Sunday, December 22, 2013

जानकी मेडिकल कलेजमा अख्तियारद्वारा छानविन


द एक्सक्लुसिभ सम्वाददाता
जनकपुरधाम............
नेपालका बिभिन्न मेडिकल कलेजहरुले आर्थिक अनियमितता, विद्यार्थी ठगी, पूर्वाधारको कमीलगायतका समस्याहरु देखिएपछि अख्तियार दुरुपयोग अनुसन्धान आयोगले छानविन सुरु गरेको छ । त्यसै समस्या देखिएको जनकपुरको जानकी मेडिकल कलेजमा पनि अख्तियारले छानबिन सुरु गरेको छ । अख्तियारका विभूति कोइरालाको नेतृत्वमा पाँच सदस्यीय टोली छानविनमा संलग्न रहेको छ । टोलीमा आन्तरिक राजस्व कार्यालय जनकपुरका कर अधिकृत, ल्याब र फार्मेर्सी प्राविधिक र एकजना चिकित्सक रहेका छन । चिकित्सक काठमाडौँबाट आएपनि फार्मेर्सी हेर्न वीरगन्जबाट र ल्याब हेर्न जनकपुरबाट विज्ञको रुपमा लिएको बताइएको छ ।
कोइरालाका अनुसार केही कागजपत्रहरु नियन्त्रणमा लिई अनुसन्धानको क्रम जारी छ, सबै तिरबाट अध्ययन गरिएपछि वास्तविकता थाहा हुनेछ । विद्यार्थीलाई परीक्षामा अमर्यादित क्रियाकलापका लागि विशेष व्यवस्था गरिएको, कापी बाहिर लेखाएर दिने गरिएकोलगायतका आरोप कलेज सञ्चालकमाथि लगाइएको छ ।
त्यस्तै, अध्यापन र प्रयोगात्मक व्यवस्था ठीक नरहेको आरोप लगाउँदै विद्यार्थीहरुले पटकपटक कलेज बन्द र हडताल गर्दै आएका छन । सोका कारण कलेज रहेको धनुषा जिल्लाको रमदैया भवाडी गाविसमा अवस्थित अस्पतालमा दैनिक दस जना रोगीपनि जाने नगरेको पाइएको छ ।
‘अनुसन्धान सुरु भएकोछ’ कोइरालाले भने(केहि कागजपत्रहरु नियन्त्रणमा लिएका छौ । अनुसन्धानको क्रम जारी छ उनले भने(सबै तिरबाट अध्ययन गरिएपछि वास्तविकता थाहा हुनेछ । विद्यार्थीलाई चिट चोराउन विशेष व्यवस्था गरिएको, कापी बाहिर लेखाएर दिने गरिएको लगायत थुप्रै आरोप कलेज सञ्चालकमाथि लगाइएकोछ । चरम आर्थकि संकटबाट गुज्रिरहेकोछ । कलेज सञ्चालनको जिम्मेबारी लिएको सगरमाथा कन्सलटेन्टले दुई महिनापनि सञ्चालननगरि करार तोडेको बताइएकोछ ।एक सय विद्यार्थी भर्ना स्विकृति पाएको जानकी मेडिकल कलेजमा आवश्यक भौतिक पूर्बाधार, प्राध्यापक चिकित्सकको अभाव, रोगीको कमि जस्ता समस्या समान्य बनेकोछ ।
अध्यापन र प्रयोगात्मक व्यवस्था ठिक नरहेको आरोप लगाउँर्दै विद्यार्थीहरुले पटकपटक कलेज बन्द,हडतालगर्दै आएकाछन । ‘कलेजको अस्पतालमा दक्ष चिकित्सकको व्यवस्था नभएको कारण रोगीहरु जादैनन’ एक जना विद्यार्थीले पहिचान नखुलाउने शर्तमा भने(कलेजको भौतिक र शैक्षिक अवस्था नाजुक छ । अनुगमनमा आएका त्रिविका निरीक्षकहरुलाई समेत सबै ब्यहोरा जानकारी गराएको उनले बताए । तर मेडिकल काउन्सिलले गरेको अनुगमनमा कलेजको अवस्था ठिक नदेखिएकोले स्विकृतिमा ढिलाई गरिएको बताइन्छ । हाल सञ्चालनमा रहेको ८० जना विद्यार्थीको कोटालाई त्रिविविले स्विकृत गरेको कलेज प्रशासनले जनाएकोछ । कलेज रहेको धनुषा जिल्लाको रमदैया भवाडी गाविसमा अवस्थित अस्पतालमा दैनिक दस जना रोगीपनि जाने नगरेको विद्यार्थीहरुले बताए
    उनीहरुका अनुसार निरीक्षणको क्रममा भाडामा रमदैया, सपहीबाट मानिस ल्याएर बेडमा राख्ने गरिन्छ । एक दिन बेडमा रोगी बनाएर राख्दा प्रति व्यक्ति पाँच सय नगद र खाना दिने गरिन्छ । नक्कली रोगीहरु सबैलाई निरीक्षणको बेला स्लाइन पानी चढाइएको देखाउने गरिएको र निरीक्षक कलेज परिसरबाट निस्कने बितिकै सबै बेड खाली हुने गरेकोछ । कलेजले सात सय सैययाको आफ्नो अस्पताल सञ्चालनगरि विशेषज्ञ सेवा उपलब्ध गराउनुपर्ने प्रावधान छन । तर सञ्चालकहरुले निरीक्षणको बेला मात्र भाडामा चिकित्सक लगेर देखाउने गरेको आरोप विद्यार्थीहरुको छ । वर्षमा ४ महिनापनि नियमित रुपमा कलेज सञ्चालन नहुने गरेको उनीहरु बताउँछन । कलेजको लागि चाहिने भौतिक पूर्बाधार समेत रहेको छैन । कलेजको ओपीडी सेवा सञ्चालनमा छैन । कुनै रोगको विशेषज्ञहरुको सेवा समेत उपलब्ध छैन । मेडिकल कलेजको अस्पतालमा स्थानीय नर्सिङ होम, सरकारी अस्पताल, स्वास्थ्य चौकीहरुबाट रोगी रेफर (पठाइनुपर्ने) गर्नुपर्नेमा कतैबाट रोगी रेफर हुने गरेको छैन । पायक पर्ने सिन्धुली, सिराहा, सर्लाही, महोत्तरी जिल्ला अस्पताल लगायत जनकपुर अञ्चल अस्पतालले समेत रोगी मेडिकल कलेजलाई रेफर गर्दैन ।
स्रोतहरुका अनुसार कलेजले नेपाली विद्यार्थीहरुबाट ३६ लाख डोनेशन र भारतीय विद्यार्थीहरुबाट २४ लाख भारतीय मुद्रा९नेपाली ३८ लाख४००हजार मात्र लिनुपर्नेमा नेपाली विद्यार्थीहरुबाट ४० लाख र भारतीय विद्यार्थीहरुबाट ३५देखि ४० लाख भारतीय मुद्रा लिने गरिन्छ ।


