्ति मोर्चा, नेपालका पुर्व अध्यक्ष समेत रहेका जयकृष्ण गोइतले माओवादीबाट विद्रोह गरी खस पहाडिया अहंकारवादी शासक विरुद्ध अलगै किसिमको जनतान्त्रिक तराई मुक्ति मोर्चा नामक संगठन कायम गरी सशस्त्र विद्रोह नै गरे । उनले गठन गरेको संगठनले राज्य पक्ष भन्दा पनि माओवादी विद्रोहीहरुलाई नै विशेष निसाना बनाए । उनले स्थापना गरेको संगठनको मुल उद्देश्य नै नेपाल देशबाट मधेस मुक्तिको अभियान । तर यहाँ सम्म आउदाँ गोइत नेतृत्वको मोर्चा विभिन्न चिरामा विभाजन भईसकेका छन् भने अधिकांश अपराधिक क्रियाकलापमा संलग्न छन् । जसको उद्देश्य “मनि र मसल्स” को लागि प्रयोग भएको देखिन्छ । अर्थात माओवादी विद्रोहलाई समाप्त गर्नका लागि बनाईएका विभिन्न समुहहरु थिए । जसको काम चन्दा आतंक र माओवादी विद्रोहको अन्त गर्नु नै थियो । अहिले गोइतले थालेको आन्दोलन प्रभावहीन भएको छ । सो बखतमा राज्यले अन्यत्रै पेचिलो ढंगले राजनीतिक घटनाक्रम विकास अघि बढ्दै गरेको अवस्थामा अराजकतापुर्वक आक्रोशका साथ शान्तिपुर्ण तवरले मधेस देशको वकालत अर्थात बहस हुनु त्यत्ति अस्वाभाविक होइन । यो एउटा आन्दोलनकै संकीर्ण सोच तथा उग्र मनोगत प्रवृत्ति हो । माओवादी आन्दोलनको उतरार्धमा यस्तो खाले गोइत प्रवृत्ति हरु देखा पर्नु स्वभाविक नै हो । तर देशले कोल्टे फेर्ने बेलामा प१ञ्चायती रवाफमा पक्राउ गनु राज्यको पहाडिया खस अहंकारवादी शोषक प्रवृत्ति नै हो । कांग्रेसी सरकारले संविधान निर्माण भन्दा पनि विभिन्न दाउ तथा षड्यन्त्रको खोजीमा देखिन्छ । देशमा विशेष गरी मधेसमा आफ्नो बर्चस्व कायम राख्न लागि उनले विवादस्पद मुद्दाबाट संविधान निर्र्माण प्रक्रियालाई नै आझेलमा राख्न लागि मत्थर पार्न खोजेको देखिन्छ । कांग्रेस(एमालेले दिर्घकालिन हितकै लागि पनि मधेसमा पुनः उक पटक आगो सल्काउने षड्यन्त्रको तानावना बुनिरहेको छ । सोको झिल्कोको रुपमा सिके राउतलाई पक्राउ गरेका हुन् । कांग्रेस(एमालेले मधेस आन्दोलनबाट गुमाएको मधेस आखाडा पाउनका निम्ति पनि यस तरहका घिनौना राजनीतिक गर्न खोजेको सहजै अनुमान लगाउन सकन्छि । त्यसैले गलत मियतले उचालेको देश टुक्रयाउने योजनालाई विफल पार्नका लागि माओवादीले प्रथम संविधानसभाको निर्वाचन बेला संघीयता र आतमनिर्णयको अधिकारको विषयलार्य टड्कारो रुपमा सशक्त ढंगले उठाएको थियो । यतातिरको मुद्दा अर्थात आत्मनिर्णयको अधिकारको मुद्दालाई एमाओवादी, कांग्रेस(एमाले र मधेसी दलहरुले समेत अहिले त्यति वास्ता गरेको पाइदैन । संघीयतामा एक मधेस दुई प्रदेश  बन्ने निश्चित जस्तो छ । भने आत्मनिर्णयको अधिकारको बारेमा अहिले संविधानसभा भित्र रहेका दलहरुले जसरी पनि जस्तो पनि संविधान जारी गर्ने नाममा लागि परेका हुनाले उक्त मुद्दा आझेलमा परेको छ । कांग्रेस(एमाले भने आतमनिर्णयको अधिकारको कुरा सुन्दा नै झस्किने गर्दछन् । कारण पनि उही हो, बाउ बाजेको विर्ता झैँ मिथिला(मधेसलाई आफ्नो जग्गा सम्झिनु । जसले गर्दा खस मानसिकता पहाडिया अहंकारवादले तथा पुख्र्यौली सम्पती गुम्ने खतराले पनि होला, उनीहरु तराईमा एक छत्र पकड मार्फत दोहन गर्न चाहन्छ । जसले गर्दा आत्मनिर्णयको अधिकार सहितको संघीयताको बहस गर्न र  सुन्न समेत चाहदैनन् । तर राज्यलार्य विखण्डनबाट जोगाउनका लागि भए पनि विकेन्किरण, स्वशासित र समान अधिकार सहितको आत्मनिर्णयको अधिकारवाला प्रदेश आवश्यकता रहेको छ । मुलुक भित्र रहेको राज्यले आफ्नो विकासको लागि, रोजगारको लागि, सांस्कृतिक, भाषिक, पहिचान तथा भेषभुषा सहितका रक्षाका निम्ति पनि जरुरी छ । यसको लागि आफ्नै सैनिक, प्रशासन तथा न्यायलयको समेत आवश्यकता छ । तर उक्त आत्मनिर्णय सहितको अधिकारवाला संघीयताको राज्य भने भारतको भन्दा कैयौँ गुना प्रगतीशील र असल  लोकतान्त्रिक विधीको हुने छ । भारतमा भएको प्रान्त जस्तो केन्द्रिकृत शासन होइन । उक्त राज्य भने केन्द्रिय सरकारले चाहेको जस्तो हुने छैन । बरु केन्द्रिय सरकारले पनि विभिन्न विकासका कार्यका खर्चिन पाउने छन् ।राज्यमा हस्तक्षेप गर्न पाउने छैन । त्यस्तो राज्य हुने छ, जुन राज्यले जुनसुकै केन्द्रले अपमानित गरेको महसुस भएमा वा लागेमा उक्त देशबाट नै अलग हुने अधिकार समेत रहन्छ ।
    जसलाई लोग्ने स्वास्नी वीच हुने गरेको तलाखलाई पनि लिन सकन्छि, उदाहरणका लागि यसखाले राज्य र देशको परिकल्पना गरेमा मात्र हामी कसैलाई विखण्डनवादी वा पृथकतावादी भन्दैनौँ होला । तर सोको लागि आत्मनिर्णयको अधिकार सहितको संघीयताको आवश्यकता रहेको छ ।

२०७१ असोज ०५ गते आईतबार

शासन शैली सञ्चालन व्यवस्थापनमा ‘स’ अक्षरको विचित्र संयोग -उमेशलाल कर्ण

उमेशलाल कर्ण
आधुनिक युगमा अध्ययन खोजको परिणामले मानव जगतमा ज्ञान सीपको खोजीमा अत्यन्तै व्यापकता ल्याउने खालका वातावरण निर्माणका लागि विभिन्न क्षेत्रका ज्ञानमा अनपेक्षित वृद्धि गर्ने खालका नतिजाहरु प्राप्त भई रहेका छन् । अहिले भर्खर सिकेका धारणा भोली नहुँदै पुरानो बासी भईसक्छ । राजनीतिकर्मीहरु पनि बदलिँदो परिवेशमा के कस्ता सिद्धान्तहरुलाई अनुपयुक्त ठहर गरी कुनलाई प्राथिमकता दिनु पर्ने हो त्यसमा प्रष्ट दूरदृष्टि तयार गरी एउटा नेतृत्वकर्ताको भूमिकामा रहेर शासन सञ्चालन गर्नमा सफल ठहरिन्छन् । नेतृत्वकर्ता निस्वार्थ,लगनशील, परिश्रमी तथा दयालु पनि हुनु पर्ने हो, जसको व्यवहारलाई सबैले प्रशंसा गर्दछन् । शासन सञ्चालन गर्दा एक दुईवटा मूल अवधारणाहरु अहिले बिर्सनै भएन जस अन्तर्गत सुशासन मुख्य रुपमा आउँछ । सुशासन भनेको सबैका हकहितलाई मानवीय विवेकलाई प्रयोग गरी विश्लेषण गरेको आधारमा कसलाई के कस्ता अधिकार सुबिधाहरु प्रदान गर्नु पर्दछ ।  यस्ता सबालमा राज्य मौन बस्नु  भएन । शासन शैलीमा हुनु पर्ने बिभिन्न पक्षहरुको सही समुचित व्यवस्थापनमा कसरी सबै धारहरु सकारात्मक नकारात्मक पक्षहरुलाई दर्शाइ रहेका हुन्छन् ।
