Monday, April 7, 2014

शंकाको घेरामा अर्धन्यायिक निकायको फैसला



जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषाको
मुद्दा फाँटमा प्रतिवादीहरुसँग बयान लिदै कर्मचारीहरु ।
द एक्सक्लुसिभ सम्वाददाता
जनकपुरधाम............

जिल्ला प्रशासन कार्यालय, भुमिसुधार कार्यालय, वन कार्यालय, आन्तरिक राजश्व कार्यालय र भन्सार कार्यालय लगायतका अर्धन्यायिक निकायहरुमा विना इजलास, कानुन व्यवसायीको वहस तथा सुनुवाई वेगर हुने गरेको फैसला निश्पक्ष नहुने गरेको बताइएको छ । खास गरी प्रतिवादी पक्षहरुको वकालत गर्न ठाउँ नै नपाउनेहरु अर्धन्यायिक निकायका फैसलाबाट असंतुष्ट भई पुनरावेदनका लागि पुनरावेदन अदालतकै बाटो कुर्न बाध्य छन् ।
जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषाले आर्थिक वर्ष २०७०÷०७१ को श्रावण महिना देखि फागुन महिना सम्म १ सय ६३ थान केही सार्वजनिक अपराधका मुद्दा, ८ थान हातहतियार तथा खरखजाना मुद्दा, १६ थान सबारी ज्यान तथा क्षतिपुर्ति मुद्दा, १ थान जन्मदर्ता बदर र ५ थान न्यून गुणस्तरका खाद्यबस्तु मुद्दाका फैसला गरेका छन् ।
प्रमुख जिल्ला अधिकारी हरिप्रसाद मैनालीले अर्धन्यायिक निकायका न्यायाधीशका हैसियतले उक्त मुद्दाहरुमा फैसला गरेका हुन् । जसमध्ये सबैभन्दा वढी केही सार्वजनिक अपराधको मुद्दामा उनले फैसला गरेका हुन् । आर्थिक वर्ष २०६९÷०७० बाट सरी आएको कुल ३ सय मुद्दाका अतिरिक्त फागुन मसान्तसम्म कुल १ सय २४ थान  गरी कुल ४ सय २४ थान  केही सार्वजनिक अपराधका मुद्दा निर्णयका लागि जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा सरकारी वकिलको कार्यालयले अभियोजन गरेको थियो । जसमध्ये प्रजिअ मैनालीले १ सय ६३ थान फैसला गरेपनि २ सय ६१ थान मुद्दाको फैसल ागर्न बाँकी रहेको छ । त्यसैगरी गत वर्षबाट सरी आएको ५३ थान र चालु आर्थिक वर्षको फागुन मसान्तसम्म दर्ता भएका २४ थान गरी कुल ७७ थान हातहतियार तथा खरखजाना मुद्दा अन्तरगत उनले ८ थान मुद्दामा फैसला गरेका छन् भने ६९ मुद्दाको फैसला गर्न बाँकी छ । त्यसैगरी सबारी ज्यान तथा क्षतिपुर्तिका लागि गत वर्षबाट सरी आएको ४९ थान र यस वर्षको फागुन मसान्तसम्म दर्ता भएको १४ थान नयाँ मुद्दा मध्ये १६ थान मुद्दाको उनले फैसला गरेका छन् भने ४७ थान मुद्दा फैसला गर्न बाँकी रहेको छ । त्यसैगरी गत वर्षबाट यस वर्षमा सरी आएको ४ थान र १ थान नयाँ दर्ता भएको गरी कुल ५ थान जन्म दर्ता बदरको मुद्दा मध्ये उनले १ थान फैसला गरेका छन् भने ४ थान बाँकी रहेको देखिन्छ ।
हुन त जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषामा अन्य मुद्दाहरु पनि आउने गर्छन् । खास गरी हातहतियार तथा खरखजानाको मुद्दामा प्रजिअले कसुर ठहर भए रु. १ लाख ४० हजार सम्म जरिवाना वा ३ देखि ७ वर्षसम्म कैद वा दुवै दण्ड सजाय गर्ने गर्छन । त्यसैगरी केही सार्वजनिक अपराध अन्तरगत यदि प्रजिअले जेल सजाय तोक्नु पर्यो भने दुई वर्ष सम्मको लागि जेल सजाय पनि गर्न सक्छन तर त्यसका लागि पुनरावेदन अदालतबाट प्रजिअले सदर गराउनु पर्दछ । प्रायः जसो केही सार्वजनिक अपराधको मुद्दामा र्पुपक्षको लागि थुनामा राखेपनि धरौटीमा रिहा हुने प्रचलन छ । धरौटी दिन नसके मात्रै जेल सजाय हुने गरेको कानुनी व्यवस्था रहेपनि धनुषामा उक्त मुद्दामा जेल पठाउने प्रचलन खासै नपाईएको जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषाका मुद्दा फाँटका कर्मचारीले बताए । त्यसैगरी आवश्यक वस्तु संरक्षण ऐन अन्तरगत कसुर ठहर भएमा विगो जफत गरी विगो बमोजिम जरिवाना वा एक वर्ष सम्म कैद वा दुवै सजाय हुने गर्दछ । सरकारवादी मुद्दाको अनुसन्धान नेपाल प्रहरीले गर्ने र अभियोजन सरकारी वकिलले गर्ने गरेको तथा फैसला प्रमुख जिल्ला अधिकारीले गर्ने गरेको पाइएको छ ।
अदालतमा केही सार्वजनिक अपराधको मुद्दा
हुन त केही सार्वजनिक अपराधको मुद्दा जिल्ला प्रशासन कार्यालयले नै निर्णय गर्दछ । तर, प्रतिवादी यदि वालक भयो भने उक्त मुद्दा जिल्ला अदालतले निरुपण गर्दछ । ६ असोज २०६९ मा जनकपुरको महाविर चौक स्थित बाटोमा हिडिरहेकी एक महिलालाई अस्लिल शव्द प्रयोग गरी वेज्जती गरेको अभियोगमा जनकपुर १२ का हरिनारायण महत्तो (काल्पनिक नाम) का विरुद्ध केही सार्वजनिक अपराधको मुद्दा अन्तरगत धनुषा जिल्ला अदालतमा दायर गरियो । ३० चैत्र २०६९ मा धनुषा जिल्ला अदालतका न्यायाधिश महेश प्रसाद पुडासैनीको इजलासबाट बाल मनोविज्ञ चिकित्सक श्रीमाला कुमारी र समाजसेवी देवनारायण महत्तोको उपस्थितिमा प्रतिवादीको उमेर वर्ष १५को  रहेको र दावी अनुसारको अभियोग कसुर ठहर नभएकाले सफाई दिइएको थियो । उक्त निर्णयमा चित्त नबुझेपछि पुनरावेदन अदालतमा मुद्दा गर्दा २ चैत्र २०७० मा जनकपुर पुनरावेदन अदालतले समेत धनुषा जिल्ला अदालतको आदेशलाई सदर गर्दै सफाई दियो । प्रतिवादी नाबालक रहेको र जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा बाल इजलास नभएका कारण उक्त मुद्दा धनुषा जिल्ला अदालतले निरुपण गरेको थियो । अब प्रश्न उठ्छ कि बाल इजलास नभएका कारण मुद्दा अदालतमा पठाइयो तर जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा छुट्टै इजलास कक्ष नभएको अवस्थामा अन्य मुद्दाहरुको फैसला प्रजिअले गर्नु कतिको सान्र्दभिकता हो ?