मिति ः २०७०÷९÷७

संघर्षबाट स्थापित दलहरुको बोल्ती बन्द ! –धर्मेन्द्र कुमार झा


धर्मेन्द्र कुमार झा

    विश्व टूेन्डमा संघर्षबाट कतिपय समुह दलको रुप लियो कतिले दलको रुप लिनु भन्दा पहिल्यै समाप्त भयो । तर दलको प्रतिस्वरुप पाएका दलहरु प्रायः सफल नै भयो । उदाहरणको लागि असफल समुह मध्ये श्रीलंकाका ‘तामिल’ र सफल समुह मध्ये साउथ अफ्रिकाका ‘मन्डेला समुह’ अर्थात ‘निग्रो’ सफलता र असफलता समुहको नेतृत्वमा भर पर्छ । नेतृत्वकर्ताको भुमिका कस्तो छ, कतिको दुरदर्शी छ, कतिको साहासी, इमान्दार, र त्यागी छ ? यही साता भौतिक शरीर त्याग गरेका नेलसन मण्डेलाको जीवन संघर्षले विश्वकै राजनीतिक वृतमा ठुलो योगदान र मार्गदर्शन दिएको छ । त्यागको राजनीति गर्ने व्यक्ति वा समुह जहिले पनि सफल हुने गर्छ । या त्यो माहात्मा गान्धी होस या नेलसन मण्डेला, या अहिलेको जल्दा(बल्दा अनुहार अरबीन्द केजरीवाल । माहात्मा गान्धीले जीवनमा कहिल्यै कुनै पद लिएन र क्षमादानको भुर्तिकै रुपमा चिनियो । उनले यति सम्म भनेका थिए कि “मलाई कसैले हत्या गरेपनि उसलाई क्षमा गर्नु ।” त्यसैगरी मण्डेलाले एक पल्ट मात्र पदभार लिए र अर्को पल्ट अरुलाई नै राष्टूपति बनाए । आफु राष्टूपति भएको बेला आफ्ना विरोधी गोरा पुर्व राष्टूपतिलाई उपराष्टूपति र सशस्त्र संघर्षमा लागेका व्यक्तिलाई गृहमन्त्रि बनाए । यसले वहाँको दुरगामी दृष्टीको साथै त्याग इमान्दारीतालाई पुष्टि गर्छ । उनी चाहेको भए आजिवन पदमा रहन सक्थे होला तर उनले यस्तो गरेन । बरु प्रतिद्वन्दी लगायत सबैलाई समेटेर दुनियाकै मुटुमा  राज गरे ।
    भन्नुको तात्पर्य नेपालका संघर्षरत दल लगायत अन्य दलहरु पनि मण्डेला र गान्धी जस्ता महापुरुषहरुको मार्गदर्शनमा चल्नुपर्ने अवस्था छ । तर विड्म्बना अहिलेको वर्तमान चुनावको परिणामले नै नेपालको अस्थिरता झल्काई रहेको छ । एक पल्ट चुनावलाई नियाल्दा, विभिन्न वाधा अड्चनका बीच दोस्रो संविधानसभाको चुनाव ऐतिहासिक रुपमै सफल भयो । र चुनावको परिणामले नेपाली कांग्रेसलाई प्रथम स्थान, नेकपा एमालेलाई दोस्रो स्थान, एकिकृत माओवादीलाई तेस्रो स्थान, तथा मधेसवादीलाई चौथो स्थान दिए । जसले देशको राजनीति वृतमा ठुलो चहलपहल मच्चाएको छ । संविधानसभाको चुनाव, संघियता तथा गणतन्त्रको मुद्दालाई केन्द्रित गरी स्थापित भएका राजनीतिक दल ए.माओवादी र मधेसवादी पछाडि परेकाछन तर त्यस मुद्दालाई समयको माग संगै समर्थन गरेका दलहरु प्रथम र द्धितिय भएका छन । त्यसैले यो चुनावको परिणाम कांगे्रस र एमालेका लागि अग्निपरीक्षा भएको छ । किनभने यी दुवै दललाई मधेस, पहाड र हिमाल सबै क्षेत्रबाट त्यतिकै सहयोग मिलेको छ । त्यहि संघीय गणतन्त्रात्मक संविधानको आशमा । अब उनीहरु कतिको खडा उत्रन सक्छ त्यो हेर्न बाँकी छ । सबैलाई समेटन सके भने अग्निपरीक्षा पास हुन्छ सकेन भने त्यही अग्निमा स्वाहा हुने सम्भावना त्यतिकै छ । त्यसैगरी ए.माओवादी लगायत सम्पुर्ण मधेसवादी तथा संघीयता पक्षधरवादीलाई नेपाली जनताले वनवास दिएका छन । जसका विभिन्न कारणहरु छन जो हामी पछि चर्चा गर्छौं । यी दलहरुलाई जनताले सन्यम र इमान्दार हुन बन पठाएका छन । कि त्यहाँबाट हाम्रो मुद्धालाई मात्रै अर्जुन दृष्टिले हेरेर सहयोग गरोस न कि साना(तिना कुरामा अल्झोस ।
    प्रत्येक तर्फ २४० सिटका लागि भएको चुनावी प्रतिस्पर्धामा कांग्रेस १०५, नेकपा एमाले ९१, एकिकृत माओवादी २६, मधेसवादी १२, राप्रपा ३,, स्वतन्त्र २ र नेमकिपा १ प्राप्त गरेका छन । जुन परिणामलाई विभिन्न अडकल बाजीका आधारमा विश्लेषण गरिदैछ । माओवादी लगायत केही मधेसवादी दलले भन्छ चुनावको मतगणना परिक्रियामा धाँधली भयो, कांग्रेस र एमालेले भन्छन जनताले देश जोगाउने अभिारा हामीलाई दियो, राप्रपाले भन्छ जनताले राजसंस्था सहितको हिन्दु राज्य चाहेको छ । यस्ता विभिन्न दलगत दलिल हुँदा हुँदै विद्धानहरुका वहस फेरी अल्लगै छ । केही कलम विलासी विद्धानहरुको तर्कमा पहिलो संविधानसभाको चुनावमा माओवादी डर(त्रास देखाएर र मधेसवादी मधेस आन्दोलनका नाममा वढी सिट जितेका थिए । तर तिनीहरु जनभावना अनुसार काम गर्न सकेन । जनतालाई स्थायी शान्ति दिन सकेन र नयाँ संविधान पनि दिएन । बरु विभिन्न साना तिना विवादमा मुद्धी रहे । त्यसैगरी मधेसवादी दलहरु सत्ता लिप्सामा लागेर पार्टी फोडा(फोर कार्यक्रम गर्दै रहे अन्ततः मुद्धा भन्दा मुद्धाका लागि विभिन्न विवादमा पर्दै रहे र एक अर्काका अस्तित्व र आदर सम्मान विर्सिदै गए । जसका परिणाम स्वरुप यी दुवै शक्तिको दुर्दसा भयो । विश्व इतिहासमै लामो समय दुवै शक्तिको दुर्दशा भयो । विश्व इतिहासमै लामो समय सम्म पदमा वस्नेलाई जनताले याद राख्दैन बरु त्याग गर्नेलाई राख्छ । राख्छ । यो कुरालाई नेपाली नेताहरुले हेक्का राख्छु पर्ने छ ।
