Monday, August 26, 2013

सुशासनका बाधकहरु- उमेशलाल कर्ण


उमेशलाल कर्ण
परम्परागत अवधारणामा शासन र प्रशासनको क्षेत्रमा सरकारी कामकाज गर्न कारिन्दाहरुको नियुक्ति एवम् काम सन्तोषजनक नभए प्रत्येक वर्ष खारेजी ( पजनी ), दण्ड सजाय, आम रुपमा उनीहरुलाई गल्ती स्वीकार गर्न लगाउनु, अमानवीय व्यवहार  लगायत अन्य दण्डनीय व्यवहारको प्रयोग गरी मानहानी बेइज्जती हुने खालका  कारबाहीको अभ्यास भएको थियो । उक्त अवस्थाको सिर्जना हुनुमा  मूल कारण काममा लगाउँदा उनीहरुको सक्षमताको आधारमा नगरी भनसुन एवम् नातावाद, कृपावाद, हुकुम प्रमाङ्गी ( राजाले टिका लगाई दिएर हुकुमबक्स ल हाकिम भइस ) को आधारमा काम गर्ने भाईभारदारहरुको नियुक्तीको व्यवस्था भएको थियो । आजको युगमा अधिकांश मुलुकहरुमा प्रजातन्त्रको स्थापना भएर सबैको अधिकार सुनिश्चित हुने खालका सोच एवम् अवधारणाहरुको विकास भएर सिद्धान्तहरु स्थापित भएको छ । यस कार्यमा हामी पनि लागि परेका छौं । गणतन्त्रको संस्थागत विकास नगरी यसलाई दीर्घकालीन रुपमा प्रयोग गर्न असम्भव हुन जान्छ । अहिले दोस्रो प्रयाशको रुपमा संविधान सभाको निर्वाचनका लागि राजनैतिक सल्लाह परामर्शको वातावरण निर्माण भएको छ । यस कार्यमा सफलता प्राप्त गर्न सबैको इमान्दारीपूर्ण सहभागिता, सहकार्य र सञ्चार समन्वयको आवश्यकता छ ।
         एक्काइशौं शताब्दीको द्रुतत्तर विकासको दौडमा सहभागी विकसित राष्टूहरुको आर्थिक, मानवीय, शैक्षिक, नैतिक लगायतका सूचकाङ्कलाई विश्लेषण गर्दा लोभ लागनु स्वभाविक मान्न सकिन्छ । कसलाई सम्वृद्ध सम्पन्न बन्ने इच्छा हुँदैन । अहिलेसम्मका अभ्यास अनुभवहरुमा भएका सफलतालाई संस्थागत गर्न नसक्नुमा हाम्रो देशको शासन प्रणाली नै मुख्य हो । राजनीतिक स्थायित्व नभए कर्मचारीतन्त्र पनि उत्पादनमूखी हुन नसक्ने निश्चित छ । अहिलेको अवस्थाको अभ्यासलाई हेर्दा कहीं नभएका यात्रालाई व्यवहारमा ल्याउन हामी लागि परेका छौं । अहिलेको राष्टूपति बाहेक मन्त्रीपरिषदको अध्यक्ष देखि कार्यालय सहयोगीसम्मको संरचनामा विशुद्ध कर्मचारीतन्त्रबाट रहेका व्यक्तित्वहरुको संलग्नतामा कार्यकारिणी अधिकारको प्रयोग भएर मूलतः संविधान सभाको निर्वाचनलाई केन्द्रित गरिएको छ ।
        कर्मचारीतन्त्रलाई स्थायी सरकारको नामले चिनिन्छ । राजनैतिक संक्रमण ( शुन्यता ) को अवस्थामा यसलाई मात्र प्रयोग गरेर राज्य व्यवस्था संचालन गर्ने बिकल्पको रुपमा प्रयोग गर्ने परम्परा रहेको छ । कर्मचारीतन्त्र हाम्रो कहीं पुरानो संस्कार, अवधारणालाई नै अनुशरण गरि रहेको त छैन भन्ने सन्दर्भमा विश्लेषण गर्ने बेला भएको छ । नेपाल सरकारको संगठनहरुमा रहेका जनशक्तिलाई एकलमुखी हैकमतन्त्रमा बाँधी सरकारी सेवा सुविधालाई सहज किशिमबाट सर्वसाधारणसम्म पुर्याउने काम कुनै आधारमा सफल हुने सम्भावना छैन । सर्वप्रथम कार्यालयको उद्देश्यको आधारमा त्यसमा कार्यरत कर्मचारीमा भएका सक्षमताको आधारमा नेतृत्वको जिम्मा दिनु उपयुक्त हुन सक्छ तर यसमा सक्षमतालाई ख्याल नगरी सम्बन्ध नाता एवम् अन्य लेख्नै नहुने शर्तहरुलाई मोलजोल गरेर कामको अधिकार दिनु कति सम्म युक्तिसंगत होला भन्न सकिन्न । सुशासनका लागि कर्मचारीतन्त्रको संगठन तथा त्यसमा भएका विज्ञ जनशक्तिहरुको कार्यक्षमता, सच्चरित्रताको रुपमा उदाहरण बन्न सक्नेहरुलाई सेवाग्राहीहरुका प्रतिक्रियालाई आधार मानी मूल्याङ्कन प्रणालीको विकास कार्यलाई स्थापित गर्न सक्ने तयारीहरु समयमा सम्पन्न हुनु आवश्यक छ । कर्मचारीतन्त्रमा भएका मजबुतपक्षहरु जसले सुशासनका लागि मञ्च प्रदान गर्दछ त्यसमध्ये नियुक्ति एवम् बढुवा प्रणालीलाई अभैm प्रभावकारी बनाउनेकार्यहरु भएको देखिदैन । नियुक्ति गर्दा कर्मचारीबाट अपेक्षा गरिएका सक्षमताहरुको सूचक निर्धारण गरेर उनीहरुमा भएका सक्षमताको अभ्यासलाई मूल परीक्षाको रुपमा सञ्चालन गरेर वस्तुनिष्ठ आधारहरु कायम गरेर बढुवा प्रणाली समेत सुदृढ गर्न राज्यका निकायहरु कार्यान्वयनको वातावरण तयार गर्दा कर्मचारीतन्त्रको आन्तरिक र बाह्य सक्षमतामा वृद्धि गर्न सहज हुन जान्छ । उक्त अवस्थाको कार्यान्वयन गर्दा नतिजाको रुपमा सुशासनको प्रबन्ध हुन सक्छ ।