देशका कतिपय जिल्लाहरुमा छुट्टै इजलासको कक्ष बनिसकेको भएपनि धनुषामा प्रजिअको कार्यकक्ष नै इजलास कक्षको रुपमा मान्ने गरिएको छ । न्याय निरुपण गर्नको लागि कानुन व्यवसायी राख्ने, ती कानुन व्यवसायीहरुले इजलासमा  आ(आफ्नो पक्षको वकालत गर्ने कानुनको सर्वमान्य सिद्धान्त हो । अर्धन्यायिक निकायहरुमा समेत इजलास बनाउँदै लैजानुपर्छ भनेर सर्बोच्च अदालतले नै भनिसकेको छ । सरकारले पनि कतिपय जिल्लाहरुमा इजलास कक्षको व्यवस्था गरिसकेका छन् । धनुषाका प्रमुख जिल्ला अधिकारी हरिप्रसाद मैनाली भन्छन,“धनुषामा पनि इजलास कक्षको आवश्यकता रहेको कुरालाई माथि फरवार्ड गरिसकेको छु । इजलासको लागि छुट्टै कोठा चाहियो, राम्रो हल, दर्शक दिर्घा, बनाउन अहिलेको भवनमा सम्भव नभएका कारण इजलास बनेको छैन । जिल्ला प्रशासन कार्यालयको भवन धेरै पुरानो भइसकेका कारण निकट भविष्यमै नयाँ भवन र सुविधा सहितको इजलास कक्ष पनि बन्न सक्ने अपेक्षा राखौं ।” जनकपुरका कानुन व्यवसायीहरुले समेत जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषामा वहस गर्ने मौका नपाएको गुनासो गर्छन् । एडभोकेसी फोरम धनुषाका अध्यक्ष रामकुमार महासेठ भन्छन,“प्राकृतिक नयायको सिद्धान्तमा स्वक्ष सुनुवाई पर्दछ र त्यसको लागि प्रत्येक मुद्दामा वादी र प्रतिवादीको प्रतिनिधित्व हुनुपर्दछ । जुन कुरा जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा पाइदैन । जसले गर्दा न्याय प्रदान गर्ने कार्य निश्पक्ष र स्वतन्त्र नहुन पनि सक्छ ।” अधिवक्ता महासेठका अनुसार धनुषाका कानुन व्यवसायीहरुले जिल्ला प्रशासनमा छुट्टै इजलास हुनुपर्छ भनेर पटक पटक ताकेता पनि गरेको छ । तर, प्रमुख जिल्ला अधिकारीले उक्त ताकेताको वास्ता नै नगरेको पाइन्छ । यस सबालमा धनुषाका प्रजिअ मैनाली भन्छन,“ हामीले गरेको फैसला नै अन्तिम हुँदैन । कुनै पनि पक्षको चित्त नबुझे पुनरावेदन अदालत जाने बाटो खुल्ला रहन्छ । हामी आफै पनि कानुन पढेका हुन्छौ र नपढेका सिडिओले तीन महिने कानुनको तालिम पनि लिएका हुन्छौं ।”
परम्परागत रुपमा तराईमा अत्यन्त कम प्रहरी उपस्थिति रहँदै आएको थियो, जसले गर्दा अपराधिहरुको लागि दण्डहिनताको स्थिति सृजना गरयो । र जनतामा भयको स्थिति । सशस्त्र द्वन्दको अन्त्य पछि तराईमा फेरी पनि सुरक्षा शक्तिलाई मजबुत बनाउने काम भयो र २०६६ मा विशेष सुरक्षा योजना लागु भयो । तराई क्षेत्रमा व्यापक भएको आपराधिकताको समस्याको समाधान गर्नका लागि समुदाय र राजनीतिक क्षेत्रबाट आएको दवाव पछि उक्त योजना लागु भएको थियो । २०६३ मा हतियार तथा खरखजाना ऐन २०१९ मा संशोधन गरियो जसले प्रमुख जिल्ला अधिकारीहरुको अधिकार क्षेत्रलाई विस्तार गरियो । यी अधिकारहरुलाई तराईमा सकृय रहेका सशस्त्र समुहहरु माथि दमन गर्न प्रयोग गरियो । यो ऐन अनुसार बारा,पर्सा, रौतहट, सर्लाही, महोत्तरी, धनुषा, सिरहा, सप्तरी लगायतका जिल्लाहरुबाट हजारौं मधेसी यूवाहरु गिरफ्तार भएका छन् । प्रमुख जिल्ला अधिकारहरुलाई दिइएको यो अर्धन्यायिक अधिकार संविधान, मानव अधिकार सम्बन्धि कानुनहरु अनुकुल नरहेको ठहर गर्दै सर्बोच्च अदालतले सम्बन्धित कानुनको समिक्षा गर्न भनेको थियो ।
विगतका समयमा प्रमुख जिल्ला अधिकारीहरुले उक्त ऐनको दुरुपयोग गर्दै स्थानिय प्रशासन तथा सुरक्षा अधिकारीहरुले यूवाहरुबाट आर्थिक लाभ लिने उद्देश्यले उक्त ऐनको दुरुपयोग गरेको कुरा विभिन्न पत्र पत्रिकाहरुमा आउने गथर््यो । उनीहरुबाट हुने गरेका कैयन निर्णयहरु पुनरावेदन अदालतबाट वदर हुने गथर््यो । तर, पछिल्लो समयमा धनुषामा उक्त विकृतिमा विस्तारै कमी आउँदै गएको पुनरावेदन अदालतको तथ्याङ्क बाट पनि देखिन्छ । २५ चैत्र २०६९ मा नेपाल सरकार र जाहेरबाला हिरन कुमार यादवले वटेश्वर ७ का बुधन महत्तोको हातहतियार तथा खरखजाना मुद्दामा ८ पुष २०६९ मा जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषाले गरेको फैसला विरुद्ध पुनरावेदन अदालत जनकपुरले १४ फागुन २०७० मा सदर गरेको छ । त्यसैगरी जाहेरवाला विगन राय यादवले धनुषा गोविन्दपुर १ का जैसी मुखिया समेतका विरुद्ध ९ वैशाख २०७० मा हातहतियार तथा खरखजाना मुद्दा अन्तरगत ३ पुष २०६९ मा जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषाका प्रमुख जिल्ला अधिकारी हरिकृष्ण उपाध्यायले गरेको फैसलालाई पुनरावेदन अदालतले सदर गरेको देखिन्छ । जाहेरवाला नरेन्द्र समेत धनुषा यदुकुहा ५ का जगदीश मण्डल विरुद्ध ९ बैशाख २०७० मा हातहतियार तथा खरखजाना मुद्दा अन्तरगत ४ चैत्र २०६७ मा जिल्ला प्रशासन कार्यालय धनुषाले गरेको पुनरावेदनमा पुनरावेदन अदालतले सदर गरेको छ । यसरी कतिपय व्यक्तिले प्रमुख जिल्ला अधिकारीले गरेको फैसला विरुद्ध गरेको पुनरावेदन मुद्दामा अदालतले समेत सदर गर्नुले प्रमुख जिल्ला अधिकारीहरु पछिल्लो समयमा निर्णय गर्दा कानुन र रित पु¥याएको देखिन्छ ।