सुक्ष्म विश्लेषण गर्दा माओवादी र मधेसवादीको शक्ति क्षयमा विदेशी कुटनितिज्ञहरुको पनि सहयोग छ । मित्र राष्टूहरुले पुनः पुरानै शक्तिहरुलाई स्थापित गर्न चाहेको कुरा विगतका केही घटना परिघटना लगायत चुनाव दरबीयानका भुमिकाले प्रस्ट गर्छ । निर्वाचन आयोगले ५७ वटा गैर सरकारी संस्थालाई चुनाव पर्यवेक्षणको जिम्मेवारी दिए पनि दातृ संस्थाहरुले धेरै जसो संस्थालाई आर्थिक सहयोग गरेन । जसले गर्दा धेरै संस्थाहरु प्रभावकारी पर्यवेक्षण गर्न सकेन र कतिपय संस्था त असमर्थ नै भए । त्यो कुराले शंका उब्जाएको छ कि कहिँ ती दातृराष्टू तथा संस्थाको मनसाय गलत त थिएन । तर जे होस यो चुनाव देखावटी रुपमा ऐतिहासिक नै भएको हो । यस चुनावको परिणामबाट कति व्यक्ति, समुदाय र पार्टी भयभित भएका छन कि कहीं संविधानसभाका मुल मर्म अपहरित त हुने होइन ! विना स्क्लेटनको संविधान त आउने होइन । किनभने संविधान सभाको मुद्धा उढाउने दलहरु यसपाली बनवास पठाइएको छ । जहाँबाट उनीहरु बोल्न त सक्छ तर गर्न केही सक्दैन ।
ए.माओवादीको वर्तमान अवस्थाका प्रमुख कारक तत्वहरु उनका आफ्नै पार्टीभित्रका अन्तरकलह, कार्यकर्ताहरुको गैरजिम्मेवारीपना, पहिलो संविधान सभाको असफलता र सत्तामा बस्दै आएको व्यक्तिहरुसँगका मिल्दा जुल्दा समुहको इष्र्या र विरोध ए.माओवादीबाट अलग भएका नेकपा माओवादी( वैद्य समुह)को असहयोग नीतिले गर्दा ठुलो घाटा भयो । वैद्य समुहका कार्यकर्ताहरुले चुनावलाई बहिष्कार मात्रै गरेन बरु ए.माओवादीका प्रमुख प्रतिद्वन्दीहरुलाई सहयोग पनि गरे । साथै उनका आफ्ना कार्यकर्ताहरु समाजमा आफ्नो पहिचान राम्रो बनाउन सकेन । सत्तामा भएका बेला व्यक्तिवादी भई काम गरे जसले गर्दा आम जनताको विश्वास र आस्था अझ टुट्यो । किनभने आम जनताको अपेक्षा ए.माओवादी माथि वढी थियो । त्यो पनि अरु दल झै भए । त्यसैगरी पहिलो संविधान सभामा जनताले माओवादीलाई पहिलो दल बनायो । तर माओवादीले जनतालाई नयाँ संविधान दिन सकेन भन्ने धारणा आम जनताको हुन गयो । र जनता दुःखी भए । अर्को मुख्य कारण माओवादीले सबै पछाडी पारिएका समुदायलाई समेटन खोज्यो जसले गर्दा सत्ताधारी समुदायका व्यक्तिहरु माओवादीका घोर विरोधी भए । विशेषगरी मधेसवादीसँगको सहकार्यता उनका लागि घातक भए किनभने मधेस आफैमा एउटा ठुलो शक्ति हो । जसलाई छायोमा पारेर सत्ताधारीहरु हुकुमत चलाई रहेका छन । तर माओवादीले मधेसवादीलाई प्रकाश दिन खोजे जसका कारण मधेस विरोधी समुदाय उनका असहयोगी भए र मधेसका विरोधमा आवाज उठाउनेहरुलाई साथ दिए ।
 वास्तवमा, दोस्रो संविधानसभाको चुनावमा जो(जो मधेसका पक्षमा वढी वकालत गर्यो त्यसलाई यस पालीको जनमतले मुख बन्द गरिदियो । समग्रमा भन्दा मधेसको पक्षमा बोल्ने बोल्ती बन्द भयो । यस्तो किनभने यो एउटा अनुसन्धानको विषय हुन सक्छ । राष्टिूय तथा अन्तराष्टिूय सौंयको तहद मधेसलाई कमजोर बनाइदै छ । चुनावमा कांग्रेस(एमालेले पनि मधेशी नेतालाई प्रतिद्वन्दी बनाई मधेसवादी नेताहरुलाई परास्त गरे । ती नेताहरु मधेसमा घोषणापत्रको म्यान्डेड भन्दा जनताले चाहेको विकास र संविधानका कुराहरुको परिकल्पना रुपी महल बाँडेर आएका छन । अब हेर्नु छ उनीहरु आफ्ना पार्टीभित्र कतिको सामना गर्छ । तर मधेसवादीका दुरदशाका प्रमुख कारणहरु दलको फुट, एक अर्काको विरोध र निषेध, जातिय राजनीति, सत्तामोह, नातावाद, कृपावाद संगै लुटतन्त्रमा लाग्नु, पहिलो संविधानसभामा प्रभावकारी भुमिका खेल्न नसक्नु, स्थानिय स्तरमा विकास गर्न नसक्नु लगायतका विभिन्न कमी(कमजोरीलाई लिन सकिन्छ । कतिपय नेता तथा दलले जनताको पक्षमा काम गरे पनि जनतालाई बुझाउन नसक्नु पनि एउटा कमजोरी बन्यो । जस्तो की रामसपाका अध्यक्ष शरत सिंह भण्डारीले मधेसी यूवालाई नेपाली सैनिकमा विशेष अधिकार दिई प्रवेश गराउनुपर्छ भन्ने विचारकै कारण रक्षामन्त्रि जस्तो पद त्याग्नु पर्यो तर दुर्भाग्य कहिले नहार्ने नेता यस पाली दुई(दुई ठाउँबाट नराम्ररी हारे । यसले के अर्थ दिन्छ भने जसले मधेसको पक्षमा बोल्छ त्यसलाई मधेशले लखेटछ । जसरी वेदानन्द झा र गजेन्द्र सिंहलाई लखेटे । त्यसैगरी यस पटक संघर्षबाट स्थापित दलको बोल्ती बन्द भएको छ ।
     दोस्रो संविधानसभाको चुनाव संविधानका मुद्दा भन्दा विकासका मुद्दाका आधारमा भयो । तर वास्तवमा चुनाव संविधानको लागि भएको हो । तसर्थ सहमतिको राजनीतिको आधारमा सर्वसहमतिबाट सारा नेपालीले स्वीकार्ने र मनपराउने संविधान जारी हुनुपर्छ । जसको प्रमुख जिम्मेवारी कांग्रेस र एमालेलाई जनमतले दिएको छ । कांग्रेस र नेकपा एमालेले माओवादी र मधेसवादीको मुद्दालाई समेटेर संविधान जारी गरे भने उनीहरु नेपालको राजनीति वृतमा नायव हुन्छ । नत्र भन्न सकिदैन । त्यसैगरी नेकपा एमाओवादी र मधेसवादीहरु मतगणना परिक्रियाको विरोध भन्दा जनमतलाई सम्मान गर्दै जनभावना अनुसारको संविधान बनाउनमा रचनात्मक भुमिका खेल्नुपर्छ । धैर्यता तथा सन्यमताका साथ पछाडि पारिएका वर्गका लागि आवाज उठाउनु पर्छ । संघीय गणतन्त्रात्मक र समावेशी राज्य बनाउन सत्ताधारी चुके भने त्यस्तो ठाउँमा अडान लिनुपर्छ र जनतामा जानुपर्छ । अनि मात्र १० वर्ष जनयूद्ध, दोस्रो जनआन्दोलन, मधेस आन्दोलन, थारु आन्दोलन लगायतका आन्दोलनको सम्मान हुन्छ । हजारौं शहिदहरुको सम्मानका लागि सबै सार्थक संघीयता पक्षधरहरु एकजुट हुनुपर्छ । यस पालीको चुनावले पछाडि पारिएका वर्ग, समुह र समुदायहरुको पक्षमा परिणाम दिनसकेको छैन । यस कुरालाई राप्रपाको वढ्दो सिटले पुष्टि गरिसकेको छ । तसर्थ साँच्चिकै जनभावनाको कदर गर्ने दल तथा नेताहरु साना तिना लोभ र मुद्दामा नअल्झेर दिगो, विश्वासिलो र समावेशी संविधान बनाउनमा सहयोग गर्नुपर्ने छ ।