        अहिले उच्चपदस्थ कर्मचारीहरु आपूm कार्यरत रहेको संगठनको कार्यसँस्कृति बिर्सेर व्यक्तिगत स्वार्थमा लिप्त भई कार्य सम्पादनमा सलग्न रहेको हुन्छ । एक सप्ताहको मूल घट्नाक्रमलाई केलाउँदा मूल शीर्षकहरु यस प्रकार देखिएको छ,जस्त ः दराज फोडेर संवेदनशील सूचनाहरुको मर्म विगार्नेलाई सुशासनको जिम्मा दिएर पदस्थापना गरिएको, अकुत सम्पति कमाएका कर्मचारीहरुको समूहलाई सम्पति शुद्धिकरण प्रयोजनमा छानबिन समितिको काममा परिचालन गर्नु, परीक्षणमा अयोग्य साबित गरेर पनि पुनः विभिन्न स्वार्थमा केन्द्रित रहेर योग्यताको पत्र ( क्लीन चिट ) उपलब्ध गराईन्छ । यस प्रकारका विसंगतिहरुलाई अन्त नगरेसम्म सुशासन कायम गर्न प्रायः असम्भव नै हुन्छ । सार्वजनिक संगठनहरुमा कार्यरत कर्मचारीहरुमा भएका सम्वन्धमा आधारित सञ्चार, समन्वय, सहकार्य, सहअस्तित्व, सुसँस्कृतिलाई मूल आधारमा राखी कार्य सम्पादन भयो भन प्रबाह हुने सेवा र वस्तुमा गुणस्तर कायम गर्न सकिन्छ । कर्मचारीतन्त्रमा योग्यतातन्त्र ( मेरिटवेस्ड ) लाई बढुवाका लागि आधारित प्रणालीको रुपमा स्थापित गर्न खोजिएको हो तर यसलाई सान्दर्भिक संस्थागत रुपमा विकास गर्न सकिएको छैन । नेपालको प्रशासन संरचनामा परिवर्तन गर्न विभिन्न खोजमूलक अनुसन्धान, उच्चस्तरका आयोग सल्लाहकार समितिहरुको सिफारिशलाई कार्यान्वयन गर्न सम्भव भएको छैन । कर्मचारीतन्त्रको संरचनामा गतिशिलता आवश्यक भएको छ । सेवाप्रबाह गर्ने संरचनामा प्रयोग हुने साधनहरुमा आधुनिकताको रुपमा विकास गर्न सकिएको छैन । वर्तमान सन्दर्भमा आवश्यक सेवामा हुनु पर्ने गुणस्तर र थोरै समयमा उपलब्ध हुनु पर्ने अनिवार्यतालाई आत्मसात गरी सर्वसाधारणहरुलाई सन्तुष्टीको आधारमा छिटो छरितो सेवा प्रबाह गर्नु पर्दछ ।
        उक्त कार्यका लागि उच्च तहमा कार्यरत कार्यकारिणी अधिकार बोकेका मन्त्रीपरिषदको अध्यक्ष देखि कार्यालय सहयोगीसम्मका बीचलाई बैज्ञानिक रुपमा पन्छाउन नसक्ने गरी सन्तुलित हिसाबमा सबै एक अर्का प्रति जिम्मेबार भई कार्यसम्पादन गर्ने संयन्त्रको विकास गरी अन्ततः सबै पक्षको काम गराई जनताप्रति जिम्मोरी भएको संयन्त्रको विकास गरेर मात्र सुशासनको अनुभूति हुन सक्दछ । सुशासनको अनुभूति सर्वसाधारण जनताले गर्दछ र उसलाई सेवा प्रदान गर्ने सेवप्रदायक संस्थामा कार्यरत कर्मचारीको वृत्तिविकासलाई निर्धारण गर्न सेवाग्राहीको प्रतिक्रियालाई मुख्य आधारको रुपमा प्रयोाग गर्न सक्नु सुशासनका लागि महत्वपूर्ण आयामको रुपमा विकास गर्न सफल हुन सक्छौं । प्रतिक्रियाका लागि इमेल ठेगाना ः             etcumesh@yahoo.com

 







मिति ः २०७०/०५/०९

प्रचण्डका बम गुरु


द एक्सक्लुसिभ सम्वाददाता
जनकपुरधाम............

एकिकृत नेकपा माओवादीका अध्यक्ष पुष्प कमल दाहाल प्रचण्ड जहिले पनि जनकपुर आउँदा धनुषा सँगको नाता देखाउनु पर्दा आफुलाई पहिलो पटक बम बनाउन सिकाउने गुरु धनुषाकै रहेको भनेर परिचय दिने गर्छन । पछिल्लो पटक २/४ भाद्रमा जनकपुर आउँदा आम जनताका बिच प्रचण्डले उक्त कुरालाई पुनः दोहोर्याएका थिए ।
को हुन कमलदेव साह ?