वन कार्यालयमा पनि विना इजलास फैसला 
नियमित रुपमा देखि सुचिमा चढी प्रस्तुत हुन आएका मुद्दा साथ संलग्न मिसलको कागजात अध्ययन गरी फैसला तर्फ विचार गर्दा प्रतिवादी द्वय जिल्ला धनुषा सखुवा महेन्द्रनगर गा.वि.स (४ बस्ने सुखराम सदा र रामबाबु सदाले सकारी बयान गरेको हुनाले निज प्रतिवादीहरुले वन ऐन २०४९ को दफा ४९ (६) अनुसारको कसुर अपराध गरेको ठहर हुन आउँछ । सो ठहर्नाले सोही ऐनको दफा ५० (१) घ (३) बमोजिम विगो वराबर जनही रु. २९९० (दुई हजार नौ सय नब्बे) जरिवाना हुने ठहर्छ । बरामदित काठ नियमानुसार विक्री गरी वापत प्राप्त रकम राजस्वमा सदर स्याहा गर्ने साथै निज प्रतिवादीहरुले मिति २०७०÷१÷२० देखि नै तारेख टुटाई बसेकाले निजहरुले राखेका सम्पुर्ण धरौटी जफत गर्ने । यो फैसला उपर चित्त नबुझे पुनरावेदनको म्याद भित्र पुनरावेदन गर्न जानु भनि जनाउ दिई  निस्सा भिसिलमा समावेश गर्नै । अन्यका हकमा  प्रचलित कानुन बमोजिम हुने गरि अ(व(१८६ नं. बमोजिम यो फैसला गरिदिए । यसरी जिल्ला बन कार्यालय धनुषाका बन अधिकृत हरिनारायण मण्डलले १८ भर्दौ २०७० मा फैसला गरेका छन् । २०७० सालको बैशाख १० गते देखि १८ भदौ सम्म मण्डलले ३४ थान मुद्दाको फैसला गर्दै विभिन्न प्रतिवादीहरुलाई कसुरवार ठहर गर्दै जरिवाना गरेका छन् ।
जिल्ला बन कार्यालय धनुषामा तत्कालिन वन अधिकृतको
 प्रायः जसो केशमा उनले जरिवाना गरेर रिहा गरेपनि दुई जनालाई जरिवाना र कैद सजाय पनि गरेका छन् । राष्टिूय वन क्षेत्रको जग्गा खनजोत गरी अवाद गरेको हुनाले प्रतिवादी द्वय वोखलढुङ्गा मानेभन्जयाङ ५ बस्ने भक्त बहादुर सुनुवार र नरवहादुर सुनुवारले वन ऐन २०४९ को दफा ४९ (क) अनुसारको अपराध कसुर गरेको ठहर गर्दै प्रतिवादीहरुले खनजोत गरेको जग्गा हाल वन क्षेत्रमा परिणत भईसकेको २ अषाढको प्रतिवेदनको अनुसार भक्त बहादुर सुनुवारलाई रु. १० हजार जरिवाना र दुई महिना २५ दिन कैद, नरबहादुर सुनुवारलाई रु.१० हजार जरिवाना र १ महिना २४ दिन कैद सजाय हुने ३ अषाढ २०७० मा प्रमुख वन अधिकृत मण्डलले फैसला गरेका छन् ।
१० वैशाख २०७० मा जिल्ला बन कार्यालय धनुषाका प्रमुख वन अधिकृत हरिनारायण मण्डलले धनुषा भरतपुर ८ का रामचरित्र साह र मिश्रीलाल साहलाई जनही रु. ७ सय ७०, नक्टाझिज ९ बस्ने राम बहादुर लुङ्गेलीलाई रु. ५ सय ७०, भरतपुर ८ का भुट्टा यादवलाई रुख काटी टायरगाडामा लोड गरी लगिरहेको भन्दै रु.३ हजार ३ सय ८०, भरतपुर १ का एकबाल मियालाई रु. ३ हजार ५ सय ९७ जरिवाना गरे । त्यसैगरी बन अधिकृत मण्डलले २८ जेष्ठ २०७० मा धनुषा लवटोली ३ का अमरनाथ सिंह, कामेश्वर सिंह र भरतपुर ६ का महाविर माझीलाई जनही रु. १ हजार ३ सय ४, सतोषर ५ वस्ने सुरेश कुमार राउत अमातलाई रु. २ हजार ५ सय ६५, ढल्केवर ३ वस्ने रितप्रसाद दाहाल, यज्ञभुमि १ बस्ने उपेन्द्र मण्डल, श्रीनारायण महत्तोलाई जनही रु.१ हजार २ सय ९८ जरिवाना र बोझबाहक टूयाक्टरको हकमा थप १० हजार जरिवाना गरेका छन् । सोही दिन पुष्पवलपुर ५ का उपेन्द्र महत्तो, दिलिप महत्तो र नक्टाझिज ८ का भोला झालाई जनही रु. ७ सय ७७ जरिवाना गरेका छन् ।
वन पैदावर चोरी निकासी मुद्दा अन्तरगत रु.५ हजार विगोसम्म भएको वन पैदावार चोरी निकासी मुद्दा जिल्ला वन कार्यालयको अधिकार क्षेत्र भित्र पर्दछ । रु. ५ हजार भन्दा वढी विगो भएको वन पैदावार चोरी निकासी मुद्दाको निरुपण जिल्ला अदालतले गर्ने गर्छ । यसरी वन जंगल संरक्षण लगायत वन अपराधमा पक्राउ भई दायर भएका मुद्दाको वा अन्तिम किनारा लगाउने काम समेत जिल्ला वन कार्यालयले गर्ने गर्छ । 
वन कार्यालयमा जाने मुद्दामा वन कार्यालयका रेन्ज स्तर सम्मका कर्मचारीहरुले अनुसन्धान गर्ने, प्रमाण जुटाउने काम गर्दछन् भने प्रमुख वन अधिकृतले फैसला गर्ने गर्दछन् । वन कार्यालय मुद्दा फाँटका कर्मचारी तैयव राईनका अनुसार हालसम्मको अभ्यासमा कुनै पनि प्रतिवादीले कानुन व्यवसायीलाई राखेको छैन । हुन त वन कार्यालयको आफ्नो थुनुवा कक्ष पनि छैन । हिरासतमा राख्नु पर्दा वन कार्यालयले जिल्ला प्रहरी कार्यालय धनुषाको थुनुवा कक्षलाई उपयोग गर्ने गरेको छ । इजलास कक्ष पनि छैन । वन अधिकृतको कार्यकक्षलाई नै इजलास कक्षको रुपमा प्रयोग गर्ने गरिएको छ । निर्णय पनि राजिष्टरमा नै गर्ने गरिएको छ ।
कानुन नै नजानेका व्यक्ति पनि न्यायाधिश