मिति ः २०७०/९/७

पुनर्जीवनको पर्खाइमा जिर्ण ‘सार्वजनिक पुस्तकालय’


द एक्सक्लुसिभ सम्वाददाता
जनकपुरधाम............


कुनै पनि समाजको वौद्धिक स्तर कस्तो छ , चेतनाको स्तर कति माथि उठेको छ भन्ने जान्नको लागि सबै भन्दा ठुलो मापदण्ड के हो भने त्यहाँको सार्वजनिक पुस्तकालयमा कति मानिस आइरहेका छन, या पुस्तकहरुप्रति मानिसको कतिको लगाव रहेको छ भन्ने प्रश्नको उत्तरबाट खोज्न सकिन्छ । यदि पुस्तकालय प्रति मानिसहरुको लगाव तथा अभिरुचि वढीरहेको पाइन्छ भने त्यहाँको समाजको चेतनाको स्तर पनि स्वभाविक रुपमा माथि उठेको बुझ्न सकिन्छ तर यदि त्यहाँको समाज पुस्तकालय प्रति उदासिन छ र उपेक्षाको भाव राख्दछ भने उक्त समाजले आफुलाई चाहे जति सुकै बौद्धिक रहेको दावी किन नगरोस् त्यहाँ आम मानिसको चेतनाको स्तर उठेको मानिदैन भन्ने प्रष्ट बुझ्न सकिन्छ । यद्यपि केही बुद्धिजीवीको त्यसलाई एउटा क्लास भन्न सकिन्छ । जनकपुरका वरिष्ठ साहित्यकार डा.राजेन्द्र विमलले द एक्सक्लुसिभसँगको कुराकानीमा उक्त अभिव्यक्ति दिएका हुन । निश्चय पनि समाजमा चेतनाको स्तर माथि उठाउन त्यहाँका सार्वजनिक पुस्तकालयको अति नै महत्वपुर्ण योगदान रहन्छ । तर २०१२ सालमा स्थापित जनकपुरको सबैभन्दा पुरानो सार्वजनिक पुस्तकालय सम्बन्धित निकायको उपेक्षाका कारण दिन प्रतिदिन जिर्ण बन्दैगएको छ । यति सम्म कि उक्त पुस्तकालयको संचालन र संरक्षण गर्ने जिम्मेवारी लिएको जनकपुर नगरपालिकाको कार्यालयले समेत चासो राख्न छोडेपछि गत ५ वर्ष देखि बन्द रहेको थियो ।
तत्कालिन यूवाहरु कुशेश्वर लाभ, यूगेश्वर लाभ, धु्रवनारायण लाल र गौरीनारायण मल्लिक लगायतको एक जागरुक समुहले जनकपुरको बौद्धिक विकास र चेतनाको स्तर अभिवृद्धिका लागि भनेर आफ्नो नीजि लगानीमा केही पुस्तकहरु किनेर विक्रम सम्बत २०१२ सालमा सार्वजनिक पुस्तकालयको स्थापना गरेका थिए । नेपालको १ सय ४ वर्षे जहानियाँ राणा शाषणको विरुद्धमा सक्रिय रहेका तत्कालिन टंकप्रसाद आचार्य नेतृत्व रहेको प्रजापरिषदका समेत सदस्य रहेका कुशेश्वर लाभ लगायतको एक समुह जनकपुरमा पनि सक्रिय थिए । इङलेन्डको व्रिटिस काउन्सिलबाट प्रकाशित हुने अखबार ‘लण्डन प्रेस सर्भिस’ जनकपुरमा आउँदा उक्त पत्रिकाको अन्तिम पृष्ठको खाली भागमा लेथो मेसिनले राणा शाषणको विरुद्ध प्रचार लेखेर पत्रिका वितरण गर्दथ्यो उक्त समुहले । २००७ सालमा नेपालमा प्रजातन्त्रको वहाली भएपछि जनकपुरका नागरिकको चेतनाको स्तर अगाडी बढाउने उद्देश्यले ती जागरुक यूवाहरुको समुहले २०१२ सालमा सार्वजनिक पुस्तकालयको स्थापना गरेका थिए ।
पञ्चायतकालमा जनकपुरमा अहिलेको जस्तो त्यति ठुलो संख्यामा पत्र(पत्रिकाको प्रकाशन वा वितरण हुँदैनथ्यो । पुस्तकहरुपनि सहज रुपमा उपलब्ध हुँदैनथ्यो । विगत ३० वर्ष देखि उक्त पुस्तकालयमा काम गर्दै आएका कर्मचारी चन्द्रकिशोर लाभ भन्छन,“ पुस्तकालयमा देश विदेशबाट प्रकाशित हुने पुस्तक र पत्रिकाहरु पढन नियमित रुपमा मानिसहरु आउँथे । पुस्तकालयको सदस्यता वापत १० रुपैयाँ धरौटी लिइन्थ्यो । २ रुपैयाँ मासिक शुल्क तिरेर पाठकहरु नियमित सदस्य बनेका थिए ।”त्यस समयमा जनकपुरका ५० देखि १०० सम्मको संख्यामा जागरुक यूवाहरुको समुह नियमित पुस्तकहरु पढन आउँथे । तर अहिले उक्त संख्या १० देखि २० मा झरेको छ । विगतको भन्दा अब पुस्तकालय प्रति मान्छेको रुचि घटदै गएको छ । २०३३ साल देखि उक्त पुस्तकालयको पाठक रहेका जनकपुर(१०का निवासी विजय किशोर लाभ भन्छन,“त्यसबेला सार्वजनिक पुस्तकालयमा सोभियत भुमि, सोभियत संघ र रुसि पत्रिकाहरु पनि आउँने गथ्र्यो । विभिन्न किसिमका उपन्यासहरु, धार्मिक , साहित्यीक र राजनीतिक पुस्तकहरु थियो । अझ भारतीय राजदुतावासले भारतमा प्रकाशित भएका धार्मिक, साहित्यीक र ऐतिहासिक पुस्तकहरु दिने गथ्र्यो ।” ४ हजार भन्दा वढीको संख्यामा पुस्तकहरु रहेको उक्त पुस्तकालयमा अहिले २ सय पनि किताव नहुँदा अत्यन्तै पिडा बोध गर्दै लाभ भन्छन,“ पुस्तकालयको महत्वलाई जनकपुर नगरपालिकाले प्राथमिकतामा नराख्नु आउँदो पुस्ताको लागि दुर्भाग्यपुर्ण अवस्था हो ।”         त्यतिबेला कुनै सभा वा वैठक गर्नका लागि पनि पर्याप्त ठाउँहरु नभएको बेला पुस्तकालयलाई प्रयोग गरिन्थ्यो । उक्त पुस्तकालयमा पञ्चायत कालमा महिला दिवस मनाइरहेका स्थानियवासीहरु महाविर सिंह, ललन राय, मदन थापा, सितानन्दन राय, रामअषिश महासेठ र रामनगिना सिंहलाई तत्कालिन प्रशासनले गिरफ्तार नै गरेको लाइव्रेरियन लाभ सम्झनछन । क्रान्तिकारी विचार बोक्ने परिवर्तनकारी युवाहरु  नियमित रुपमा पुस्तकालयमा जाने ग¥थे । तर आज उक्त पुस्तकालय प्रति स्थानिय वासीको समेत उपेक्षा रहेको देखिन्छ । जनकपुरका अर्थशास्त्र विषयका प्राध्यापक डा. सुरेन्द्र लाभ भन्छन,“ जनकपुरको सार्वजनिक पुस्तकालयसँग मेरो भावनात्मक लगाव पनि छ । आफ्नै पिताले पुस्तकहरु किनेर स्थापना गर्नुभएको पुस्तकालयको दुरावस्था हेर्दा मन खिन्न भएको छ ।”