    तत्कालीन नेकपा (मशाल) ले २०४४/०४५ सालतिर ”सशस्त्र क्रान्ति” को तयारी गर्दा ”प्रचण्ड” लाई बम बनाउने, पड्काउने तालिम दिने व्यक्ति थिए , धनुषा, सवैलाका कमलदेव साह ।
     कमलदेव साह भन्छन–म राजनीतिमा आकर्षित भएको २०३६ सालको विद्यार्थी आन्दोलनपछि हो । अनेरास्ववियु (पाँचौं) मा केही समय काम गरेपछि म मोहनविक्रम सिंहले नेतृत्व गरेको नेकपा (मशाल) तिर लागेँ । २०४० सालतिर सिरहाको एउटा गाउँमा पार्टीको प्रशिक्षण चलिरहेको थियो । पार्टीमा केन्द्रीय सदस्य रहेका पुष्पकमल दाहालको भूमिगत नाम त्यतिबेला विश्वास थियो । उहाँले पार्टीमा पहिलोपटक दीर्घकालीन जनयुद्ध को प्रस्ताव ल्याउँदा हामी तरङगित भएका थियौं, भलै हामीमध्ये कसैमा फौजी अभ्यासको अनुभव थिएन ।
हामीले भारतमा सैन्य तालिम दिने समूहहरू छन् भन्नेसम्म सुनेका थियौं र केही युवक मनभरी खुल्दुली लिएर २०४१ मा भारततिर हान्नियौं । जनवादी मोर्चा, नेपालका अध्यक्ष रामराजाप्रसाद सिंहसँग पटनामा भेट भयो । उहाँले पनि पञ्चायत फालेर नेपालमा गणतन्त्र ल्याउन सशस्त्र क्रान्ति नै गर्नुपर्छ भन्नुभयो । हामी ४० जनाको टोली बनेर सैन्य तालिमका लागि झरखण्डको सिमुलतला जङगल पुग्यौं । रामराजाका भाइ लक्ष्मणप्रसाद सिंह हाम्रो समूहका नेता थिए । हामीले त्यहाँ बम बनाउने, बिस्फोट गराउने र अन्य हतियार चलाउने तालिम गर्यौं ।
६ महिना पुगेपछि रामराजाले मिसनमा जाने बेला भयो, को तयार छ भनेर सोध्दा म अग्रसर भइहालेँ । खेमराज भट्ट मायालुको नेतृत्वमा मसहित तीन जनाको टोली धनगढीस्थित सैनिक ब्यारेकमा बिस्फोट गराउन खटियो ।
 धनगढीमा पहिलो विस्फोट
प्रचण्डलाई बम बनाउन सिकाउने गुरु कमलदेवका पनि गुरु हुन, गणतन्त्र नेपालका प्रणेता रामराजाप्रसाद सिंह । सिंहसँगै उनले बम बनाउन सिकेका हुन । त्यसैले त कमलदेवले नै २०४२ सालमा धनगढीको सैनिक ब्यारेकमा बम विस्फोट गराएका थिए । खेमराज भट्ट मायालुलाई भारतमा छोडेर एकजना साथी लिएर कमलदेव बम विस्फोट गराउन धनगढी आएका थिए । त्यसपछि उनी भारत निर्वासित भए । कारवाहीको सिलसिलामा धनगढीको एउटा होटलमा बस्यौं । सेना बस्ने गेटमा बम छोडिदियो अनि होटल छोडेर भारततिर लाग्यौं । आफ्नो नेतृत्वमा गरिएको धनगढी कारबाही सफल भएको बताउँदै उनले भने, ‘सैनिक ब्यारेकको गेट उडेछ । मान्छे म¥यो कि मरेन हामीलाई थाहा भएन ।’
२०४२ को बमकाण्डको नामले चर्चित धनगढी, जनकपुर, काठमाडौंको राजदरबार, राष्टिूय पञ्चायतलगायतका स्थानमा भएको बिस्फोट त्यसैको परिणाम थियो । भारत फर्केर पुनः रामराजा प्रसादको शरणमा बस्नुपरेको थियो । नव जनवादी मोर्चाका सवै नेता कार्यकर्ताहरु प्रहरीको वान्टेड सुचिमा थियो । एक वर्ष पछि घर परिवारलाई भेटन भनेर सिंहले मलाई जयनगर पठायो ।
    २०४४ सालमा  भेटिनुभएका त्यहाँ मशालका  नेता मातृका यादव र रामवृक्ष यादवले पार्टी जनयुद्धमा जाने तयारी गर्दैछ भन्दै चितवन, शिवनगरस्थित दाहालको घर पुर्याउनुभयो । त्यतिबेला उहाँले २०४२ को बमकाण्ड हामीले गरेको कुरामा विश्वास गर्नुभएको थिएन । उहाँको विचारमा त्यो दरबारको षड्यन्त्र थियो ।
त्यसपछिका तीन महिना म उहाँकै घरमा बसें । रामबहादुर थापा बादल पनि त्यहीं हुनुहुन्थ्यो । एक दिन मैले बम बनाएर पड्काएपछि उहाँहरूले पत्याउनुभयो । त्यसपछि प्रचण्डले हामीलाई पनि सिकाउनुपर्यो भन्नुभयो । हामी गोरखातिर लाग्यौं । त्यहाँ मैले बम बनाउन सिकाएँ । थापाले बन्दुक र सीपी गजुरेलले लट्ठी चलाउन सिकाउनुहुन्थ्यो । प्रचण्डले चाहिँ राजनीतिक प्रशिक्षण दिनुहुन्थ्यो, सँगसँगै आफूले पनि सामान्य बम, टाइमबम, ब्यागबम र ग्रिनेड बनाएर बिस्फोट गर्न सिक्नुभयो ।
    त्यहीबेला छोरो सिकिस्त बिरामी भएको खबर आएर म घरतिर लागें । बम्बई लगेर पूरा डेढ वर्ष उपचार गरेपछि मात्र छोरो ठीक भयो । त्यसपछि नेपाल फर्किंदा जनआन्दोलन चर्कंर्दै थियो । मेरो सम्पर्क बाम मोर्चाका धनुषा अध्यक्ष रामचन्द्र झासँग भयो । उनकै उत्प्रेरणाले पार्टी सहभागी नभए पनि म आन्दोलनमा होमिएँ । जनआन्दोलन सफल भइसकेपछि पार्टीले दिएको वाम(कांग्रेस गठबन्धन मुर्दावाद, बहुदलीय व्यवस्था धोका हो भन्ने नारामा चित्त नबुझ्ेर पार्टी छाडेँ । त्यसैताका मालेमा लागेको म केही समयपछि एमालेको जिल्ला कमिटी उपसचिव हुँदै धनुषा जिविस सदस्य पनि भएँ । फेरी २०६२ पछि भने राजनीतिमा सक्रिय भइनँ ।
म जहिल्यै खान-लाउन धौ-धौ हुने परिवारको मान्छे हुँ । गुजाराका लागि जनकपुरमा सानो किराना पसल चलाइरहेको बेला दोस्रो जनआन्दोलनपछि प्रचण्डलाई भेट्न काठमाडौं गएँ । तर, कडा सुरक्षा घेराभित्र बसेकाले भेट्न पाइनँ । त्यसपछि दुईचार पैसा कमाइ होला भनेर मलेसिया गएँ । तीन वर्ष प्लाष्टिक कारखानामा हाड घोटेर फर्किएलगत्तै  रामराजाप्रसाद सिंहको जीवनीसम्बन्धी पुस्तक विमोचनमा प्रचण्डलाई भेट्ने संयोग पर्यो । उहाँले इतिहास बिर्सनुभएको रहेनछ, म खुसी भएँ । त्यस अवसरमा उहाँ आफैँले बमको प्रसङग सार्वजनिक नगरेको भए शायद मैले कहिल्यै पनि भन्ने थिइनँ होला ।