भुमि सुधार कार्यालय जनकपुरका कार्यालय प्रमुख गिरी राज ज्ञवालीले आर्थिक वर्ष २०७० को साउन देखि फागुन सम्म करिब ८ सय ४५ मुद्दा मध्ये ३ सय ४३ मुद्दाको फैसला गरेका छन् । जस मध्ये ५० प्रतिशत कुथ दिलाई मोही निश्काषन गरी पाऊँ, र ४० प्रतिशत मोही नामसारी मुद्दा फैसला गरेका छन् । मोही कायम, मोही लगत कट्टा, फैसला वदर, मोही तेरोमेरो र हदबन्दी विषयका मुद्दाको समेत फैसला गर्ने अधिकार ज्ञवालीलाई छ । 
भुमिसुधार कार्यालयमा वादीले आफ्नो प्रमाण राखेर दावी गर्दछन भने प्रतिवादीले वादी विरुद्ध वा आफ्नो समर्थनमा प्रमाण पेश गर्छन । ती प्रमाणलाई मालपोत कार्यालय, नापी कार्यालय र भुमिसुधार कार्यालयमा  भएका पुराना लेखत तथा मोट भिडइन्छ, ठीक हो कि होइन भन्ने जाँच गर्दछ, स्थानिय निकायको सिफारिस खोजी गरी स्थलगत सहर जमिन मुचुल्का उठाई भुमिसुधार कार्यालयका भुमिसुधार अधिकारीले फैसला दिने गर्छन ।
 कानुन सम्बन्धि केही पनि जानकारी नरहेको ज्ञवालीले गर्ने फैसला त्रुटीपुर्ण हुनु स्वभाविक रहेको उनी स्वीकार्छन । ज्ञवाली भन्छन,“ कानुन सम्बन्धि केही जानकारी नभएपनि अदालतका न्यायाधिश सरह फैसला गर्नु पर्दा कतिपय सैद्धान्तिक त्रुटी हुनु स्वभाविक हो । हामीलाई कानुन सम्बन्धि न त कुनै तालिम दिइएको छ, न सरकारी वकिलले सहयोग गर्दछ । यस्तो अवस्थामा हामीले गर्ने फैसलामा त्रुटी हुन्छ नै ।” भुमिसुधार कार्यालय धनुषाका भुमिसुधार अधिकारीले गरेको फैसला विरुद्ध दिनहुँ जसो पुनरावेदन अदालत जनकपुरमा मुद्दा दायर हुने गरेको छ । दायर मात्र होइन उनका फैसलालाई अदालतले वदर समेत गर्ने गरेको पाइन्छ ।
७ असोज २०७० मा भुमिसुधार अधिकारी ज्ञवालीले गरेको फैसलालाई लिएर ७ असोज २०७० मै देवडिहा १ का सुशिला देवीले विपक्षी पुलकित मण्डल, ९ अषाढ २०७० मा ज्ञवालीले मोही नामसारी गरी मोही प्रमाण पाऊँ भन्ने मुद्दाको फैसला विरुद्ध धनुषा एकराही ४ का छेदी पासवानले ९ मंसिर २०७० मा पुनरावेदन गरेका छन् । 
त्यसैगरी ४ भदौं २०७० मा ज्ञवालीले गरेको मोही प्रमाण पत्रको फैसला विरुद्ध महोत्तरी बनौली दनौली २ का नविन कुमार ठाकुरले ११ मंसिर २०७० मा, ३ असोज २०७० मा ज्ञवालीले गरेको फैसला बदर र मोही नामसारीका विरुद्ध २३ पुष २०७० मा काठमाण्डौ महानगरपालिका ७ का देवचन यादवले, २४ कार्तिक २०७० मा ज्ञवालीले गरेको अवैध मोही लगत कट्टा फैसला विरुद्ध १२ माघ २०७० मा धनुषा दिगम्बरपुर २ का रामसुनैर देवीले पुनरावेदन अदालत जनकपुरमा मुद्दा गरेका छन् । यसरी भुमिसुधार अधिकृत ज्ञवालीले गरेका फैसलामा चित्त नबुझेपछि पुनरावेदन अदालत जानेहरुको संख्या अत्यधिक पाइन्छ । कुनै एक पक्षबाट आर्थिक प्रलोभनमा परेर पुर्वाग्रही भई फैसला आउने गरेको असंतुष्ट व्यक्तिहरुले बताइरहेका हुन्छन् ।
भन्सार कार्यालयमा मान्छे पक्राउ नै पर्दैनन 
चोरी पैठारी तथा निकासी तर्फ पक्राउ गरी दाखिला भएको सामानका विषयमा जनकपुर भन्सार कार्यालयमा प्रमुख भन्सार अधिकृतले दण्ड र सजायका लागि फैसला गर्ने गर्छन । कति मुल्यको सामान बरामद गरिएको हो । सोही अनुसार विगो र कैद वापतको जरिवाना गर्ने गरिन्छ । यदि उक्त जरिवाना बुझाउन नसकिएमा जेल चलान गर्ने नियम रहेको जनकपुर भन्सार कार्यालयका मुद्दा फाँटका कर्मचारी रमेश कुमार बुढाथोकी बताउँछन् । उनका अनुसार १ लाख भन्दा वढीको सामान पक्राउ पर्दा ६ महिना भन्दा वढी कैद र ५० रुपैयाँ प्रति दिन कैद वापत जरिवाना हुने गर्छ । उनका अनुसार प्रतिवादीले धरौटी राख्यो भने तारेख दिइन्छ र अनुसन्धान पछि कसुर ठहर भएमा जेल चलान समेत गरिन्छ । उक्त मुद्दाको सम्पुर्ण तहकिकात, अनुसन्धान गर्ने देखि दण्ड सजाय सम्मको फैसला गर्ने अधिकार प्रमुख भन्सार अधिकृतलाई रहेपनि विगत ४ वर्ष देखि कुनै पनि व्यक्तिलाई जेल चलान नगरिएको बुढाथोकीले बताए । बुढाथोकीका अनुसार सामानहरु वारिस सहित पक्राउ पर्दैनन् त्यसकारण बरामद गरिएका सामानहरु खास गरी मल खाद्य, इलेक्ट्रोनिक  सामानहरु, भुजिया , तेल, मट्टितेल, पेट्रोल, रेडिमेड कपडाहरु र कहिलेकाही चौपायाहरु समेतको लिलामी हुने गर्दछ ।
यसरी गरिन्छ फैसला
ेपक्राउ गरी दाखिला भएको सामान यदि कसैको हक दावी भए बाटाको म्याद वाहेक ७ दिन भित्र सबुत प्रमाण सहित सकार गर्न कार्यालयमा उपस्थित हुन भन्सार नियमावली २०६४ को नियम ५३ (क) बमोजिम हक दावीको सुचना प्रकाशित गरिन्छ । तर प्रकाशित गरिएको सुचनाको म्याद भित्र माल सामान मेरो हो भनि  कोही पनि सकार गर्न नआएको देखिदा यसमा अरु केही बुझनुपर्ने देखिएन भन्दै अतः पक्राउ परी दाखिला भएको मालसामान भन्सार ऐन, २०६४ बमोजिम चोरी पैठारी निकासी भएको माल सामान भन्सार ऐन, २०६४ को दफा ५७ को उपदफा १ बमोजिम जफत हुन्छ  भनेर प्रमुख भन्सार अधिकृतले फैसला गर्ने गर्छन । 


२०७० चैत्र २३ गते आईतबार

मन्त्रि निधिले अड्को थापेपछि एडीबी परियोजनामा फेरी ‘ग्रहण’


द एक्सक्लुसिभ सम्वाददाता
जनकपुरधाम............