    पछिल्लो ५ वर्ष देखि बन्द रहेको उक्त पुस्तकालय पुनः संचालन गर्नका लागि २१ फागुन २०६९ मा एउटा संचालक समिति गठन गरियो । उक्त समितिको अध्यक्षमा विपति मण्डल, उपाध्यक्षमा विजय यादव, महासचिवमा डा. संजय गुप्ता, कोषाध्यक्षमा बलराम मण्डल, सदस्यहरुमा युवराज खाँति, ललन चौधरी, शंकर राय, अजय सिंह र रामपुकार राय चयन गरियो । लागु औषध सेवन गर्नेहरुको र दिसापिसाव गर्नेहरुको अखाडा बनि सकेको उक्त पुस्तकालयलाई उक्त समितिले आफ्नो प्रयासबाट पुनः संचालनमा ल्याए । अहिले उक्त पुस्तकालयमा केही राष्टिूय अखबार र स्थानिय अखबार मात्र आउने गरेको छ । पुस्तकालयमा पुस्तकहरु छैनन । गंगासागर र धनुषसागरलाई सौन्दर्यीकरण गर्न घाट निर्माण गर्न वृहत्तर जनकपुर क्षेत्र विकास परिषदले पुस्तकालयलाई नै गोदामको रुपमा प्रयोग गरेपछि भएका पुस्तकहरुपनि गायव भयो । पुस्तकालय परिसरमा संचालक समितिले सरसफाई तथा फुलहरु रोपे पनि बाटोमा (पोखरीको डिलमा) स्थानियवासीहरुले गर्ने दिसा पिसावका कारण उक्त क्षेत्र नै सार्वजनिक पुस्तकालयको सट्टा खुल्ला सार्वजनिक शौचालयको रुपमा प्रयोग भइरहेको छ । संचालक समितिका अध्यक्ष विपति मण्डल भन्छन,“आफ्नो नीजि लगानीमा हामीले पुस्तकालयलाई बासले घेरा लगाएका छौं । वृक्षारोपण गरेका छौ । अब नगरपालिकाले पुस्तकको संख्या बढाउन र पुस्तकालयलाई थप उपयोगी वनाउन ध्यान दिनुपर्छ ।”
    हुन त जनकपुर नगरपालिकाका इन्जिनियर विरेन्द्र यादवले पुस्तकालय प्रति गम्भीर ध्यान दिने प्रतिवद्धता गरेको भएपनि कुनै कार्य नगरेको मण्डलले गुनासो व्यक्त गरे । सन् १९४७ अघि भारतमा पुस्तकालय स्थापनाको लागि आन्दोलन नै भएको थियो । जनतामा जागरुकता नभएसम्म लोकतन्त्र पनि सफल हुन सक्दैन ।  रुसेको पुस्तकमा उल्लेख भएको ुम्झयअचबअथ ष्क तजभ mयकत उभचाभअत कथकतझ या नयखभचलmभलत दगत ष्त ष्क लयत mभबलक ायच जगmबल दभष्लनकस ष्त ष्क mभबलक ायच नयमक।ु अभिव्यक्ति दोहो¥याउँदै डा. विमल भन्छन,“परम चेतना भएमात्र देशमा लोकतन्त्र सफल हुन्छ र त्यसो नभएको अवस्थामा अर्थात जनताको चेतनाको स्तर अगाडी नवढेको अवस्थामा साम्यवाद वा लोकतन्त्र धरापमा पर्छ र एउटा ‘डिक्टेटरसिप’,‘फासिस्ट’ को जन्म हुन्छ ।” त्यसकारण समाजमा स्वाधिनता भनेको के हो, सामाजिक कुरुति, राजनीतिक विकृति वा तमाम विसंगतिका अन्य आयामहरु हटाउनका लागि समाजमा ज्ञान र बौद्धिकता प्रसार हुनु आवश्यक हुन्छ भन्दै डा. विमल भन्छन,“भारतीय मिसनले निर्माण गराएको उक्त भवन निर्माणका क्रममा मैले पनि इट्टा बोकेको छु । मकेश्वर बाबु (मकेश्वर प्रसाद सिंह) ले मलाई पनि इट्टा बोकाउनु भयो । अझ मैले कक्षा ८ का लागि लेखेको पुस्तक पनि उक्त पुस्तकालयमा राखिएको थियो ।” आफ्नो बुवाले एउटा अभियान तहत स्थापना गर्नू भएको उक्त पुस्तकालयको दुरावस्था देख्दा वा सम्बन्धित निकायको निरासा देख्दा धेरै चिन्ता भएको भन्दै विमल भन्छन,“ भारतमा पुस्तकालय स्थापनाका लागि गरिएको आन्दोलन झैं अब देशैभरी फेरी आन्दोलन वा अभियान पुस्तकालयको पुनःस्थापनाका लागि चलाउनु पर्छ र त्यसको नेतृत्व अहिलेको पुस्ताले लिनु पर्छ ।” प्राज्ञ रामभरोस कापडी भन्छन,“पुस्तक लेखकका लागि वा सन्दर्भ ग्रन्थका लागि पनि पुस्तकालयको अत्यन्त महत्व हुन्छ तर जनकपुरमा पुस्तकालयको दुरावस्था देख्दा यहाँका बौद्धिक समाज कत्तातिर गइरहेको छ भन्ने चिन्ता भएको छ ।” जिर्ण बन्दै गइरहेको पुस्तकालयलाई पुनर्जिवन प्रदान गर्नू अत्यन्त आवश्यक रहेको भन्दै बुद्धिजीवी डा. सुरेन्द्र लाभ भन्छन,“अहिले नयाँ कन्सेप्ट अनुसार ‘इ(लाइव्रेरि’ स्थापना गर्न जनकपुर नगरपालिका अग्रसर हुनुपर्छ ।”

मिति ः २०७०÷९÷७

अव्यवस्थित र कुरुप शहर ‘जनकपुर ’




अजय अनुरागी
जनकपुरधाम............