    भारतीय स्वतन्त्रता सङग्राममा शहीद भएका भगतसिंह मेरा आदर्श हुन् । उनको भनाइ थियो, मान्छे मार्न होइन, जगाउन बम पड्काउनुपर्छ । उनको यस विचारबाट म कति प्रभावित थिएँ भने मशालमा रहँदा मैले आफ्नो नाम नै भगतसिंह राखेको थिएँ । मैले प्रचण्डहरूलाई बम बनाउन सिकाएको पनि मानिस मार्नका लागि थिएन ।
बमका फाइदा बेफाइदा
‘बम बनाउनु जोखिमपुर्ण हुन्छ दुर्घटना पनि हुन सक्छ’ कमलदेवले भने । बमका फाइदा बेफाइदा दुवै भएको उनले बताए । चिनियाँ कम्युनिष्ट पार्टीका अध्यक्ष माओ-त्से-तुङले २८ वर्ष जनयूद्ध गरेको प्रसंग र बम बनाउँदा बनाउँदै विस्फोट भई पोखराको साथी गुमाएको क्षण, कमलदेवका लागि अविस्मरणीय छन । सही मान्छेको हातमा प¥यो भने देशको विकास निर्माणमा बलमे मद्दत गर्छ । गलत व्यक्तिको हातमा प¥यो भने त्यसले देशलाई विनाश गर्छ, कमलदेवले भने, हतियारको बलमा देशमा ठुलो परिवर्तन पनि भएको छ, तर त्यही हतियारको अहिले तराईमा व्यापक दुरुपयोग पनि भएको छ ।’
प्रचण्ड प्रति सुरुमै आशावादी
प्रचण्डको तर्क राजतन्त्रको स्थिति पार्टीको विश्लेषण र मुलुकको आवश्यकता मनन गरेपछि कमलदेवलाई लाग्यो, प्रचण्डको नेतृत्वले नै नेपालबाट राजतन्त्रलाई समाप्त गर्नसक्छ । ‘प्रचण्डलाई तालिम दिने बेलामै उहाँप्रति म आशावादी थिएँ । उनले भने । २०४२ सालको बमकाण्ड भन्दा पहिला कमलदेव नेकपा मशालमा थिए । प्रचण्डले जिल्ला समितिका बैठकहरुमा ‘सशस्त्र यूद्ध गर्नुपर्छ’ भन्ने प्रशिक्षण दिने गर्थे । ‘त्यसमा बम बनाउन सिक्नुपर्छ भन्ने लागेको थियो । बम बनाउन सिकेर आएपछि पार्टीलाई फाइदा हुन्छ भन्ने ठानेको थिएँ, उनले भने, ‘ रामराजाजीसँग बम बनाउन सिकेकोे कुरा मैले रामवृक्षलाई बताएँ । त्यसपछि उहाँले मलाई प्रचण्डसँग भेटाउनुभयो ।’
    तत्कालीन मशाल र पछि नेकपा एकताकेन्द्रका केन्द्रिय सदस्य रामवृक्ष यादवको ०५१ सालमा हत्या भएको थियो । रामवृक्ष यादव र मातृका यादवसँग जिल्ला कमिटीमा रहेर कमलदेवले काम गरेका थिए । ०५२ सालमा माओवादीले सशस्त्र विद्रोह सूरु गरेपछि अध्यक्ष प्रचण्डसँग कमलदेवको सम्पर्क टुटेको थियो । उनले भने, ‘यूद्ध सुरु गरेपछि उहाँ र मेरो सम्पर्क विच्छेद भयो । म एमालेमा भएकाले सम्पर्क गराउने माध्यम खतम भयोे । माओवादीका केही साथीहरुले मलाई प्रचण्डसँग सम्पर्क गर्न दिएनन । प्रचण्डले खोज्दा म मरिसकेको खबर प्रचण्डलाई दिएको पनि थाहा पाएँ । धनुषामा प्रमुख जिल्ला अधिकारी, प्रहरी अधिकृतहरुसँग झगडा पनि पथ्र्यो कमलदेवको । ‘प्रचण्ड भनेको ज्ञानेन्द्र हो भन्थे उनीहरु, तर म त्यसको प्रतिवाद गर्थे’ विगतका ती दिनहरु सम्झँदै कमलदेव भने,‘ म भन्थें, प्रचण्डलाई म चिन्छु, उहाँको नाम पुष्पकमल दाहाल हो, उहाँको घरमा म बसेको छु, उहाँका छोराछोरीलाई म चिन्छु तर उनीहरु पत्याउँदैन्थे । म जिविस सदस्य हुँदा ०५५ सालतिर माओवादीको भित्रिया मान्छे हो भनेर एसपीले मलाई गोली हान्नुपर्छ भनेको पनि थाहा पाएँ ।
अब माओवादीतिरै
२०६२ सालमा एमाले परित्याग गरेका कमलदेव भन्छन,“ मेरो इच्छा माओवादीतिर नै हो । म जुनबेला पनि माओवादीतिरको हो । विभिन्न परिस्थितिले गर्दा मात्रै म यताउता भएको हुँ । आफुले बम बनाउन सिकाएको दुई दशकपछिको अवधिमा नेपालमा व्यापक राजनीतिक परिवर्तन हुने अनुमान उनले पहिल्यै गरेका थिए । मलाई अहिलेको अवस्था आउँछ भन्ने लागेको थियो । पहिले मशाल र पछि माओवादीले मात्र राजतन्त्र खत्तम गर्न सक्छन भन्ने मलाई लाग्थ्यो, उनले भने ।
    नेकपा मशालले ०४७ सालमा ‘बाम कांग्रेस गठबन्धन मुर्दावाद’ भन्ने नारा लगाएको कमलदेवलाई चित्त बुझेको थिएन । कांग्रेस र वाम मिलेर बहुदल ल्याएका थिए । मशालले ‘बहुदलीय व्यवस्था धोका हो’ भनेको पनि कमलदेवलाई  चित्त बुझेको थिएन । २०४७ सालमा उनी एमाले भए । उनले भने, ‘कसैबाट थाहा पाएमा सेनाले मलाई मारिदिन्छ भन्ने लागेको थियो । सुरक्षित हुन्छु भनेर नै म एमालेमा बसेको हुँ । अहिले पनि मलाई खतरा नै छ । कमलदेव एमालेमा धनुषा जिल्ला कमिटी सदस्य निर्वाचित भएका थिए ।
    ०६२ सालसम्म उनी एमालेमा नै रहे । ०६२ सालपछि कमलदेव रोजगारीको खोजीमा मलेसिया गए । उनले भने, ‘कमजोर आर्थिक अवस्थाले गर्दा म मलेसिया जानु परेको थियो, तर आर्थिक रुपमा ठुलो परिवर्तन आएन ।’ कमलदेवका तीन छोरी र दुई छोरा जनकपुरमा बस्छन । कमलदेव अहिले माओवादीमा पार्टटाइम राजनीति गर्छन र जग्गा व्यवसाय गर्दै आएका छन । प्रचण्डले आफुलाई गुरु मानेर इतिहासलाई नबङयाउनुले पनि प्रचण्ड कति इमान्दार हुन भन्ने कुराको पुष्टि हुन्छ, कमलदेवले बताए ।


मिति ः २०७०/०५/०९

प्रचण्डको ‘मधेस मोह’


अजय अनुरागी
जनकपुरधाम............