जनकपुरको पुर्वाधार विकासका लागि अतिनै महत्वपुर्ण मानिएको एसियाली विकास बंैकको अनुदानमा एकिकृत सहरी विकास परियोजनाले विस्तारै गति लिन लागेकै बेला पुनः ‘ग्रहण’ लागेको छ । जनकपुर नगरपालिका भित्र विभिन्न खण्डमा गरी कुल २६ किलोमिटर सडक र नाला निर्माण हुने भनिएको उक्त परियोजनाका लागि फेरी अडचनहरु देखिन थालिएको छ । विभिन्न विवादका वावजुद राजनीतिक दलहरु बीचको सहमति अनुसार फोहर मैला व्यवस्थापन स्थल निर्माणका लागि जिल्लाको फुलगामा स्थित जग्गा प्राप्ति भईसकेको भएपनि नेपाल सरकारका एक जना मन्त्रिले उक्त जग्गा कुनै पनि हालतमा उक्त प्रयोजनका लागि नदिने बताए पछि उक्त परियोजना फेरी धरापमा पर्ने निश्चित छ ।
एसियाली विकास बैंकको परियोजनामा सिफारिस गरिएको फुलगामा गाविसको मनियारी स्थित जग्गामा फोहर मैला व्यवस्थापन स्थल निर्माण नगर्न भौतिक पुर्वाधार तथा यातायात मन्त्रि विमलेन्द्र निधिले जनकपुर नगरपालिकाका कार्यकारी अधिकृत जगन्नाथ लामिछानेलाई निर्देशन दिएका छन् । उक्त जग्गा यस अघि नै राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापनाको लागि प्रस्तावित गरिएको भन्दै मन्त्रि निधिले कुनै पनि हालतमा त्यहाँ लेन्डफिल साइट र डम्पीङ साइटको रुपमा प्रयोग गर्न नदिने चेतावनी दिएका छन् । उक्त जग्गामा राजर्षी जनक विश्व विद्यालयको केन्द्रिय कार्यालय स्थापना गरिने मन्त्रि निधिले बताएका थिए । फोहर मैला व्यवस्थापन स्थल निर्माण गर्नका लागि जिल्लाको उत्तरी क्षेत्रमा उमा प्रेमपुरको वार्ड नं. १ स्थित मालटोलको जंगल बैकल्पिक उपाय हुन सक्ने उनले सुझाएका थिए ।
मालटोलको जंगलमा नेपाल सेनाको स्वामित्व 
मन्त्रि निधिले सुझाएका उक्त जग्गा मध्ये ८ सय २५ विघा जग्गा यस अघि नै शेरबहादुर देउवा प्रधानमन्त्री रहेका बेला नेपाल सेनालाई हस्तान्तरण गरिसकेका छन् । नेपाली सेनाले उक्त जग्गामा वृहत तालिम केन्द्र आर्टिलरी सेन्टरको रुपमा प्रयोग गरिरहेको हुनाले त्यहाँ नेपाली सेनाको भवनहरु पनि निर्माण हुन लागेको जिल्ला बन कार्यालय धनुषाका एक जना कर्मचारीले द एक्सक्लुसिभलाई बताए ।
 नेपाल सरकार मन्त्रिपरिषदको २२ जेठ २०५९ को निर्णय अनुसार पुर्व सरस्वतीपुर र मुर्गियाको पश्चिम तर्फको आवादी जग्गा चौकी टोल र डाँडा टोल र पुर्वतर्फको आवादी जग्गा सँगै जगधर खोला, उत्तरी आर्टिलरी फाइरिङ रेन्ज र दक्षिण पुर्वपश्चिम राजमार्ग २ सय मिटर उत्तर गरी पश्चिम पट्टिको २५ विघा छाडि २ सय २५ विघा जग्गाको स्वामित्व बन विभागमै रहने गरी नेपाली सेनाले आर्टिलरी शिक्षालय स्थापना गरी संचालन गर्ने गरी उपलब्ध गराउने निर्णय गरेको थियो । त्यसैगरी पुर्वसरस्वतीपुर र मुर्गियाको खेती तथा बलुवाखोलाको वगर सिमाना, पश्चिम जगधर खोला, चौकी टोल, डाँडा टोलको खेती सिमाना, उत्तर पुर्व घोषित आर्टिलरी फाइरिङ रेन्जको दक्षिण पश्चिम सिमाना र दक्षिण प्रस्तावित आर्टिलरी तालिम शिक्षालयको उत्तर सिमाना चार किलाभित्रको ६ सय विघा जंगल सबै नेपाल सरकारले घोषणा गरे अनुसार नेपाल राजपत्रको भाग ४ मिति १९ भदौको सुचनामा प्रकाशित गरिएको थियो । उक्त निर्णय अनुसार नेपाली सेनाले देशकै सबैभन्दा ठुलो तालिमका लागि भवनहरुको निर्माण कार्य प्रारम्भ गरिसकेको छ भने त्यहाँ विरेन्द्र बजारको जंगलमा विमान स्थल समेत बनाउने नेपाली सेनाको  योजना रहेको छ ।
चुरेक्षेत्रका पानी रिचार्ज हुने मुहान पनि उक्त क्षेत्रमा नै रहेका कारण त्यहाँ यदि फोहर मैला व्यवस्थापन स्थल निर्माण गरियो भने तराई मधेसमा आउने भुमिगत पानी पनि प्रदुषित हुने खतरा रहेका कारण पनि जनस्वास्थ्य माथि ठुलै खेलवाड हुने र प्रतिकुल असर पर्ने हुनाले  उक्त क्षेत्र उपयुक्त विकल्प नरहेको विज्ञहरु पनि बताउँछन् । जसरी फुलगामाका स्थानिय वासिन्दाले फोहर मैला भण्डारण गर्दा उक्त क्षेत्रका मानिसहरुको जिवनमा प्रतिकुल असर पर्ने र वातावरण समेत प्रदुषित हुने खतरालाई इङ्गित गर्दै विरोध गरिरहेका छन् त्यसैगरी उक्त क्षेत्रका जनताले पनि विरोध गर्न सक्ने राष्टिूय मधेस समाजवादी पार्टीका धनुषा अध्यक्ष महाशंकर ठाकुरले बताए । उक्त परियोजनाका लागि कामहरु पनि सुरु भइसकेको अवस्थामा ल्याण्ड फिल साइटका लागि अर्को  विकल्प छनौट गर्न अब कठिन हुने र परियोजना नै फिर्ता हुन सक्ने परियोजनाका सहायक प्रवन्धक समेत रहेका जनकपुर नगरपालिकाका इन्जिनियर विरेन्द्र यादवले बताएका छन् । तराई मधेस लोकतान्त्रिक पार्टीका ४ नम्बर क्षेत्रका सभापति सदाशिव मिश्रले अब कुनै पनि हालतमा परियोजना फर्केर जान दिनु नहुँने बताएका छन् । त्यसैगरी एक जना स्थानिय नेता कौशलेन्द्र मिश्रका अनुसार जनकपुरको विकासका लागि मन्त्रि निधिको छाति फराकिलो भएन, उनका लागि फुलगामाका जनता मात्र जनता हुन, जनकपुरका जनतासँग उनको कुनै सरोकार नै नदेखिनु दुर्भाग्यपुर्ण कुरा हो ।
राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापना सम्बन्धि हालसम्मका प्रयासहरु