विगतका दशकहरुमा नेपालका कतिपय शहरहरुले विकास र समृद्धिको बाटोमा फडको हानिरहेको भएपनि नेपालकै प्राचीन शहरहरु मध्येका एक ‘जनकपुरधाम’ दिन प्रतिदिन अव्यवस्थित, कुरुप र फोहर शहरको रुपमा परिचय बनाइरहेको छ । विक्रम सम्बत २०१६ सालमा स्थापना भएको जनकपुर नगरपालिकाको धार्मिक, ऐतिहासिक र राजनीतिक इतिहास भएपनि विकासको नाउँमा उक्त शहर झन झन पछि परिरहेको छ । ११ सय ८० वर्ग किलोमिटर क्षेत्रफल रहेको धनुषा जिल्लाको एक मात्र शहरको रुपमा रहेको जनकपुर नगरपालिकाको हाल बेहाल भएको छ ।
कुनै पनि क्षेत्र शहर हुनका लागि न्यूनतम भौतिक, सामाजिक, प्रशासनिक र जनसांख्यिक पुर्वाधारहरु पुरा भएको हुनुपर्दछ । यातायात, विद्युत, खानेपानी, स्वास्थ्य, शिक्षा, रोजगारी, शान्ति सुरक्षा, फोहर व्यवस्थापन, व्यवस्थित आवास प्रणाली, ढल निकास, खाद्य सुरक्षा, उपभोक्ता अधिकार आदि कुराहरुको सुनिश्चितता व्यवस्थित शहरको पहिचान हो । यस अर्थमा शहरी सेवाको व्यवस्थापन भनेको शहरका न्युनतम सेवा तथा सुविधाहरुको मान्य गुणस्तरमा व्यवस्था, प्रवाह, नियमन र अनुगमन तथा मुल्याङकन द्वारा शहरी नागरिकमा संतुष्टि प्रदान गर्ने प्रक्रिया हो । शहरी सेवाको व्यवस्थापनमा विभिन्न पात्रहरु संलग्न रहन्छन । उच्च राजनीतिक एवम प्रशासनिक नेतृत्व नीति निर्माताको रुपमा शहरी सेवा व्यवस्थापनमा हुन्छ भने आम नागरिक सेवाको मागकर्ता र उपभोक्ताको रुपमा संलग्न हुन्छन । व्यवस्थित शहरी विकासको अभावमा अव्यवस्थित र असुरक्षित आवास, सांघुरा सडक र ढल व्यवस्थापनमा समस्या देखिएको छ । दीर्घकालिन योजनाको कमिले गर्दा खानेपानी आपुर्ति र फोहर व्यवस्थापनको समस्या कहाली लाग्दो छ । विद्युत आपुर्तिमा देखिएको समस्याले उत्पादन, रोजगारी, आम्दानी, सेवा प्रवाह, उद्योगधन्दा र पेसा व्यवसाय सवै क्षेत्र घरासायी बन्दै गएका छन । सडकहरुको विस्तार हुन नसक्दा टूाफिक व्यवस्थापन दिनानुदिन जटिल बन्दै गइरहेको छ । सडकहरुको मरम्मत सम्हार नहुँदा सडक दुर्घटना वढेका छन । वातावरण प्रदुषन रोक्न कुनै प्रयास भएको देखिँदैन । खेल मैदान, पार्क, खुल्ला स्थान, सार्वजनिक शौचालय, विश्राम स्थल, अनाथालय, वृद्धाश्रम, सभाहल, सार्वजनिक भवन आदिको यथेष्ट व्यवस्था हुन सकेको छैन । पुरातात्विक, सांस्कृतिक, धार्मिक, एवम ऐतिहासिक धरोहरहरुको रुपमा रहेको यहाँका मठ(मन्दिर, पोखरी, सरोवरहरुको संरक्षणका सट्टा विनास हुने क्रम तिव्र छ । सार्वजनिक सेवाका लागि सरकारी निकायहरुमा नागरिकहरुले सुशासनको प्रत्याभुति गर्न सकिरहेका छैनन । कालोबजारी र कृत्रिम अभावबाट उपभोक्ताहरु प्रताडित छन । खाद्य सुरक्षा र ठगी नियन्त्रणको अभाव छ । स्वास्थ्य, शिक्षा जस्ता नागरिकका मौलिक हकका रुपमा स्वीकारिएका आधारभुत सामाजिक सेवाहरुको व्यापारिकरण हुँदा तिनमा सर्वसाधारणको पहुँच स्थापित हुन सकेको छैन । बाटोमा हिडदा कहि कतै खानेपानीको व्यवस्था हुँदैन भने शौचालयको नितान्त अभाव देखिन्छ । फोहरै फोहर रहेको शहरमा हिडदा धुलाम्य सडकका कारण मान्छे दिन प्रति दिन विरामी परिरहेका छन । सवारी साधन लिएर बाटोमा हिडदा छाडा चौपाया र जिर्ण सडकका कारण दिन प्रति दिन सवारी दुर्घटना हुने खतरा देखिन्छ । वर्षातको मौसममा ढल व्यवस्थापनको अभावमा सडक जलमग्न र हिलाम्य रहन्छ । घरमा जाँदा लामखुट्टेले नागरिकलाई बस्नका लागि दिनमा पनि मच्छर जाल लगाउनु पर्ने बाध्यता छ । घर बनाउँदा सार्वजनिक बाटो च्यापने, घर भन्दा सडकको स्तर माथि हुनु, नाला निर्माण पहिले नगरी सडकमा माटो ग्राभल भर्ने तथा घरको पानी सडकमा खन्याउने, घर निर्माण गर्दा घरको उचाई उछिन्ने प्रवृति, यी सव अवस्थाहरुले जनकपुरमा शहरी सेवा व्यवस्थापन अत्यन्तै अव्यवस्थित र कमसल भएको सावित गर्दछन । जनकपुर नगरपालिकाका पुर्व कार्यकारी अधिकृत राजकिशोर साह भन्छन,“ जनकपुर शहरको दुरदशाका कारण नागरिक जनकपुर छोडेर पलायन हुने क्रम तिब्र भएको छ । शिक्षित वर्गहरु शहरमा पाउने सेवा र सुविधा नपाएपछि अन्य शहर तिर सिफ्ट हुन थालेका छन ।”
जनकपुर नगरपालिकाको सवारी साधनको दुरुपयोग ः १३ मंसिर २०७०, साँझ ५ः३० को समयमा जनकपुर–४ स्थित कृषि बजारबाट नारिवल र अन्य सामग्रीहरु ढुवानी गर्दै नगरपालिको ना.अ.प. ७५८ नम्बरको टिपरमा नगरपालिकाका चालक (बायाँ) । नीजिलाभका लागि यसरी नै नगरपालिकाका अन्य सर–सफाइका सवारी साधनहरुको चालकले दुरुपयोग गरी भाडामा लगाउने गरेका छन ।

