छिमेकी मुलुक भारत रेल्वेसेवाकै कारण दिनानुदिन आर्थिक उन्नती गरिरहेको परिपेक्षमा नेपालमा नौ दशक लामो इतिहास बोकेको देशको एक मात्र जनकपुर–जयनगर एउटा मात्र रेल्वे सेवा धरापमा पर्नु लज्जास्पद हो । सरकारी पक्षको उदासीनता तथा अध्यक्ष एवं महाप्रबन्धक चयनमा हुने चरम राजनीतिकरणका कारण जनकपुर रेल्वेको अवस्था निरन्तर खस्कँदै गएको हो ।
जनकपुर–जयनगर रेल्वे दगुरिन्छ भन्दा हाँसो उठछ । त्यो त घिस्रने रेल पो हो त ! यहाँको मान्छेले नेपाल रेल्बेको वारेमा बोल्ने शब्द हुन यि । नेपालको एकमात्र एतिहाँसिक धरोहर नेपाल रेल्वे पुर्नजिवनको खोजिमा छ । सरकारले विभिन्न रोगले ग्रसित रेल्वेको न उपचार गर्न सकेको छ न त त्यसै छाड्न सकेको छ । धुकधुकी चलेको छ, अंग क्रियाशील छैन । मुलुककै एक मात्र रेल्वे सेवा जनकपुर(जयनगर रेल्वे) न चल्न सकेको छ न त बन्द नै भएको छ । चार वटै इन्जिन कामै नलाग्ने गरी बिग्रेका छन् । यात्रु वाहक डिब्बाको छाना चुहिन्छ । रेल टूयाक जर्जर छ । दिनको तिन चार पटक ओहोर दोहोर गर्ने रेल भरसक चल्दै चल्दैन । चलिहाले पनि दुई घन्टाको बाटो दुई दिन लगाएर हिँड्छ ।
नौ दशक लामो इतिहास बोकेको देशको एक मात्र जनकपुर(जयनगर रेल्वे सेवाको अवस्था दिनानुदिन बिग्रिँदै गएको छ । राज्यको उदासीनता, कर्मचारीको गुटबन्दी तथा राजनीतिक दलहरूको कार्यकर्ता पाल्ने थलोको रूपमा परिणत रेल सेवा वर्तमान अवस्थामा पुगेको हो । केहिदिन अघिमात्र जयनगरबाट जनकपुर तर्फ आइरहेको रेल महुवा गाउँ नजिक पछाडीको तीन वटा डब्बा लिकबाट झरेर दुर्घटनामा परेको थियो । धेरै पुरानो भएर जर्जर अवस्थामा पुगेको लिकबाट महुवा मोडमा मालसमान लोड भएको रेलका डब्बा चिप्लेर तल झरेको घटना लगत्तै पुगेको प्रहरीले जनाएको थियो ।
प्रत्येक हप्तामा दुई–तीन पटक समान्य दुर्घटनामा पर्ने यो रेलसेवा भरपर्दो यात्रा बन्न सकिरहेको छैन । अन्य इन्जिनहरु बिग्रेर पछिल्लो एक वर्षदेखि दैनिक एउटा रेल मात्र सञ्चालन भइरहेको अवस्थामा यो दुर्घटनाले रेल्वे सेवा प्रभावित हुँदा पुर्वी धनुषाको आवतजावत ठप्प भएको छ । धनुषाको पुर्वी(दक्षिणी क्षेत्रका दुई दर्जन भन्दा बढी गाविस र भारत विहारको जयनगरलाई सदरमुकाम जनकपुर जोडने एकमात्र यातायातको साधन रेलसेवा हो । औसत रूपमा वाषिर्क दुई सयभन्दा बढीपटक रेलको लिक तल झर्ने र बोगी तथा इन्जिनको समयमा मर्मतसम्भार नहँुदा रेल जीर्ण अवस्थाबाट गुज्रिरहेको छ । सुरुमा ५२ किलोमिटरसम्म सञ्चालन भएको रेल ०५८ मा महोत्तरीको बिग्ही नदीको पुल बाढीले भत्काएपछि २९ किलोमिटरमा सीमित भएको छ ।
दुरी घटे पनि कर्मचारीको संख्या नघटाएका कारण नेपाल रेल्वेलाई थप आर्थिक भार परेको हो । कर्मचारीको भारी बोकेको रेल्वेमा दक्ष कर्मचारी भने न्यून संख्यामा मात्र भएको एक कर्मचारीले बताए । ती कर्मचारीले भने, सयजना कर्मचारी पर्याप्त हुन्छ । तर, रोगी रेलले एक सय ७० जना कर्मचारीलाई पालनपोषण गर्नु परेको छ । रेल्वेमा मासिक कर्मचारीको तलबमा मात्र करिब १७ लाख रुपैयाँ खर्च हुने गरेको लेखामा रेकर्ड छ । महाप्रबन्धकको नियुक्ति राजनीतिक भागबन्डाको हिसाबले हुन थालेपछि उनीहरूले रेल्वेको विकास तथा मर्मतसम्भारभन्दा आफ्नो स्वार्थ र कार्यकर्ता पालनमा ध्यान दिए । राजनितिक खिचातानिका कारण प्रायः ३ र ४ महिनामै महाप्रबन्धक परिवर्तन हुने गरेकाले कसैले पनि राम्रो काम गर्न नसकेको कर्मचारी बताउँछन ।