संसारका अधिकांश देशहरुमा प्रजातन्त्र स्थापना भएर सँधैका लागि निरङ्कुशता, औपनिवेशिकता जस्ता लोकतन्त्रका दुशमन शब्दहरु जनताको अन्तर्मनबाट बाइ बाइ भई सकेको अवस्थामा पनि कुनै दल समूहहरुले अनावश्यक प्रयास गरिरहेका छन् । सत्ता जसको पक्षमा हुन्छ त्यसले आफ्नो स्वार्थ सिद्ध गर्न कुनै न कुनै किशिमले अप्रत्यक्ष रुपले भए पनि प्रयास छाड्दैनन् ।
यस्ता शासन सञ्चालन गर्दा यसमा हुने प्रक्रियागत संयोजन गर्दा स अवधारणाका केही विचित्र संयोगलाई निम्नानुसार प्रस्तुत गर्न खोजिएको छ ।
सर्वप्रथम शासनमा समावेशिताको अवस्था कस्तो छ ? यसलाई विश्लेषण गरौः लोकतन्त्रको वास्तविक पहिचान यसमा कति जना सर्वसाधारणहरु सहभागी भएका छन् । सहभागितामा टाठाबाठाहरु मात्र छन् कि सबैको समान सहभागिता भएको छ । अहिलेको अभ्यासमा समानुपातिक सहभागिताका लागि राज्य संचालनका नीतिमा सकारात्मक विभेदका नीतिलाई प्रयोगमा ल्याइएको छ । कसलाई प्राथमिकताको क्रममा राख्ने भनी एउटा निश्चित आधार कायम गरी उनीहरुको पहुँच अभिवृद्धि गर्ने विविध कार्यक्रमहरु सञ्चालनमा छन् । समान प्रतिनिधित्वको सवालमा आरक्षणको व्यवस्था लागु भएकोमा यसलाई पनि समस्यारहित वनाउन सकिएको छैन । नेपालमा भएका राजनीतिक परिवर्तन भएको सन्दर्भमा के कस्ता वर्ग, जात, समूह तथा समुदायहरु राज्यद्वारा प्रदत्त सेवा सुविधाबाट बञ्चितीमा परेका छन् । ती वञ्चितीमा परेकाहरुलाई समेट्न संवैधानिक व्यवस्था अनुसार जनजाति, दलित, मेधशी, अपाङ्ग, पिछडिएका र महिलालाई तोकिएको प्रतिशतमा आरक्षणको व्यवस्था भएको छ । समावेशिता वृद्धि भएर पनि विभिन्न शंका उब्जाउने किशिमका प्रश्नहरु नजन्मिएका होईनन् । ती समस्याहरुमा क्षमता तथा सहभागिताका पक्षहरुलाई चर्चा गरिएको अवस्था छ ।
 सहभागिताको अवस्था कस्ता छन् ? यसलाई विश्लेषण गर्दा यसको उत्तर दुई विकल्पमा हुन सक्छ । त्यस मध्ये सक्रिय वा निष्क्रिय सहभागिता हुन सक्छ । शासन सत्तामा संलग्न पक्षहरुमा स्वामित्वको अवस्थामा सुधार नभएसम्म उ आफैमा उत्प्रेरित हुनै सक्दैन । हाम्रो हो, हामी जिम्मेबार बन्नु पर्दछ, यसबाट भएका क्षतीले हामीलाई नै बिगार्दछ । यस्ता जोखिमपूर्ण अवस्थामा डटि रहनका लागि सहभागिताको मात्राले नै निर्धारण गर्दछ । समान सहभागिता भएको छ भने सबैले शासन व्यवस्थामा सहभागी भएको महशुश गर्दछ । सहभागिताका लागि अहिले सकारात्मक सिद्धान्तलाई नै प्रयोग अभ्यास भई रहेकोलाई  सकारात्मक नै मान्नु पर्दछ ।