करिब दुई दशक देखि स्थानिय निकाय जनप्रतिनीधि विहिन भएका कारण कर्मचारीहरुमा कामै नगरी विकासका लागि आएको रकम भ्रष्टाचार गर्ने प्रवृतिका कारण शहरको विकास हुन नसकेको हो । पुर्वकार्यकारी अधिकृत साहको बुझाईमा यहाँका जनप्रतिनिधिहरु एक त बजेट नै तान्न नसक्ने, बजेट ल्याएपनि माटो, ग्राभल, खानेपानी, दलान इत्यादीको नाउँमा दुरुपयोग गर्ने प्रवृति पनि जनकपुर विकासको वाधक रहेको हो । राजनीतिक दल, स्थानियवासी र कर्मचारी लगायतका सरोकारबाला निकायहरुको इच्छा र रुचि नै नदेखिएपछि भ्रष्टाचारले चरम सिमा नाघिसकेको छ । जनशक्तिको नाउँमा जनकपुर नगरपालिकामा कुल स्वीकृत दरबन्दी संख्या १ सय ८३ रहेको छ तर साह भन्छन,“ नगरपालिकामा रहेका अधिकांश जनशक्तिहरु सिपविहिन र अदक्ष तथा आउट डेटेड छन । काम नलाग्ने पुराना कर्मचारीहरुलाई विदा वारी गरेर नयाँ भ्याकेन्सी आह्वान गरेर दक्ष तथा उर्जावान जनशक्ति ल्याएर विकास निर्माणका लागि अगाडि बढनु पर्छ । अन्यथा नगरपालिकाको हाल झन वेहाल हुने
२६ डिग्री ४४ मिनेट उत्तरी अक्षांस र ८५ डिग्री ५६ मिनेट पुर्वी देशान्तरमा समुद्री सतह देखि ९० मिटर उचाईमा रहेको ऐतिहासिक शहर जनकपुरको हाल बेहाल बन्दै गएको छ । राजा जनकको कर्मभूमी तथा जगत जननी जानकी माताको जन्म स्थलको रुपमा रहेको जनकपुरधामको बारेमा रामायण, वेद, पुराण, उपनिषद र मिथिला महात्मयमा धार्मिक महत्व दर्शाएको पवित्र धार्मिक तिर्थ स्थलको रुपमा व्याख्या गरिएको पाइन्छ । ऐतिहासिक, धार्मिक महत्व र आस्था बोकेको थुप्रै मठ मन्दिर र सरोबर एवम पोखरीहरु भएको कारणले प्राचिन मिथिला नगरीको राजधानीको रुपमा जनकपुरधाम देश विदेशका हिन्दु एवम श्रद्धालु भक्त जनको लागि पवित्र तिर्थस्थल रहेको छ । जानकी मन्दिर, राम मन्दिर, राजा जनकको मन्दिर, मणि(मण्डप, मठ(मन्दिर तथा कुट्टीहरु, धनुष सागर, गंगासागर, महराज सागर, अंगराजसर लगायतका दर्जनौ सरोवरहरु पनि जनकपुर नगरपालिका भित्र पर्दछ । विवाह पञ्चमी, राम नवमी, जानकी नवमी, झुला, अन्तःगृह परिक्रमा, छठपर्व तथा प्रत्येक महिना लाग्ने पुर्णिमा मेलामा यहाँ देश विदेशका हजारौ श्रद्धालु भक्तजनहरुको घुँइचो लाग्ने गर्दछ । राष्टिूय जनगणना २०६८ अनुसार जनकपुर नगरपालिकामा कुल १७ हजार २ सय १० घर संख्या अन्तरगत कुल २२ हजार ६ सय ७९ परिवार संख्या रहेका छन । त्यसैगरी ४६ हजार ९ सय ७८ महिला र ५६ हजार १ सय ५ पुरुष गरी कुल १ लाख ३ हजार ८३ जनसंख्या रहेको जनकपुर नगरपालिकाको जनघनत्व पनि दिन प्रति दिन वढदै गएको छ । सबैभन्दा वढी १६ हजार ८८ जनसंख्या वडा नं. ४ मा छन भने १० हजार ६ सय ९६ जनसंख्या वडा नं. १ मा पर्छन भने सबै भन्दा कम जनसंख्या १ हजार ८ सय ९९ वडा नं. ३ मा छन । घर तथा भवनहरुको तथ्याङक हेर्दा सबैभन्दा वढी वडा नं. ४ मा २ हजार ८ सय ५१ र सबैभन्दा कम ३ सय ४७ वडा नंं. ३ मा पर्छ ।
सडकको हाल बेहाल