रेल घटामा जानुको अर्को कारण डिजेललगायत पेटूोलियम पदार्थको मुल्य पटक÷पटक बढनु तर भाडादर वृद्धि नहुनु पनि एक हो । १ असोज ०६५ मा वृद्धि भएको भाडादर हालसम्म पनि कायम रहेको देखिन्छ । कर्मचारीका अनुसार सञ्चालन समिति नै नभएका कारण भाडादर बढाउन नसकिएको हो । दैनिक चारपटक जनकपुर(जयनगर ओहोरदोहोर गर्ने रेलका इन्जिन बिग्रिएपछि एकपटक मात्र जाने÷आउने गर्छ । इन्जिनको पार्टपुर्जा भारतको कोलकातास्थित एक कम्पनीमै गएर अडर दिनुपर्ने हुनाले समयमा मर्मत गर्न गाह्रो हुनेगरेको प्राविधिकहरु बताउछन् । रेलको आवत÷जावत घटेपछि आय पनि घटनु स्वभाविक हो ।
सरकारले पूर्व÷पश्चिम र मध्य क्षेत्रलाई रेलमार्गले जोड्ने आयोजनालाई राष्टिूय प्राथमिकतामा राखेर काम गर्दै छ । तर दुई देशको सेतु बन्दै ७६ वर्षदेखि सञ्चालनमा रहेको यो रेल्वे परियोजनालाई भने दशकौंदेखि सरकारले बेवास्ता गर्दै आएको छ । भारत सरकारको सहयोगमा निर्माण हुने भनिएको जयनगर(जनकपुर(बिजुलपुरा(बर्दीवास ब्रोडगेजको निर्माण कार्य सुरु हुन सकेको छैन । कार्यरत कर्मचारीले समयमा तलब पाएका छैनन । कर्मचारीहरूबीचको चरम गुटबन्दी तथा राजनीतिकरणका कारण योग्य व्यवस्थाकहरूलाई काम गर्ने वातावरण छैन ।
नेपाल रेल्वेको इतिहाँस
१९९४ सालमा तत्कालीन ब्रिटिस शासकले महोत्तरी जंगलबाट साँखुको गोलिया काठ ओसार्न निर्माण गरेको जनकपुर रेल्वे महोत्तरीको बिजुलपुराबाट भारतको जयनगर ५२ किलोमिटर सम्म सञ्चालनमा रहेको थियो । तर २०५९ मा आएको बाढीबाट विग्ही पुल क्षतिग्रस्त भएयता रेल सेवा जनकपुरदेखि जयनगर २९ किलोमिटर मा सीमित हुन पुगेको छ । जनकपुर(जयनगरका लागि दैनिक तीन सेवा सञ्चालन गर्दै आएको रेल्वे औपचारिक रूपमा अचेल एक सेवामा सीमित भएको छ । त्यो पनि नियमित भने छैन । सुरुमा इन्धनको रूपमा कोइला तथा दाउरा प्रयोग गरी चल्ने रेल २०१८ देखि यात्रु ओसारपसार कार्यको थालनी गरेको थियो । पछि ०५१ मा भारत सरकारको सहयोगमा १८ बोगीसहित चारवटा डिजेल पावर इन्जिन प्राप्त भएपछि आधुनिक रेल सेवा सञ्चालन भएको हो । रेल्वेलाई व्यवस्थित गर्ने उद्देश्यले २०२१ मा यसलाई नेपाल यातायात संस्थान अन्तर्गत राखियो । पछि २०२५ मा सरकारले यसको नाम जनकपुर(जयनगर रेल्वे राख्यो । रेल्वेको पहिलो प्रबन्धकको रूपमा टेकजंग थापा नियुक्त भएका थिए । ०६१ मा रेल्वे सेवालाई नेपाल रेल कम्पनीको रूपमा कम्पनी रजिस्टूारको कार्यालयमा दर्ता गरिपछि नेपाल रेल्वेको रूपमा हालसम्म चिनिएको छ । श्रम तथा यतायात व्यवस्था मन्त्रालयअन्तर्गत रहेको रेल्वे सेवालाई भौतिक योजना निर्माण तथा यतायात मन्त्रालयअन्तर्गत रेल विभाग गठन भएपछि त्यसले हेर्दै आएको छ ।