यस्तै अर्का स भनेको समन्वयलाई लिन सकिन्छ । समन्वय नभईकन सबैका क्षमता उर्जालाई प्रयोग गर्न सकिन्न । उच्च क्षमता भएका पक्षले अन्य औसत क्षमता भएकाहरुलाई उनीहरुको हैशियतलाई सम्झी कार्य गर्ने वातावरण तयार गरेमा मात्र शासनमा सुशासनका सुगन्ध पाउन सम्भव हुन्छ । त्यस्तै समन्वयसँगै सहकार्य पनि आवश्यक हुन्छ । सहकार्य भनेको सँगसँगै काम गर्ने सँस्कृति नै सहकार्य हो । कोही पनि कुनै पक्षमा पूर्णता हुँदै हुँदैन । अहिले कुनै कुनै अवस्थामा यलभ mभल बचmथ ९सबै कार्य एकै जनाले गर्ने अरुलाई सोध्दा पनि नसोध्न)  अवस्थालाई विश्लेषण गरिन्छ तर यसलाई अभ्यासमा सफलतालाई न्यून दरमा देखिएको छ । सहयोग, सहिष्णुता, सदभाव, सच्चरित्रता, समभाव तथा सहानुभुतीलाई बढी महत्व नै दिनु पर्ने आवश्यक भएकालाई एउटा स अक्षररुपी संयोगलाई विचित्रको रुपमा बुझ्न सकिन्छ ।
 
२०७१ असोज ०५ गते आईतबार

आर्थिक नाकाबन्दीमा जनकपुर

अजय अनुरागी
जनकपुरधाम............
कुनै बेला धनुषालाई अन्नको भण्डार भनिन्थ्यो । तराईको समतल भु भाग रहेको धनुषा कृषि प्रधान क्षेत्र थियो । यहाँबाट उत्पादित खाद्यान्न तथा कृषि उपजहरु देशका अन्य भु भाग मात्र होइन कि छिमेकी मुलुक भारतमा समेत निर्यात गरिन्थ्यो । तर, अहिले अवस्था यस्तो आईसकेको छ कि खाद्यान्न पदार्थहरुका लागि धनुषा छिमेकी मुलुक भारतमा भर पर्नुपरेको छ । पोखरी नै पोखरीको रुपमा प्रख्यात रहेको धनुषा जिल्लाबाट उत्पादन हुने माछा काठमाण्डौ देखि अन्य देशहरुमा समेत निर्यात हुन्थ्यो । पोखरीको संख्या घटेको छैन तर, अवस्था यति सम्म आईसकेको छ कि जनकपुरको माछा बजारमा स्थानीय माछा भन्दा भारतको आन्ध्रप्रदेशबाट आयात गरिएका गुणस्तरहिन माछाहरु विक्री भईरहेको छ । उपभोक्ता ती माछा खान बाध्य छन् ।  पशुपालन यस क्षेत्रको प्रमुख पेशा कुनै बेला थियो । तर, अहिले मासु, कुखुरा तथा कुखुरा जन्य पदार्थहरु पनि भारतबाट जनकपुर भित्रिने गरिएको छ ।
    जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघका पुर्व अध्यक्ष निर्मल चौधरीका अनुसार धनुषाबाट उत्पादित बस्तुहरु पेपर, मोलाइसिस (चिनी मिलको वेस्टेज), औषधि पोलिथिन पाइप, वाइर, प्लाईवुड प्लास्टो (प्लाष्टिक वर्गको ठाउँमा कागजको व्याग) मात्र छिमेकी मुलुक भारतमा निर्यात गरिन्छ । तर, कुल १ सय ५० आइटमहरुमध्ये १ सय ४० आइटम धनुषामा भारतको विहार, उत्तरप्रदेश, कलकत्ता, दिल्ली, अमृतसर लगायतका ठाउँहरुबाट आयात गरिन्छ । धनुषा र भारतबीचको व्यापार घाटा रकममा कति सम्म भइरहेको होला भन्ने यकिन तथ्याङ्क न त नेपाल राष्ट्र बैंक जनकपुर कार्यालयसँग छ न त जनकपुर उद्योग वाणिज्य संघसँग नै त्यसको कुनै लेखा जोखा छ । यद्यपि १० प्रतिशत धनुषाले निर्यात गरेर रकम भित्रियाएको छ भने ९० प्रतिशत रकम आयात गरी भारतमा पु¥याएको चौधरीको अनुमान छ ।
  
जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघको कार्यालय ।