संविधानसभाबाट नयाँ संविधान जारी गर्न दुई तिहाई मत , सरकार बनाउन प्रष्ट बहुमत आवश्यक पर्छ र ती दुवैका लागि मधेसको निर्णायक मत आवश्यक पर्छ भन्ने बुझेरै एकीकृत नेकपा माओवादीका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल प्रचण्डले आफ्नो पाइला मधेसमा अगाडी बढाएका छन । तीन दिन जनकपुर बसाईको क्रममा गाउँ देखि शहरका जनता सामु विगतमा गरेको गल्ती स्वीकारोक्तीका क्रममा प्रचण्डले अन्तरिम संविधानमा संघीयता शब्दको ठाउँमा सम्झौताको शव्द प्रयोग हुनुमा कांग्रेस र एमालेको टूयापमा पर्नु, क्रान्तिकारी नेताको हैसियतले एमालेको वैशाखीमा टेकेर बनेको सरकारको नेतृत्व गर्ने प्रधानमन्त्रीको हैसियतले तत्कालिन प्रधानसेनापति रुकमाङगत कटुवाललाई कारवाही गर्न जाँदा एमालेले धोका दिनु, गिरिजाप्रसाद कोइरालालाई राष्ट्रपति बन्न नदिनु, संविधानसभामा सहमतिकै रटान रटनु आफ्नो ठुलो भुल रहेको बताएका थिए । सके माओवादीलाई नै स्पष्ट बहुमत दिनुस नभए माओवादी सँगै अजेण्डा मिल्ने गठबन्धन मोर्चालाई मत दिन प्रचण्डले पटक पटक आग्रह गरेका थिए ।
मिथिला क्षेत्रबाट चुनाव लड्ने घोषणा
मधेश र मधेशी जनतासँग ‘लव परेको उदघोष गरेका एकीकृत नेकपा माओवादीका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल प्रचण्डले आगामि संविधान सभाको निर्वाचनमा मधेशको मिथिला क्षेत्रबाट चुनाव लडने घोषणा गरेका छन् । १० वर्षे माओवादी जनयुद्धकै तयारीको अन्तिम चरणमा सहिद भएका रामवृक्ष यादवको १९ औं स्मृति सभालाई २ भाद्रमा धनुषाको बरमझियामा सम्बोधन गर्दै प्रचण्डले मिथिला क्षेत्रबाट चुनाव लड्ने घोषणा गरेका हुन् । विगतको गल्तीबाट पाठ सिकेको उल्लेख गर्दै उनले भने ‘अव मधेशीको छोराको रुपमा मिथिला क्षेत्रबाटै चुनाव लड्छु, यहाँबाट जितेर सिंहदरबारबाट मधेशी जनताको प्रतिनिधितित्व गर्दै मधेश र मधेशीको लागि निर्णायक लडाइ लड्ने विश्वास यहाँहरुलाई दिलाउन चाहन्छु । ४ भाद्रमा जनकपुरमा आयोजित अन्तरक्रिया कार्यक्रममा प्रचण्डले पुनः सफाइ दिँदै भने–मधेसको केही भाग खोज्न आएको होइन,  चुनाव जित्न अरु ठाउँ नपाएर पनि आएको होइन, चुनाव त धेरै ठाउँबाट जित्न सक्छु तर सदियौ देखि उत्पिडनमा परेका मधेसी जनताको प्रतिनिधित्वको बलियो शक्ति लिएर अधिकार दिलाउन खोजेको हुँ । मधेसकै जनताको ताकत लिएर सिंहदरबार भित्र लडाई लड्ेर मधेसलाई शक्ति सम्पन्न बनाई छाड्छु भन्ने मेरो प्रतिबद्धता हो । मान्छे त म पहाडिया हुँ, बाहुनको छोरो पनि हो, कम्युनिष्ट पनि हो तर उत्पिडित वर्गको लागि लड्न मात्र मधेस आएको हो ।     हुन त यस अघि १७ मंसिर २०६८मा एकीकृत नेकपा माओवादीका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ ले तराईमा अवस्था सुध्रेकाले पार्टी सत्ता कब्जा गर्न सक्ने हैसियतमा पुगेको बताएका थिए । मातृका यादवका ज्वाँई दिलिप साहले नेतृत्व गरेको नेकपा माओवादी, भोलानाथ बस्यालले नेतृत्व गरेको संयुक्त जनवादी मोर्चा र गुणाखर भुसालले नेतृत्व गरेको क्रान्तिकारी कम्युनिष्ट पार्टी नेपाल सहित तीन साना बाम दललाई पार्टीमा विलय गराउने क्रममा प्रचण्डले के पनि भनेका थिए भने केहि प्राविधिक, केही प्रतिक्रियावादीको षडयन्त्र र केही हामीमै अनुभव अभावले मधेशमा स्थित खस्किएको थियो, त्यहाँ बहार ल्याउने अवस्थासम्म लैजान सकेका थिएनौं । ‘मधेशमा बिस्तारै अर्को लहर आउँदैछ, टुटेका कडीहरु जोडिँदै गएको छ, यो शक्तिले हामीलाई सत्ता कब्जा गर्न सक्ने स्थितिमा पु¥याएको छ ।’