२०५३ साल भाद्र ९ र १० गते धनुषा जिल्ला विकास समितिको चौथो परिषदको वैठकले राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापनाको लागि निर्णय गरेको थियो । ग्रामिण स्वावलम्बन कार्यक्रम अन्तरगतबाट जिविसको प्रत्येक गाविसबाट त्यस समयमा एक एक लाखको दरले रकम प्राप्त गरी हाल उक्त रकम कृषि विकास बैंकमा समेत मौज्दात रहेको छ । १८ चैत्र २०५३ मा धनुषा जिविसको निर्णय अनुसार विश्व विद्यालय स्थापनाका लागि विमलेन्द्र निधिको अध्यक्षतामा ४६ सदस्यीय स्थापना सहयोग समिति गठन गरिएको थियो । ८ भाद्र २०५५ शिक्षा मन्त्रालयले तत्कालिन मन्त्री महन्थ ठाकुरको संयोजकत्वमा विदुर पौडेल, महादेव यादव, नरसिंह नारायण सिंह, महेन्द्र नारायण मिश्र, सुर्यलाल आमात्य, सत्यनारायण ठाकुर, कृष्ण कान्त अधिकारी, राम अवतार यादव समेत ९ सदस्यीय कार्यदल गठन गरियो । उक्त कार्यदलले २०५७ सालमा शिक्षा मन्त्रालय र विश्व विद्यालय अनुदान आयोगमा विस्तृत प्रतिवेदन प्रस्तुत गरेको थियो । उक्त कार्यदलले विश्व विद्यालयको संरचना र प्रारुपको संगै यसका लागि आवश्यक जग्गाहरु उपलब्ध गर्न स्थलगत निरीक्षण र अध्ययन गरी विभिन्न ठाउँका कुल लगभग २ हजार ९८ विघा जग्गा प्राप्त गर्ने सिफारिस ग¥यो ।
२४ अषाढ २०५९ मा प्रधान मन्त्रि तथा अर्थमन्त्रि शेरबहादुर देउवाद्वारा प्रस्तुत २०५९÷०६० को बजेट वक्तव्यको बँदा नं. १०९ मा राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापना गर्ने उल्लेख गरिएको थियो । ७ साउन २०६१ को मन्त्रिपरिषदको वैठकको निर्णयले राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापना गर्न सैद्धान्तिक स्वीकृत गरेको थियो । शिक्षा मन्त्रालयद्वारा २० पुष २०६१ मा राजर्षी जनक विश्व विद्यालय सम्बन्धि अध्यादेशको प्रस्ताव मन्त्रिपरिषदमा पेश गरेको र सो अध्यादेश मन्त्रिपरिषदको उपसमितिमा क्षलफल भई तयार भई अन्तिम समयमा पुगेको बेला तत्कालिन राजा ज्ञानेन्द्र द्वारा सरकार विघटन गरी सम्पुर्ण सत्ता आफ्नो हातमा लिएपछि राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापना कार्य अवरुद्ध भएको थियो । २०६२÷०६३ को आन्दोलन सफल भएपछि, संविधानसभाको निर्वाचन सम्पन्न भएपछि विश्व विद्यालय अनुदान आयोग द्वारा प्राध्यापक अरुण कुमार दासको अध्यक्षतामा कृष्ण प्रसाद पौडेल, पुष्प कमल सुवेदी र केदार प्रसाद आचार्य सम्मिलित चार सदस्यीय कार्यदल पुनःगठन भएको थियो । उक्त कार्यदलले प्रतिवेदन पेश गरेपछि २०६७ सालमा पुनः राजर्षी जनक विश्व विद्यालय स्थापनाको लागि विघेयक व्यवस्थापिका संसदमा पेश भएको थियो । सम्पुर्ण प्रकृया र चरण पार गरी अन्तिम स्वीकृतिको लागि निर्णयार्थ मतदानको लागि संसदको वैठकमा प्रस्तुत हुँदा दुर्भाग्यवश कोरम नपुगी वैठक स्थगित भएको थियो । उक्त वैठकमा विमलेन्द्र निधि पनि अनुपस्थित भएका थिए ।
राराब क्याम्पस जनकपुरलाई आधार क्याम्पस मानी राजर्षी जनक विश्व विद्यालयको स्थापना त्रिभुवन विश्व विद्यालय र संस्कृत विश्व विद्यालय जस्तै पुर्ण रुपमा रुचाएको स्वामित्वमा संचालन हुने बताइएको छ । साथै त्रिभुवन विश्व विद्यालयका सिरहा सप्तरीमा संचालनमा रहेका आङगिक विश्व विद्यालयको क्याम्पसहरु पनि राजर्षी जनक विश्व विद्यालय आङगिक क्याम्पसको रुपमा रहने बताइएको छ । सडक डिभिजनको कार्यालय र स्थानिय विकास प्रशिक्षणको कार्यालय रहेको मुजेलिया स्थित सम्पुर्ण कम्पाउण्ड र त्यसको पुर्व पट्टीको गुठीको जग्गामा राजर्षी जनक विश्व विद्यालयको केन्द्रिय कार्यालय रहने र सिफारिस गरिएको अन्य जग्गामा स्नात्तक र स्नातकोत्तर लगायतका विविध विषयमा शैक्षिक तथा प्रशासनिक निकायहरु स्थापना गरी संचालन गर्ने प्रस्ताव गरिएको थियो ।

२०७० चैत्र २३ गते आईतबार

राज्य शासन व्यवस्थाको जन परिकल्पना-एन.के. झा


एन.के. झा
संघिय शासन अपनाउंदा संघिय शासन व्यवस्थाको अक्तिरिक्त संघियसदस्य राज्यको शासन व्यवस्थाको संरचना संविधानमा छुटै गरिनु पर्छ । राज्यहरुको अलग शासन प्रणाली अपनाउदा केन्द्रिय शासन व्यवस्थाको परिपुरक हुनु पर्छ, विपरित हुन भएन । संविधानमा दुबै शासन व्यवस्थाको स्पष्ट उल्लेख गरिनु पर्छ । 
जसरी संधिय शासनमा संसदिय व्यवस्था अपनाईन्छ, त्यसरी नै राज्यमा समानान्तर रुपले राज्य शासन व्यवस्था अपनाईनु पर्छ । जसरी औपचारिक बास्तविक कार्यपालीका प्रमुख रष्टूपति रहेपनि अनौपचारिक वनि रहनु र बास्तविक कार्यपालीका प्रमुख संसद प्रति उत्तरदायी प्रधानमन्त्री बनिरहन्छ, त्यसरी नै राज्यको मुखय मन्त्रि राज्य व्यवस्थापिका संसद प्रति उत्तरदायी बनी अनौपचारीक राज्य कार्यकारी प्रमुख रहेपनि औपचारीक बनी काम काज गर्न संविधानले नै स्वीकार गरिन्छ । राज्यको मुख्य मन्त्रि आफ्नो मन्त्रिको सल्लाह अनुसार राज्य संसद प्रति उत्तरदायी रहि काम काज गर्नुपर्छ । 
१) राज्यपाल