 जनकपुर भन्सार कार्यालयले आर्थिक वर्ष २०६९÷०७० मा रु. १० करोड ५३ लाख ५६ हजार राजश्व लक्ष्य रहेकोमा ८७.५२ प्रतिशत बराबर रु. ९ करोड २२ लाख ५ हजार राजश्व असुली गरिएको थियो । तर, आर्थिक वर्ष २०७०÷०७१ मा अर्थ मन्त्रालयले जनकपुरको राजश्व असुलीको लक्ष्य नै ठुलो रकमान्तर गरी कम ग¥यो । ६ करोड ७८ लाख १९ हजार रकम लक्ष्य प्रदान गरिएको थियो । उक्त आर्थिक वर्षमा १ सय ५ प्रतिशत अर्थात ७ करोड १० लाख २० हजार राजश्व असुली गरिएको जिल्ला भन्सार कार्यालय जनकपुरको तथ्याङ्क छ । यस अर्थमा त्यो पनि ४ करोडको हाराहारीमा लक्ष्य नै किन कम गरिएको हो भन्ने सवालमा जनकपुर भन्सार कार्यालयका निमित्त प्रमुख भन्सार अधिकृत जगदीश पुर्वे भन्छन्,“ भारत र जनकपुर बीच आयात निर्यातको एक मात्र नाका भारतको जयनगर छ । मालसामान जयनगर नाकाबाट नेपाल रेल्वे मार्फत हुने गथर््यो । तर, विगत २ वर्ष देखि नेपाल रेल्वे पुर्णतः बन्द भईसकेपछि रेल मार्फत कारोबार नै ठप्प भयो । अर्को नाकामा भारतीय भन्सार कार्यालय छैन । जसकारण जनकपुरमा व्यापार पुर्णतः प्रभावित भएको छ ।” यसरी जनकपुर आर्थिक नाकाबन्दीमा परेपछि धनुषाको जटही नाकालाई मुल नाका बनाउन र भारतको पिपरौनमा भारतीय भन्सार कार्यालय स्थापना गर्न जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघ, भन्सार कार्यालयले नेपाल सरकार मार्फत भारत सरकारसँग छलफल पनि गरिरहेको छ । स्रोतका अनुसार त्यसका लागि भारतीय राजदुत रञ्जित रे ले ग्रिन सिग्नल पनि दिइसकेका छन् । तर, केही प्राविधिक कुरा नमिलेका कारण हालसम्म उक्त नाका मुल नाकाको रुपमा स्थापित हुन सकेको छैन । भन्सार अधिकृत पुर्वेका अनुसार धनुषा नाकाबाट पछिल्लो ३ वर्षमा एउटा पनि बस्तुको निकासी हुन सकेको छैन । ३ वर्ष अघि नेपाली कागज नेपाल रेल्वे हुँदै भारतमा निकासी हुने गथर््यो तर, अहिले मात्र पैठारी हुने गरेको छ । खास गरी कपडालत्ता, चप्पल जुत्ता, तथा मनिहारा आइटमहरु बढी पैठारी हुने गरेको उनले बताए । पहिले पहिले स्टील पनि पैठारी हुन्थ्यो तर, अब नेपालमै स्टील उत्पादन हुन थालेपछि पैठारी विगत २ वर्ष देखि रोकिएको हो ।
    जनकपुरमा उद्योगको हालत कति सम्म दयनिय छ भने कुनै बेला जनकपुरको अर्थतन्त्रमा ठुलो टेवा पु¥याउँदै आएको सरकारी स्वामित्वमा संचालित रहेको जनकपुर चुरोट कारखाना पुर्णतः बन्द भइसकेको छ । उक्त कारखानामा चुरोटको विकल्पमा अन्य वस्तु उत्पादन गर्न सकिने झिनो आशा रहेको भए पनि नेपाल सरकारका एक जना मन्त्रि विमलेन्द्र निधिले आगामी दिनमा जनकपुर संघीय प्रान्तको राजधानी हुने भएकाले त्यहाँ अब प्रान्तिय सरकारको मन्त्रालय र विभागहरु निर्माण गरिने जनाऊ दिइसकेका छन् । तर, त्यसको लागि अन्य ठाउँमा पनि पुर्वाधार निर्माण गर्न सकिन्थ्यो । राज्यले त्यसका लागि लगानी गर्ने नै थियो होला र, उक्त कारखानामा कुनै कारखाना नै संचालन हुनुपर्छ भन्ने जोडदार आबाज जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघले मुखरित गर्न सकेको छैन ।