एकीकृत नेकपा माओवादीले जनयुद्धकालमा पहाडी क्षेत्रमा आफ्नो वर्चस्व स्थापित गरेपनि मधेशमा उनकैे नेता राम कार्की र मातृका यादवको कारण सिरहामा विद्यार्थी रमेश महतोको हत्या भए पछि माओवादीले अडकाएर राखेको संघीयताको मुद्दालाई मधेशी जनअधिकार फोरमले उचालेर मधेशमा विद्रोह मात्रै गरेनन् , एउटा नया विद्रोही शक्तिको रुपमा स्थापित हुनु माओवादीको लागि ठूलो झटका थियो । त्यस पछि ०७ चैत २०६३ मा रौतहटको गौर स्थित पुरानो मिलचौरमा माओवादी भातृ संगठन मधेशी राष्टिूय मुक्ति मोर्चाको जनसभामा फोरमको कार्यकर्ता सँग मुठभेड हँुदा २८ जना मोर्चाका कार्यकर्ताको हत्या, ५० भन्दा बढी घाइते भए पछि माओवादी मधेशमा सशक्त नरहेको अध्यक्ष प्रचण्डलाई महशुस भइसकेको थियो । गौरहत्याकाण्ड मच्चाएर पुनः दोरम्बा हत्याकाण्डको पुनरावृति गराउन खोज्ने जघन्य राष्टूघाती हत्याकाण्डले मध्ययुगीन फासीवादी बर्बरतालाई समेत मात गरेको ८ चैत २०६३ मा अध्यक्ष प्रचण्डद्वारा जारी विज्ञप्तीमा उल्लेख गरिएको थियो । उक्त हत्याकाण्ड दरबारिया प्रतिगामी तत्वहरु, भारतीय अति हिन्दुवादी–विस्तारवादी र शान्ति विरोधी विदेशी प्रतिगामी शक्तिहरुको साँठगाठले खडा गरेको पार्टी फोरम नामक राष्ट्रिय सार्वभौमसत्तामाथि खलल पु¥याउने फोरम नामक अपराधिक गिरोह माथि तुरुन्त प्रतिबन्ध लगाई अपराधीहरु माथि कडा भन्दा कडा कारवाही गरिनु पर्दछ , भन्ने कुरा प्रचण्डद्धारा जारी विज्ञप्तीमा उल्लेख थियो । २८ चैत २०६४ मा सम्पन्न भएको संविधानसभाको चुनावमा एमाओवादी सबै भन्दा ठूलो दलको हैसियत पाए पनि फोरम चौथो ठूलो दल बन्नुले एमाओवादीलाई झस्काएको थियो ।
    जनयुद्धकालमै आफ्नै पार्टीको नेता जयकृष्ण गोइतले विद्रोह गरी मधेशमा नागेन्द्र पासवान (जवाला सिंह) सहितलाई लिएर सशस्त्र विद्रोहको विगुल फुकेपछिको एमाओवादीको टाउको दुखाई झन त्यति  बेला बढ्यो जब प्रचण्ड नजिककै मधेशका नेता मातृका यादवले विद्रोह गरी मधेशका कैयौं कार्यकर्ताहरुलाई लिएर अलगै पार्टीको पुनर्गठन गरेको थियो । भनिन्छ समय परिवर्तनशील हुन्छ र सँगसँगै राजनीतिक परिदृश्य पनि सोही अनुसार बदलिरहन्छ । केही समय वितेपछि मातृका यादवका ज्वाँई दिलिप साह सहित नेकपा माओवादीका केही केन्द्रिय सदस्य सहित एमाओवादीमा विलय भए पछि एमाओवादीको अर्को चुनौतिको रुपमा रहेको मातृकालाई पनि करारा जवाफ दिएको बुझेरै त्यस्तो अभिव्यक्ति आएको हुन सक्ने विश्लेषकहरु ठम्याउँछन् ।
एमालेका हजारौ कार्यकर्ता एमाओवादीमा प्रवेश
एकातर्फ एमाओवादीमा पहाडको तुलनामा मधेसमा नेतृत्व विकास नहुनु, भएका नेताहरु पनि अरु तीरै लाग्नुले मधेसमा कमजोर हुँदै गएका एमाओवादीलाई एमाले विद्रोह गरी प्रवेश गरेका नेता रामचन्द्र झाले ठुलो सहारा दिएको छ । एमालेमा पोलिट व्यूरोसम्मको उचाई बनाएका प्रखर नेता झा वैचारिक संगसंगै जनतामा पनि ठुलो पकड बनाएको नेताका रुपमा चिनिन्छन । जसको पछिल्लो उदाहरण हो, नेकपा एमाले बाट विद्रोह गरी एमाओवादीमा प्रवेश गरेका रामचन्द्र झाले आफ्नो क्षेत्र नं. १ का हजारौ कार्यकर्तालाई एमाओवादीमा प्रवेश गराउनु । ३ भाद्रमा धनुषाको क्षेत्र नं. १ स्थित गृह निवास माचि लगमामा आयोजित प्रवेश कार्यक्रममा एकिकृत नेकपा माओवादीका अध्यक्ष पुष्प कमल दाहाल प्रचण्डले नेकपा एमाले धनुषा क्षेत्र नं. १ का इन्चार्ज तथा जनकपुर अञ्चल कमिटि सदस्य गोपाल मुखियाको नेतृत्वमा हजारौ कार्यकर्तालाई अबिर माला लगाई एमाओवादीमा प्रवेश गराएका थिए । मुखियाको अगुवाईमा उक्त क्षेत्रका १८ वटा गाविसका पुर्व गाविस अध्यक्षहरु, उपाध्यक्षहरु तथा जिल्ला कमिटी सदस्यहरुलाई पार्टी प्रवेश गराईएको थियो । उक्त कार्यक्रममा ५ हजार नेता तथा कार्यकर्ता एमालेबाट विद्रोह गरी झाको नेतृत्वमा एमाओवादी प्रवेश गरेको बताइएको थियो । पार्टी प्रवेशका क्रममा नेता झाले विभिन्न काल खण्डमा कहिले भुमिगत, कहिले अर्धभुमिगत भई आफ्नो योगदान तथा जनताको समस्यालाई समाधान गर्न होस वा सगठनात्मक रुपले वा वैचारिक रुपले हरेक आन्दोलन र विकासका लागि अविछिन्न रुपमा जुड्न तथा आफ्नो अभिमत दिएर राष्ट्रिय राजनीतिमा स्थापित गरेकोमा उक्त क्षेत्रका जनतालाई आभार व्यक्त गरेका थिए । ३ पटक सम्म एमालेको जिल्ला सचिव, १२ वर्षसम्म जनकपुर अञ्चल इन्चार्ज, २०५१ मा सांसद तथा २०६४ मा सभासद बनाउन यस क्षेत्रका जनताले असाध्यै माया गरेको भन्दै झाले जनताले दिएको जुन सुकै भुमिकालाई आफुले निष्ठा पुर्वक तथा इमान्दारी पुर्वक निर्वाह गरेको बताएका थिए । सभासदको भुमिकामा होस वा मन्त्री वा संसदीय दलको प्रमुख सचेतकको भुमिकामा किन नहोस आफुले जनताको चाहना तथा जनतालाई सिर झुकाउने काम कहिल्यै नगरेको बताएका थिए ।