जनकपुर रेल्वे व्यवस्थापनले २०६० भदौमा जनकपुर रेल्वे वर्तमान अवस्था र सुधार हुनुपर्ने कुराहरू शीर्षकमा सरकारलाई रिपोर्ट बुझाएको थियो । जसमा ७५ प्रतिशत रेल्वे स्लिपर जीर्ण भइसकेको, सिग्नल र टेलिकम्युनिकेसनको व्यवस्था नभएकाले सूचना आदान प्रदान गर्न कठिनाई हुने गरेको, इन्जिन र यात्रुवाहक कोचको मर्मत गर्नुपर्नेलगायत विषयप्रति ध्यानाकर्षण गराइएको थियो । समयमै मर्मत सम्भार नगरिए यात्रु तथा मालसामान ढुवानी निषेध गर्नुपर्ने राय पनि उक्त प्रतिवेदनमा दिइएको थियो । रेल्वे व्यवस्थापनले सरकारलाई लिखित रूपमा बुझाएका यी सुझाव सरकारले थन्क्याएर राखेको छ । हालसम्म सुधारको कुनै चासो देखाएको छैन । यात्रुहरू जोखिमपूर्ण यात्रा तथा माल सामान ढुवानी गर्न बाध्य छन्न ।
सरकारी पक्षको उदासीनता तथा अध्यक्ष एवं महाप्रबन्धक चयनमा हुने चरम राजनीतिकरणका कारण जनकपुर रेल्वेको अवस्था निरन्तर खस्कँदै गएको बुझाई स्थानीयवासीको छ । रेल्वे जस्तो प्राविधिक निकायमा विषयवस्तु बुझ्ने प्राविधिकलाई नियुक्ति गर्नुपर्नेमा राजनितिक दलका कार्यक्रता भर्तीहुनु नै वर्तमान समस्याको जडो भएको जनकपुर(१ का युवा समाजसेवी कमलेश मण्डल बताउछन् । भारतले जयनगरदेखि बर्दीवाससम्म ६९ किलोमिटरमा ब्रोडगेज निर्माण गर्न आर्थिक सहयोग गर्ने नीतिगत सहमति गरिसकेको छ । यो टूयाक र विराटनगर(जोगबनीको २२ किलोमिटर ब्रोडगेज निर्माण गर्न भारत सरकारले झन्डै ११ अर्ब रुपैयाँ सहयोग गर्ने योजना छ । सहमति अनुसार नेपालले जग्गा उपलब्ध गराउने तथा भारतले रेल टूयाक, पुल लगायत अन्य पूर्वाधार निर्माण गर्ने छ तर उक्त निर्माण कार्य हालसम्म सुरु हुन सकेको छैन ।
सरकारको त्यो योजनामा कुल ६९ किलोमिटर रेल टूयाकमध्ये ३ किलोमिटर भारतीय भूमिमा पर्छ । जहाँ जग्गा अधिग्रहणसँगै माटो सम्याउनेलगायत कार्य भइसकेको छ । नेपाली भूमिमा भने कुनै काम हुन सकेको छैन । भारत सरकारले यसअघि पटक÷पटक टेन्डर गरिसकेको छ तर हालसम्म कुनै ठेकेदारले नेपालमा काम गर्न मानेका छैनन । सरकारले जनकपुर रेल्वेको प्रशासनिक स्वरूपमा जतिसुकै परिवर्तन गरे पनि सेवा विस्तार तथा विश्वासिलो हुन सकेको छैन ।
रेल्वेले धानेको जीवन
नेपाल रेल्वेले यस क्षेत्रको व्यापारमा ठूलो योगदान दिएको छ । व्यापारीहरुका लागि भारतीय बजार जयनगरबाट जनकपुर सामान ल्याउन सबैभन्दा सुविधाजनक बाटो रेलमार्ग नै हो । महिनामा करोडौँ मूल्यबराबरको सामान रेलमार्फत ढुवानी हुने गरेको छ । धनुषा भन्सार कार्यालयमा लक्ष्यभन्दा बढी राजस्व उठ्ने गरेको भन्सारकै तथ्याङ्कमा उल्लेख छ ।
जनकपुरदेखि जयनगरसम्म रेल्वे लिकको छेउमा तथा होटेलमा हजारौँले पसल खोलेका छन । रेलमार्फत भारतीय बजारबाट सामान ल्याउने दलालको पनि रोजीरोटी रेल्वेसँगै जोडिएको छ ।
जनकपुरमा मात्र दुई दर्जनभन्दा बढी दलालले रेलमार्गको प्रयोग गरी भारतीय बजारबाट नेपाली व्यापारीलाई सामान उपलब्ध गराउँदै आएका छन् । जनकपुरको रेल्वे स्टेशनमा मात्र दर्जनौ किराना पसल, फलफुल पसल सहितका व्यवसायी रेल्वे तथा त्यसमा यात्रा गर्ने यात्रुकै भरपर्छ । देशको अर्थतन्त्र, दैनिक हजारौको रोजिरोटी र सैयौं कर्मचारीको भविष्य सहित जनकपुर र नेपालकै प्रतिष्ठा संग जोडीएको नेपाल रेल्वे समाप्त भए देशको प्रतिष्ठामा आँच आउने बुद्धिजिविको भनाई छ । छिमेकी मुलुक भारत रेल्वेसेवाकै कारण दिनानुदिन आर्थिक उन्नती गरिरहेको परिपेक्षमा नेपालमा एउटा मात्र रेल्वे सेवा धरापमा पर्नु लज्जास्पद रहेको उनीहरु टिप्पणी गर्छन् ।
मिति ः २०७०÷६÷६
No comments:
Post a Comment