    सन् १९९८ देखि धनुषामा लघु उद्यम विकास कार्यक्रम संचालित छ । दातृ निकायको अनुदानबाट संचालित उक्त कार्यक्रम धनुषाका एक गैरसरकारी संस्था मित्र धनुषाले जिल्लाको ३८ वटा गाविसहरुमा संचालित छन् । अहिले कुल १८ सय लघु उद्यमीहरु जिल्लामा कार्यरत रहेको मित्र धनुषाको तथ्याङ्क छ । लहठी बनाउने, माटोको गमला, माटोको मुर्ति, माटोको फिल्टर, अगरवत्ती, मैनवत्ती, मुढा, नाङ्लो, टोकरी लगायतका बस्तुहरु उत्पादन गर्नुका साथै तरकारी खेती गर्ने उद्यमीहरु सक्रिय छन् । १८ सय लघु उद्यमीहरु मध्ये १६ सय लघु उद्यमीहरु अहिले पनि सक्रिय रहेको मित्र धनुषाका संस्थापक सदस्य रामकुमार कर्णले बताएका छन् । उक्त लघु उद्यमीहरुमध्ये १ सय ५ जना उद्यमीहरु मात्र जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघका सदस्य बन्न पाएका छन् । विगत १५ वर्ष देखि लघु उद्यम कार्यक्रमका जानकार रामकुमार कर्ण भन्छन,“ अहिले लघु उद्यमीहरुलाई सबै भन्दा समस्या भनेको कच्चा पदार्थको सहज आपुर्ति नहुनु, उत्पादित बस्तुलाई विक्री गर्न उपयुक्त बजार नहुनु नै हो । पुँजीको अभाव त छदैछ, गाउँमा यातायातको साधन नभएपछि उत्पादित वस्तुहरु बजारसम्म पु¥याउनै सकिएको छैन ।” तरकारी खेती गर्ने उद्यमीहरुले सिधा बजारमा बस्तु विक्री गर्न अक्षम भएपछि विचौलियाहरुलाई सस्तो दरमा बस्तु विक्री गर्न बाध्य छन् । अर्को तर्फ ती विचौलियाहरुले महँगो दरमा बस्तु उपभोक्ताहरुलाई विक्री गरी मुनाफा कमाई रहेका छन् । यसरी हेर्ने हो भने लघु उद्यमीहरुले एका तर्फ मुल्य पाईराखेका छैनन भने अर्को तर्फ उपभोक्ताहरु महगाईको मारमा परेका छन् । विचौलियाहरुको विगविगीले उपभोक्ता र उद्यमी दिनानुदिन समस्यामा पर्दै गईरहेका छन् । कर्णका अनुसार सुरु सुरुमा उद्योग बाणिज्य संघले धनुषाका लघु उद्यमीहरुको मार्केट नेटवर्किङ् गर्ने, उद्यमीहरुलाई तालिम दिने जस्ता कार्यहरुमा सहयोग गर्नुका साथै विभिन्न मेला तथा उत्सवमा ती लघु उद्यमीहरुका लागि निःशुल्क स्टल उपलब्ध गराई दिने लगायतका महत्वपुर्ण सहयोगहरु प्रदान गरेको थियो । तर, पछिल्लो ५ वर्ष देखि लघु उद्यमीहरुले जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघबाट कुनै पनि सहयोग नपाउँदा लघु उद्यमीहरु पलायन हुँदैछन् ।
     एक त यहाँ कुनै ठुलो कल कारखाना छैन । कारखाना नै नभएपछि रोजगारीको अवसरहरु सिर्जना हुन सकेको छैन । तसर्थ जिल्लाका यूवाहरु कामको खोजीमा खाडी मुलुक जान बाध्य भएका छन् । जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषामा दिनहुँ सयकडौं यूवाहरु राहदानी बनाउन लाईन लागिरहेका हुन्छन् । नेपालमा सबैभन्दा वढी मानिस वैदेशिक रोजगारीमा जाने जिल्लाहरु मध्ये धनुषा पनि एक पर्दछ । यसरी श्रमिकहरु विदेश पलायन हुन थालेपछि जिल्लामा रहेका स साना तथा मझौला उद्योगहरुले श्रम अभावको सामना गर्नु परिरहेको छ । एकातर्फ जनकपुरमा बैंकहरु थपिदै गएका छन् भने उत्पादनशील क्षेत्रमा लगानी हुन सकेको छैन । रेमिटेन्सबाट निक्षेप संकलन गर्ने होडबाजी