    धनुषाको निर्वाचन क्षेत्र नं. १ बाट प्रचण्डलाई लड्न आग्रह गर्दै झाले भने,“ यो क्षेत्र वर्गिय आन्दोलनको उर्वर भुमि हो, तपाईको जित सुनिश्चत छ, प्रचण्डजी तपाई लडनु हुन्छ भने म यो क्षेत्र त्याग गर्न तयार छु । वौद्धिक, राजनीतिक, संगठनात्मक, साहित्य, संस्कृति, कुटनीति जुन सुकै क्षेत्रमा काम गराउनुस त्यसका लागि म तयार छु तर तपाई आफै नलडी म भन्दा कम प्रभाव राख्ने व्यक्तिलाई टिकट दिनु भयो भने खतरा पनि हुन सक्छ ।” एमालेमा हुँदा एमालेका कार्यकर्ताहरु एमाओवादी भन्दा तुलनात्मक रुपले शिष्ट तथा अनुशासित रहेको भन्दै एमाओवादीमा प्रवेश गर्ने ती नेता तथा कार्यकर्ताहरुको सम्मानजनक व्यवहार गर्न एमाओवादीका नेताहरुलाई झाले आग्रह गरेका थिए । धनुषामा त के देशमै यतिको संख्यामा कुनै मञ्चमा पार्टी प्रवेश नभएको भन्दै झाले भने,“ नव प्रवेशीहरुलाई पुराना नेता तथा कार्यकर्ताहरुले पनि उचित सम्मानजनक भुमिका दिनु आवश्यक छ ।” 
जनकपुरमा मधेसी जनता सामु प्रचण्डले के के भने ?
जनकपुरमा एबीसी टेलिभिजनद्धारा ४ भाद्रमा आयोजित अन्तरक्रिया कार्यक्रममा मधेसको सवालमा एमाओवादी अध्यक्ष प्रचण्डलाई स्थानियवासीले सोधेको विभिन्न सवालहरुको यसरी जवाफ दिएका थिए ।
अन्तरिम संविधान लेख्दा टूयापमा पारियो
अन्तरिम संविधान बनाउने बेलामा बाबुराम भट्टराई र म आफै संविधान बनाउने क्रममा रातदिन लागि रहेका थिर्यौ । संविधान लेख्ने क्रममा एकात्मक राज्य संरचना अन्तगरी संघात्मक राज्य बनाउने भन्ने कुरामा हामी प्रष्ट थिर्यौ, कुनै पनि कन्फ्युजन थिएन तर कांग्रेस र एमालेले संघीयता लेख्न मान्दै नमान्ने । अनि जुन राति १२ः३० बजे हामी सही ग¥र्यौ हामी संघीयताकै पक्षमा थिर्यौ तर कांग्रेस एमालेले नमान्ने भएपछि एउटा सम्झौताको भाषा प्रयोग गरियो । एकात्मकताबाट अन्त गरि जनताको भन्ने केही शब्द राखिएको थियो । एकात्मकको अन्त भएपछि संघात्मक भन्न पाइनै हाल्ने भयो भनेर हामीले बुझ्र्यौ र शब्द लचिलो राखियो । हामी अलि सोझा प¥र्यौ तर कांग्रेस एमालेले लौ माओवादीले संघीयता छोड्यो भनेर हल्ला गर्न थाल्यो । हामीले हैन हैन भन्दा पनि स्वर अरुकै ठुलो भइदियो । हाम्रै टाउको माथि बजारनका लागि कांग्रेस र एमालेले हामीलाई ट्रयापमा पा¥यो भन्ने महसुस भयो । त्यसपछि सिरहाको लहानमा घटना घटीसकेपछि हामीले मधेसकै केन्द्रिय समितिको एकजनालाई हयान्डल गर्न पठाउँदा जसरी हयान्डल गरियो जनतालाई भ्रम हुने गरी हयान्डल भयो । पार्टी मानौ मधेस विरोधीको जस्तो छवि बन्न गयो, जो मधेसी जनताका विरोधी हुन त्यो मधेसबादी जस्ता देखा परे । गम्भीर गल्ती भयो, त्यसकारण जनकपुरमा म प्रथम पटक पश्चाताप गर्दैछु, अब ट्रयापमा परिने छैन ।

मधेसी जनताको मुक्ति, समग्र प्रतिनिधित्व र विकासको सवाल
कुनै पनि उत्पिडित वर्गको मुक्ति एउटा सही बैज्ञानिक विचार सहितको राष्टिूय पार्टीबाट मात्र सम्भव छ । हिजो हाम्रो पार्टीबाट मधेसबाट आएका साथीहरु केन्द्रिय समितिमा थोरै हुनुहुन्थ्यो तर १० वर्षको जनयुद्धको क्रममा हाम्रो पार्टीले मधेसी जनताको आत्म निर्णयको अधिकार सहित मधेसमा स्वायतः प्रदेश हुनुपर्छ भन्ने मुद्दालाई राष्टूव्यापी बनायो र एउटा आधार खडा ग¥यो । मधेसबादी मधेसी हुँदैमा मधेसको मुक्ति हुने होइन । मधेस सम्बन्धि सहि विचार लिने पार्टी त्यो पनि राष्टिूय पार्टी बाट मात्र सम्भव हुन्छ । क्षेत्रीय पार्टीले उत्पिडित बर्ग,क्षेत्र, जाती, लिङगको मुक्ति गरेको भन्ने गरेको देखाउनको लागि पनि विश्वमै उदाहरण पाइनन । मधेसीको नाममा व्यापार र राजनीति गर्न खोज्यो भने मधेसी जनताको मुक्ति हुने होइन ।