राज्यको कार्यकारिणी प्रमुख राज्यपाल हुनु पर्छ । जसरी संघिय कार्यपालिका शक्तिको प्रमुख राष्टूपतीलाई स्वीकारीन्छ । त्यस राज्यको कार्यकारणी अधिकार राज्यपालमा निहित गरि राज्यको सबै कार्य राज्यपालको नामबाट गरिन्छ । प्रत्येक राज्यको लागि १ एउटा राज्यपाल हुनुपर्छ तर एउटा राज्यपाललाई १ भन्दा बढी राज्यको राज्यपाल नियुक्ति गर्न सकिन्छ । राज्यपालको प्रत्यक्ष निर्वाचन हुनु हुदैन । राज्यपाललाई राष्टूपतीले आफ्नो कार्यकालको लागि नियुक्ति गरिनु पर्छ । लाभको पद धारण नगरेको ३५ वर्ष उमेर पुरा भएको राजनैतिक दलको सदस्य नरहेको, कुनै अभियोगमा न्यायलयबाट दोषी प्रमाणित नभएको तथा योग्य, सदाचारी, विद्धान व्यक्तिलाई राष्टूपतीबाट नियुक्ति गरिनु पर्छ । राज्यपालको नियुक्ति तथा सपथ ग्रहन राष्टूपतिले गराउने व्यवस्था अपनाउनु पर्छ । 
समान्यत राज्यपालको कार्यकाल ५ वर्षको हुनु पर्छ । तर राष्टूपतिद्धारा ५ वर्ष पहिले नै अवकास हुन सक्छ । किनकी ५ वर्ष सम्मको राष्टूपतिको कार्यकाल सम्म मात्र राज्यपालले पद धारण गर्न सक्नु पर्छ । संविधानको उलघंन, भ्रष्टाचार, अपराध, राजद्रोह, अनैतिक कार्य गरेमा मात्र राष्टूपतिले राज्यपाललाई हटाउन सक्ने व्यवस्था अपनाउनू पर्छ । 
प्रत्यक्ष निर्वाचन प्रणालीद्धारा राज्यपाल राख्दा राज्य शासन माथि राष्टूपतिको पहँुच र नियन्त्रण रहदैन तथा जन निर्वाचित सरकार विघटन भई पुनः गठन हुन नसक्दा सधारण निर्वाचन अबधि भित्र राज्यपालद्धारा सरकार र शासन संचालनको वयवस्था अपनाउदा राज्यले स्थिर सरकार पाउछ र संसदिय व्यवस्थाले निरन्तरता पाँउछ । राज्यपालको प्रत्यक्ष निर्वाचन गर्दा राष्टूपतीको नियन्त्रण बाहिर जान सक्ने तथा मुख्य मन्त्रि र राज्यपाल विच संघर्ष भै रहन सक्छ साथै राज्यपालले मुख्यमन्त्रि भन्दा आफुलाई माथि ठान्न थाल्छ । 
संघिय सरकारले राज्य शासन माथि आफ्नो पँहुच र नियन्त्रण राख्न राष्टूपतीद्धारा राज्यपाल नियुक्तिको व्यवस्था अपनाउदा उपयुक्त हुन सक्छ । राज्यपाल नियुक्ति गर्दा मुख्य मन्त्रि संग राय परामर्श गरि राष्टूपतीले गरिनु पर्छ । संविधानले स्वीकार गरेको संसदिय प्रणालीको अधिन राज्यपाल संवैधानिक राज्य प्रमुख हुनुपर्छ । बास्तविक कार्यकरणी अधिकार राज्यको मन्त्रि परिषदमा निहित गरि राज्यको मन्त्रिपरिषद राज्य व्यवस्थापिका संसदप्रति उत्तरदायी बनी रहने व्यवस्था अपनाउनू पर्छ । 
राज्यपाल एउटा निश्पक्ष, स्वच्छ, विद्धान व्यक्ति हुनु पर्छ । जुन राजयलाई स्वीकार होस । कुनै राजनैतिक दलको व्यक्ति नहोस । राजनैतिकबाट अलग छवीको व्यक्ति होस जुन शिक्षा न्याय, राजनैतिक विषय वा अन्य विशेष योग्यता, ख्याती, अनुभव प्राप्त प्रतिष्ठित व्यक्तिहोस, जसले राज्य सरकारको निती कार्यन्वयन गर्नमा सरकारलाई पुरा सहयोग गरोस र जनताले यस्तो देख्नमा लागोस, अस्थावान होस कि राज्यपाल राजनितीभन्दा माथिको व्यक्ति हो । 
जन निर्वाचित राष्टूपतीद्धारा नियुक्त राज्यपालले केन्द्र सरकारको विधि पूर्ण आदेश तथा राज्य मन्त्रि परिषदको ईच्छा÷चाहना विपरीत कार्य गर्दा मुख्यमन्त्री÷मन्त्रीपरिषद संग संघर्ष सुरु हुन सक्छ त्यस्तो अबस्थामा राष्टूपतीले राज्यपाललाई फिर्ता बोलाउनु पर्छ । राष्टूपतीलाई । राज्य न्यायिक वा शैन्य शक्ति प्रधान भए जस्तो राज्यपाललाई दिन हुदैन तर राष्टूपतिकै समान कार्यपालीका व्यवस्थापिका, न्यायपालीको शक्ति हुनु पर्छ । 
राज्यपालले आफ्नो मन्त्रि परिषद नियुक्ति गर्दछ । राज्य महान्यायधीवक्ता र लोक सेवा आयोगको सदस्य नियुक्ति गर्ने शक्ति राज्यपाललाई दिनु पर्छ । महान्यायधिवक्ताको पद राज्यपाल कार्यरत रहे सम्म रहनु पर्छ तर लोक सेवा आयोगको सदस्यलाई भष्टाचार गरेमा उच्चतम न्यायलयको प्रतिवेदनको आधारमा अथवा ६५ वर्ष उमेर पुरा भएमा वा लिखित राजीनामा दिएमा हटाउन सक्ने व्यवस्था अपनाउन सकिन्छ । राज्यपाललाई राज्यकोे उच्च न्यालयको न्यायधीसहरुको नियुक्ति गर्ने अधिकार हुदैन तर राष्टूपतीले राज्य न्याय परिषदले सिफारिस गरेको मध्ये संघिय न्याय परिषदले सिफारिस गरेको जेष्ठ अनुभवी व्यक्तिलाई नियुक्ती गर्न सक्ने व्यवस्था अपनाउनु सकिन्छ । 
राज्य प्रतिनिधि सभामा राज्यपालद्धारा मनोनित सांसद सदस्य प्रत्येक राज्यको अलग अलग उल्लेख गरिनू पर्छ । दुई सदनात्मक व्यवस्थापिका संसद अपनाईएको राज्यमा राज्यपाललाई राज्य परिषदमा मनोनित गर्न पाउने संसद संख्याको अनुपात राष्टूपतीलाई राज्य सभामा मनोनित गर्न पाउने “शक्ति” सरह करिब समान हुनु पर्छ । 
राज्यपाल राज्य प्रतिनिधि सभा व्यवस्थापिका संसदको अंग हुनु पर्छ । जस्तोकि राष्टूपती संसदको अंग हुन्छ । राज्यपाललाई राज्य प्रतिनिधि सभा व्यवस्थापिका संसदलाई समंबोधन र सन्देश पठाउने अधिकार हुनुपर्छ । संसद वोलाउने शत्रावसान गर्ने, विघटन गर्ने अधिकार हुनु पर्छ । राज्य प्रतिनिधि सभा व्यवस्थापिका संसद समक्क्ष राज्य वार्षिक वित्तिय प्रतिवेदन पेश गराउने शक्ति राज्यपाललाई दिनु पर्छ । धन, विधेयक र केन्द्र सरकार संग ऋण अनुदान सहायता मांग सिफारिस गर्ने शक्ति राज्यपालको हुनु पर्छ । 
राज्यपालले कुनै व्यक्तिलाई कुनै दण्डको क्षमा, कम दण्ड आदेशको निलम्वन गर्न सक्छ जुन विधि अधिन अपराधको लागि दोषी मानिएको छ ।
राज्यको आपत कालीन अवस्था जस्तै ः राज्यलाई बाहिरी आक्रमण , शसस्त्र विद्रोह बाट उत्पन्न परिस्थितीको सामना गर्ने शक्ति हुनु हुदैन, जस्तो राष्टूपतीलाई हुन्छ । जव राज्यको शासन संविधानमा उल्लेख भए बमोजिम चलाउन सकिदैन तव त्यस्तो अवस्थाको वारेमा राष्टूपतीलाई लिखित जानकारी गराई राज्यको शासन स्वंम ग्रहन गर्न राज्यपालले अनुरोध गर्नु पर्छ । 