जनकपुर नगरपालिकाले उपलब्ध गराएको तथ्याङक अनुसार जनकपुर नगरपालिका क्षेत्रमा ४.६ किलोमिटर राजमार्ग, ५.५ किलोमिटर परिक्रमा सडक, २०.५ किलोमिटर मुख्य सडक र ९१.४ किलोमिटर भित्री गरी १ सय २२ किलोमिटर सडक सञ्जाल रहेको छ । जसमा ३५ किलोमिटर सडक मात्र कालोपत्रे गरिएको छ । जसमध्ये ३५ प्रतिशत कालोपत्रे, १२ प्रतिशत पि.सि.सि. तथा पक्की, ५० प्रतिशत ग्राभेल र ७५ प्रतिशत धुले सडक रहेको छ । कालोपत्रे गरिएको सडकको कालोपत्रे भाग ठाउँ(ठाउँमा जिर्ण भएपनि मरम्मत तथा सम्भार गर्ने गरिएको देखिदैन । सबैभन्दा टाउको दुखाईको रुपमा रहेको जनकपुर नगरपालिकाको ढल तथा नालाको समस्या समाधान गर्ने तर्फ जनकपुर नगरपालिका कार्यालय उदासिन देखिन्छ । यस जनकपुर नगरपालिका भित्र २.६ किलोमिटर पक्की ढल (बन्द), १२.९ किलोमिटर पक्की ढल (खुल्ला) र २ किलोमिटर कच्ची ढल गरी १७.५ किलोमिटर ढल रहेको नगरपालिकाले जानकारी दिएको छ ।
विद्युत आपुर्ति
नगरपालिका अन्तरगतका ग्रामिण क्षेत्रमा तथा जनकपुर नगरपालिकाको सम्पुर्ण वडाहरुमा विजुलीको सुविधा पुगेको जनकपुर नगरपालिकाले दावी गरेको देखिन्छ । राष्टिूय ग्रीडबाट उपलब्ध भईरहेको विजुलीका ग्राहक २४ हजार ३ सय रहेको छ भने २ हजार ५ सय सडक बत्ती जडान गरिएको नगरपालिकाले जनाएको छ । नगरपालिकाले गरेको गरिवी सम्बन्धी सर्वेक्षण अनुसार विजुलीको सुविधा प्राप्त गर्ने परिवारको संख्या ८० प्रतिशत रहेको छ भने विजुली नहुने परिवारको संख्या १८ प्रतिशत रहेको छ ।
खानेपानीको माग अनुसार आपुर्ति भएन
जनकपुर नगरपालिकाको विवरण अनुसार यस क्षेत्रमा दैनिक ३२ लाख लिटर खानेपानी माग रहेको भएपनि १८ लाख लिटर खानेपानी मात्र खानेपानी संस्थानले वितरण गरिरहेको छ । २ हजार ९ सय १८ धारा जडान गरिएको छ भने ४२ वटा सार्वजनिक धारा रहेको मध्ये हाल २ हजार ६ सय ९५ धारा मात्र संचालनमा छन भने २ सय ३३ वटा धारा कट्टा गरिएको छ । कुल घरपरिवार मध्ये २५ प्रतिशत घरपरिवारले मात्र धाराको प्रयोग गरेको र बाँकी परिवारले आफ्नै प्रयासमा खानेपानीको प्रयोग गरेको देखिन्छ । यस नगरमा खानेपानी कार्यालयले वितरण गरेको धारा नभएका अधिकांश क्षेत्रमा चापाकलको प्रयोग मार्फत पानी सुविधा प्राप्त गर्दैछ ।
फोहरमैला व्यवस्थापन
५९ जना कुल स्वीपर रहेको नगरपालिकाको वडा कार्यालयमा १८ जना र जिल्ला प्रसाशन कार्यालयमा १ जना स्वीपर खटेका छन । सर(सफाईका निम्ति भनेर ९ वटा टिपर र १० वटा टूयाक्टरको प्रयोग गरिन्छ । नगरपालिकाका अनुसार प्रति दिन १७ टन फोहर उत्पादन हुने गरेको छ । जसमध्ये कुहिने ६२.५ प्रतिशत, प्लास्टिक ८ प्रतिशत, कागज ४.५ प्रतिशत, ग्लास ४.३ प्रतिशत, मेटल ०.७ प्रतिशत, कपडा २ प्रतिशत र अन्य १८ प्रतिशत फोहर प्रतिदिन उत्पादन हुने गरेको नगरपालिकाले जनाएको छ । नगरपालिका भित्रको सरसफाईका लागि ७ वटा रुट निर्धारण गरिएको तथा दैनिक रुपमा सहरमा दुई पटक सर(सफाई हुने गरेको नगरपालिकाले जनाएको छ । नगरपालिकाका अनुसार नगरभित्र २२ वटा सार्वजनिक शौचालय रहेका छन । तर अधिकांश शौचालय प्रयोगमा नरहेको देखिन्छ ।
    शहरमा पर्याप्त हुने सुविधाको आकर्षण, शहरमा प्राप्त हुने रोजगारीका अवसरहरु, शहरमा केन्द्रित भएका स्वास्थ्य, सरकारी कार्यालय तथा ठुला ठुला व्यापारी केन्द्रहरु, सरकारका शहरमुखी नीतिका कारण अव्यवस्थित शहर वढदै गएको छ । नेपालमा शहरीकरणको मौजुदा स्थितिलाई हेर्ने हो भने नेपालमा ७० को दशक देखि शहरी जनसंख्या वृद्धि हुन थालेको हो । जहाँ अहिले शहरी क्षेत्रले ४६ प्रतिशत सक्रिय जनसंख्यालाई खपत गर्दछ । नेपालमा शहरीकरणको दर ६.६५ प्रतिशत रहेको र २०६८ को जनगणना अनुसार ४५ लाख २५ हजार अर्थात कुल जनसंख्याको  १७ प्रतिशत शहरमा वसोवास गर्दछन् ।नेपाल संसारको न्युन सहरीकरण भएको देश जहाँ २३ प्रतिशत शहरी जनसंख्या गरिवीको रेखा मुनि रहेपनि देशको आर्थिक विकासको मेरुदण्ड र परिवर्तनको संवाहकको रुपमा भुमिका खेलेको छ । घडेरी जग्गा किनवेच घटेपनि  आवास क्षेत्रमा लगानीको मात्रा वढेको वढयै छ । २०६० साल यता आवास निर्माण व्यापक परिवर्तन देखा परको छ । नेपालको शहरी जनसंख्या करिव १७.०७ प्रतिशत रहेको छ । १० वर्ष अघि २०५८ मा १४.२ प्रतिशत रहेको थियो । यस पटकको जनगणना अनुसार सबैभन्दा धेरै जनसंख्या काठमाण्डौ जिल्लामा १७ लाख ४४ हजार २ सय ४० देखिएको छ जुन १० वर्ष अघि १० लाख ८१ हजार ८ सय ४५ रहेको थियो । काठमाण्डौको जनसंख्या १० वर्षमा ६१.२३ प्रतिशतले वृद्धि भएको छ । र, सालाखाला वार्षिक वृद्धिदर ४.७८ प्रतिशत रहेको छ । राष्ट्रिय जनगणना २०६८ अनुसार देशमा अनुपस्थित जनसंख्या १९ लाख २१ हजार ४ सय ९४ जना रहेको देखिन्छ भने १० वर्ष अघि २०५८ मा अनुपस्थितको संख्या ७ लाख ६२ हजार १ सय ८१ थियो । महिला परिवार मुली रहेको परिवार गत २०५८ मा १४.८७ प्रतिशत रहेकोमा करिव ११ प्रतिशतले वृद्धिभई २०६८ मा २५.७३ प्रतिशत वढेको छ ।
तराईमा शहरी आवासको स्थिति दयनिय
नेपालको जीवन स्तर सर्वेक्षण २०६०÷०६१ अनुसार शहरी क्षेत्रमा आवासको स्थिति ग्रामिण क्षेत्रको तुलनामा राम्रो देखिन्छ । शहरी क्षेत्रमा करिब ७२ प्रतिशत परिवार आफ्नै घरमा, २३.५ प्रतिशत वहालमा रहेको देखिन्छ । उक्त सर्वेक्षण अनुसार तराई क्षेत्रमा आवासको स्थिति दयनिय देखिन्छ । तराईमा घरको पर्खाल ढुङगा माटोको जोडाई २१ प्रतिशत, काठ, बाँस र अन्य अस्थायी किसिमको ६२ प्रतिशत र सिमेन्टको जोडाईको केवल १७ प्रतिशत निर्माण भएको देखिन्छ । अर्थात धेरै आवास भवनहरु अस्थायी प्रकृतिको छ । यस्तै छानाको हकमा पराल खरले छाएको ३० प्रतिशत, जस्ता पाता १६ प्रतिशत, कंक्रिट १५ प्रतिशत तथा अन्य बाँकीमा टायल आदिको प्रयोग भएको देखिन्छ । घरको भुईको हकमा ८० प्रतिशत भन्दा पनि माटोको भएको पाइएको पाइन्छ । त्यसरी नै घडेरीको क्षेत्रफल १५ सय वर्गफिटको र आवास एकाईको क्षेत्रफल ५ सय वर्ग फिटको देखिन्छ । पिउने पानीको हकमा केवल २ प्रतिशत भन्दा कमले धाराबाट, ७८ प्रतिशतले इनारबाट वा कुवाबाट तथा बाँकी १० प्रतिशतले खानेपानीको व्यवस्था आफैले अन्य स्रोतबाट गरेको देखिन्छ । विद्युतको सुविधाको हकमा करिव ३० प्रतिशत परिवारले उपभोग गरेको र टेलिफोन २ प्रतिशत भन्दा कमले, तथा शौचालयको व्यवस्था २५ प्रतिशतले उपभोग गरेको देखिन्छ ।

मिति ः २०७०÷९÷७
निश्चित छ ।”