प्र्रदेशको सबाल
हिजो विद्रोह मै हुँदा र शान्ति प्रक्रियामा आइसक्दा आजको अवस्थामा पनि कपिलबस्तु देखि सप्तरीसम्मको भु(भागलाई मधेस स्वायत प्रदेश भनेर घोषणा गरिएको हो । हाम्रो पार्टीको आधिकारीक नीति  अहिले पनि त्यो भन्दा बाहिर लगिएको छैन । थारुवान(पश्चिम नेपालमा थारुहरुको बाहुल्य रहेको) उता पट्टि कोचिला भनेकै हो । अखण्ड चितवनको सवालमा एक चोटी मैले पनि एउटा कार्यक्रममा बोलेको त हो तर सबै कुरा माओवादीले नै भनेर पनि हुने त होइन । १० प्रदेशमा पनि हामी सम्झौता गर्न तयार नै थिर्यौ । राज्य पुनःसंरचना आयोगको सुझावमा तराईमा दुई प्रदेश वा संसदको राज्य पुनःसंरचना समितिको प्रतिवेदनमा बहुमतले पारित भएको १४ प्रदेश पनि मान्न हामी तयारै थिर्यौै ।
नेतृत्व विकास
हाम्रो पार्टीको केन्द्रिय समितिमा अहिले ठुलो संख्यामा मधेसीलाई निर्वाचित गरेका छौ । हेटौडा महाघिवेशनमा पहिलेको तुलनामा हामीले जोड दिएका हौं तर कम्युनिष्ट पार्टी भित्र कुनै पनि जाति बाहुन, क्षेत्री, जनजाति, दलित , महिला, मुस्लिम, मधेसी भनेर कोटा बाँड्ने सिद्धान्त भित्र पर्दैन । माकर््सवादले सिद्धान्त नै मान्दैन, सबै तिरबाट राम्रा नेताको विकास गरी ल्याउने भन्ने कुरा सिद्धान्त भित्र पर्दछ । तर राज्यमा जनसंख्याको आधारमा समानुपातिक प्रतिनिधित्व हुनुपर्दछ भनेर सेना, प्रहरी, व्युरोक्रेसी लगायत हरेक तहतपकामा कोटा हुनुपर्छ भन्ने मान्यतालाई आत्मसात गर्दै मै प्रधानमन्त्री भएको बेलामा समावेशी विधेयक ल्याएको थिएँ, तर हुनसकेन ।
विकासको सबाल
मधेसमा विकासको गतिलाई तिब्र पार्नका लागि समग्रमा विकासको रणनीति बनाउन जरुरी छ । यो पटक निर्वाचन घोषणा पत्रमा समग्र विकासको निम्ति मधेसको सवालमा अलग च्याप्टर नै ल्याउदैछौं । माओवादी जनयुद्ध हुँदै शान्ति प्रक्रियामा आएर आफु गणतान्त्रिक नेपालको पहिलो प्रधानमन्त्री भएपछि चिन र भारत भ्रमण क्रममा मधेशलाई प्राथमिकतामा राखेर पुर्व(पश्चिम रेलमार्ग र हुलाकी राजमार्ग निर्माणका लागि प्रस्ताव राखेको बताए । पछिल्लो भ्रमणमा दुवै छिमेकी राष्टूसँग पुर्व योजनावारे पुनः अवगत गराउँदै जलविद्युत क्षेत्रमा लगानी गर्न आग्रह गरेको बताउँदै दाहालले आश्वासन बाँडे, ‘अबको चुनावमा दुई तिहाइ मत पाए संविधानसँगै नेपाललाई छिटो भन्दा छिटो आर्थिक विकासमा लैजाने हाम्रो योजना छ । ऐतिहासिक जनयुद्धको बिउ धनुषाबाटै सुरु भएको स्मरण गर्दै प्रचण्डले अगाडी भने ‘कमल साहले धनुषामै पहिलो पटक मलाई बम बनाउन सिकाउनु भयो । अहिले नेपाली जनता धेरै उपलब्धी पाइसकेको अवस्थामा म मधेशीको छोरा बनेर चुनाव लड्दै छु । अबको हरेक परिस्थितिमा मधेश र मधेशीको हित माओवादीको पहिलो प्राथमिकतामा रहीरहनेछ । संघीयता र गणतन्त्र स्थापना गराउन माओवादीले झण्डा उठाएको बताउँदै उनले अबको सभाबाट दुवैलाई स्थायित्व गरिछाड्ने ठोकुवा गरे ।’ पहिचान सहितको संघीयता र संघीयता सहितको संविधान निर्माण गर्न अहिले पनि हामी अडिग छौं, दाहालले भने, ‘तपाईहरु माओवादी नेतृत्वलाई बल दिनुस् । दुवै मुद्दालाई संस्थागत गर्ने ग्यारेन्टी दिन्छौं । अबको संविधान सभाबाट संविधान बनाउने ग्यारेन्टी गर्न सबै पार्टी सहमत भएको बताउँदै उनले प्रष्ट पारे (‘सभा गठन भएको पहिलो छ महिनामा मस्यौदा तयार गर्ने र अर्को छ महिनामै संविधान घोषणा गर्न उच्च स्तरीय राजनीतिक संयन्त्रले एकमतले समर्थन जनाइसकेको छ । पाँचौ महिनासम्म संविधानका लागि राजनीतिक सहमती हुन नसके छैठौ महिनामा ‘भोटिङगु प्रक्रियामा गएर भएपनि संविधान बनाइ छाड्ने उनले दावी गरे । क्रान्तिबाट आएको कारण विवेकभन्दा आवेगमा कार्य गर्न खोज्दा ठुलठूला कमजोरी र गल्ती भएको छ, पहिलो संविधानसभाको निर्वाचनमा मतका आधारमा ठूलो पार्टी भएको अहङकार र बहुमतीय एवम् सहमतीय रस्साकस्सीका कारण पनि ठुलठूला भुल भए ।

मिति ः २०७०-०५-०९