छ, बैंकहरुमा  । निजी तथा सरकारी स्वामित्वमा संचालित बैंक तथा वित्तिय संस्थाहरु रेमिटेन्सका कारण मुनाफामा गईरहेका छन् । तर, यहाँ स्पोन्सरसिपको अभावमा प्रतिभाबान खेलाडीहरु पलायन हुँदै गएका छन् । सामाजिक क्षेत्रमा विकास कार्यमा बैंक तथा वित्तिय संस्थाहरुले यहाँ लगानी गरेको पाइँदैन । निक्षेप संकलन गरी देशका अन्य ठाउँहरुमा लगानी गरिएको छ । यी सबै कुरा देख्दा देख्दै पनि जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघ हालसम्म मौन छ । एक त कच्चा पदार्थमा पनि भारतकै भर पर्नुपरेको छ भने सिप मुलक श्रमिकको लागि पनि भारतकै भर पर्नु परेको छ ।
    उद्योग धन्दा चल्नको लागि विद्युत सबैभन्दा महत्वपुर्ण हुन्छ । तर, बढ्दो लोडसेडिङ्का कारण उद्योग धन्दा बन्द हुने अवस्थामा पुगिसकेका छन् । त्यसको लागि कहिले काँही सामान्य आन्दोलन पनि भएको छ । तर, त्यसले कुनै पनि परिणाम दिन सकेको छैन । पुर्वाधार विकास ठप्प भएपछि औद्योगिक माहौल बनेको छैन ।
    त्रिभुवन विश्व विद्यालयका अर्थशास्त्रका प्राध्यापक डा.भोगेन्द्र झाका अनुसार जनकपुरमा उद्योग नगन्य छन् तर, व्यवसायीहरु वढी छन् । उत्पादित वस्तुको खरिद विक्री गर्ने व्यापारीहरु वढी छन् । सरकारले नै औद्योगिक वातावरणका लागि पुर्वाधार निर्माण नगर्नु, राजनीतिक अस्थिरता रहनु जस्ता कारणहरुले पनि यहाँ उद्योग व्यापार फस्टाउन नसकेको अवस्था छ । प्राध्यापक झाका अनुसार जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघ जसरी एउटा वर्गको प्रतिनिधित्व गर्नुपर्ने थियो त्यो नभएर जातिको प्रतिनिधित्व गर्नु र राजनीतिक आस्थाका अनुसार नेतृत्व प्रदान गर्नुले पनि यो समस्या आएको हो ।
    त्यसैगरी अर्थशास्त्रका अर्को प्राध्यापक डा. सुरेन्द्र लाभ भन्छन,“जनकपुरका व्यापारीहरुको हक हितमा काम गर्नु उसको दायित्व भएपनि स साना र असंगठित व्यापारीहरुको हक हितका लागि काम गर्न सकेको छैन । उद्योगको विकास तथा सम्पुर्ण क्षेत्रको विकासका लागि जनकपुर भाषा, धर्म, संस्कृति र भारतसँगको भौगोलिक निकटता तथा व्यापारको सम्बन्ध महत्वपुर्ण प्रभावशाली तत्वहरु भएपनि जनकपुरमा त्यसको लागि बाणिज्य संघले ठोस पहल गर्न सकेको छैन ।”
    नेपाल पत्रकार महासंघ धनुषाका पुर्व अध्यक्ष अशोक कुमार रौनियार भन्छन,“ जनकपुर उद्योग बाणिज्य संघको स्थापना काल देखि २०४४ सालसम्म अध्यक्ष र महासचिवहरु केन्द्रिय महासंघसम्म पहुँच राख्ने गर्थे । समाजमा समेत ठुलो योगदान गरे वापत नेतृत्व छनौट गर्दा सर्वसम्मत निर्विरोध छनौट हुन्थे । त्यतिबेला जाति भन्दा पनि व्यत्तित्व महत्वपुर्ण मानिन्थ्यो । तर, प्रजातन्त्र आए पश्चात जातिबादी नारा वढी हावी भयो  । अब आउने नेतृत्वले मनोनयन गर्नुपर्ने पदमा निर्वाचनबाट छुटेका जातिहरुलाई समेत समावेश गरेर समावेशी नेतृत्व बनाउनु पर्दछ ।”

२०७१ भदौ २९ गते आईतबार