राज्यपालले मन्त्रि परिषदको सल्लाह अनुसार कार्य गर्नु पर्छ । राज्य मन्त्रिपरिषदको प्रधान मुख्य मन्त्रि हुनेछ । मुख्य मन्त्रीको नियुक्ति÷सपथ ग्रहण राज्यपालले गराउनु पर्छ । अन्य मन्त्रिहरुको नियुक्ति मुख्य मन्त्रीको सिफारीसमा राज्यपालले गर्नु पर्छ । मन्त्रिपरिषद सामुहिक रुपमा राज्य प्रतिनिधिसभा व्यवस्थापिका संसद र व्यक्तिगत रुपमा राज्यपाल प्रति उत्तरदायी हुनु पर्छ । 
राज्य मन्त्रिहरु आ(आफनो कर्तव्य पालन गर्न गर्नु पर्ने कार्य र आचरणको लागि जनता प्रति उत्तरदायी हुनु पर्छ । राज्य मन्त्रीपरिषद, राज्य प्रतिनिधि सभा, जनता र केन्द्र सरकार प्रति उत्तरदायी बनी रहनु पर्छ । कुनै पनि व्यक्ति मन्त्रि पदमा नियुक्त गर्न सकिन्छ तर राज्य प्रतिनिधी सभाको विश्वासको मत हुनु पर्छ । तर ६ महिना भित्र प्रतिनिधि सभा संसदको सदस्यता लिन नसके मन्त्रि बन्न सक्दैन । मन्त्रिको तलब राज्य प्रतिनिधी व्यवस्थापिका संसदद्धारा निर्धारित विधि अनुसार हुनु पर्छ । 
राज्यपाल र उसको मन्त्रि विचमा यस्तो सम्बन्ध हुनु पर्छ जस्तो राष्टूपती र उसको संघिय मन्त्रिपरिषद संग हुन्छ । हाम्रो संविधानले राष्टूपतीलाई स्वविवेका अनुसार कार्य गर्ने शक्ति नदिन पनि सक्छ तर राज्यपाललाई स्वविवेकानुसार कार्य गर्ने अधिकार बाहेकका कार्यहरु मध्ये राज्यपालले आफ्नो कार्य गर्नमा साहयता र सल्लाह दिनको लागि एउटा मन्त्रिपरिषद हुनु पर्छ । स्वविवेक अनुसार गर्नु पर्ने कार्य मध्ये १) एउटा राज्यको राज्यपाललाई नजिकको अर्को राज्यको राज्यपालमा नियुक्ति हुदा आफ्नो मन्त्रिपरिषदबाट स्वतन्त्ररही अर्को राज्यको प्रशासकको रुपमा काम गर्नु पर्छ । २) संघिय र राज्य प्रशासक बिच राज्यपालको माध्यमबाट संघिय सरकारले दिएको निर्देशनको पालना राज्य सरकारले गरे÷नगरेको जानकारी राष्टूपतिले प्राप्त गर्दछ । ३) राज्यपालले राज्यमा उत्पन्न समस्या÷परिस्थीती जसबाट राज्यको संचालन संबैधानिक विधि अधिन गर्न सकिदैन भन्ने प्रतिवेदन सत्तारुढ दलको विरुद्ध हुन सक्छ । 
मन्त्रिपरिषदले आफ्नो शक्ति प्रयोग गरि विध्वंश गर्न चाहे, शक्ति र धनको दुरुपयोग गर्न चाहे यस्तो अवस्थामा मन्त्रिपरिषद संग सल्लाह÷परामर्श गरि प्रतिवेदन पठाउन सबिदैन । ४) जव मन्त्रीपरिषद विघटन भै सकेको हुन्छ, जब सम्म अर्को बैकल्पिक मन्त्रीपरिषद बनदैन तव यस्तो अबस्थामा राज्यपालले सल्लाह गर्न सक्दैन, आफ्नो स्वविवेक अनुसार गर्नु पर्ने हुन्छ जुन राज्यको जनतालाई मान्य हुन्छ । ५) जब राष्टूपतिद्धारा नै कुनै राज्यको संवैधानिक विधि व्यवस्था समाप्त भै सकेको घोषणा हुन्छ तब राज्यपालले राज्य सरकारको कार्य शक्तिको ग्रहन गरी राष्टूपतीको अभिकर्ताको रुपमा कार्य गर्नु पर्ने हुन्छ । ६) यो राय सुझाव मन्त्रिपरिषद संग राज्यपाल सिधै सहमत नहुन पनि सक्छ, राज्यपाल यस्तो दल संग समवन्ध राखेको हुन सक्छ जसको मन्त्रिपरिषद छैन । राज्यपालले राम्ररी बुझादछकी संबैधानिक प्रकृयाको उंलघंन भै रहेको छ । अथवा मन्त्रिपरिषदको राय परामर्शले कार्य गरे यसले संघिय विधि व्यवस्थामा असर गर्न सक्छ त्यस्तो अवस्थामा राज्यपालले आफ्नो स्वविवेक अनुसार काम गर्न पाउने व्यवस्था अपनाउनु पर्छ जुन राज्यको जनतालाई मान्य हुनेछ । राष्टूपतिको पूर्ण नियन्त्रणमा रहि राज्यपालले आफ्नो स्वविवेकानुसार काम गर्ने छ वा आफ्नो विशेष उत्तर दाईत्वमा काम गर्नु पर्छ । 
राष्टूपतीलाई राज्यपालको नियुक्ति गर्ने र हटाउने शक्तिले गर्दा राज्यपाल माथि राष्टूपतिको व्यक्तिगत नियन्त्रण रहन्छ जवकी राष्टूपतीलाई राज्य प्रतिनिधि सभाको विश्वासको मत प्राप्त मुख्य मन्त्रि ईच्छा विपरीत राज्य सरकार माथि रहदैन । राष्टूपतीस्लाई राज्यपालको प्रतिवेदनको आधारमा राज्यको क्रियाकलापको जानकारी प्राप्त हुन्छ तर संवैधानिक विधि व्यवहार अनुसार सरकार चल्दैन भन्ने राज्यपालले दिएको प्रतिवेदनको आधारमा सरकार विघटन गर्न सक्छ । 
राज्यपाललाई कुनै १ मन्त्रिलाई कुनै समय निम्न अबस्थामा हटाउने शक्ति दिनु पर्छ । जब प्रतिनिधि सभाले आविश्वासको प्रस्ताव समय मत दिए, निन्दाको प्रस्ताव माथि मतदिए, प्रत्यक्ष मतदान द्धारा राज्य मन्त्रिपरिषद माथि विश्वास नभएको परिमाण घोषणा गराएको अवस्थामा सरकारको विघटन हुन्छ त्यसवेला सबै मन्त्री पदच्यूत गर्ने शक्ति राज्यपाललाई दिनु पर्छ ।
प्रत्येक राज्यमा महान्यायधिवक्ता हुनु पर्छ । जसको नियुक्ति राज्यपालले आफ्नो पदावधीसम्म उचतम न्यायलयको न्यायधिस सरह योग्यता भएको व्यक्तिलाई नियुक्ति गर्न पाउनु पर्छ । राज्य मयान्यायधिवक्ताको पारीश्रमिक राज्यपालले निर्धारण गर्नु पर्छ । राज्यको दुवै सदनमा भाग लिने र बहस गर्ने अधिकार, संसदको कुनै निर्णय प्रतिलिपी लिने अधिकारको साथै सदनको गतिबिधि राज्यपाललाई लिखित वा मौखिक जानकारी गराउने अधिकार राज्य महान्यायधिवक्तालाई दिनु पर्छ तर सदनमा मतदान गर्ने अधिकारी दिनु हुदैन । 

२०७० चैत्र २३ गते आईतबार